De kracht van website optimalisatie

Een website optimaliseren; het is en blijft een kunst! Het veranderen van enorm kleine dingetjes op een website kan leiden tot gigantische verschillen in conversie (soms wel oplopend tot 15%!). Het is dan ook geen verrassing dat enorm veel websites bezig zijn met het optimaliseren van content en design om ervoor te zorgen dat de bezoeker meer geneigd is om aan conversie te doen. Soms gaat het zelfs zo ver dat er sprake is van persuasive design…

Cialdini

Bij persuasive design is het de kunst om de website zodanig te optimaliseren dat je het gedrag of de houding van een bezoeker beïnvloedt. Maar hoe doe je dat dan? Gelukkig bestaat er een man genaamd Cialdini, die zeven beïnvloedingsprincipes heeft bedacht waarmee je binnen no time een website kunt optimaliseren!

Dit artikel staat volledig in het teken van de kracht van deze principes. Om dat duidelijk te maken richt ik mij op een specifieke website genaamd www.AllYourGames.nl. Dit is een webshop die zicht richt op het verkopen van videogames, maar net zoals de meeste websites zijn er ook andere conversiedoelen op AllYourGames. Ik zal me in dit artikel richten op het optimaliseren van de volgende punten:

  • Artikelen kopen op de website
  • Lid worden van de nieuwsbrief
  • Een review achterlaten

logo

Waarom AllYourGames?

AllYourGames speelt dus de hoofdrol in mijn artikel en dit betekent dat ik de website uitgebreid ga behandelen. Ik zal gaan kijken naar de belangrijkste verbeterpunten waardoor AllYourGames de conversie een flinke boost kan geven! Daarbij ligt er wel een uitdaging, aangezien de webshop het eigenlijk al enorm goed doet op het gebied van persuasive design. De kunst van persuasive design daarbij is dat je eigenlijk nooit klaar bent. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Maar waar kan AllYourGames zich dan op richten? Zoals ik al zei bevat de site al enorm veel elementen van persuasive design, maar op sommige gebieden mist het net de optimale uitvoering of zijn er dingen die verrassend genoeg missen. Zo mist de site namelijk erg veel onderdelen op het gebied van sociale bevestiging; één van de principes van Cialdini die enorm belangrijk is. Maar ook op de principes consistentie, sympathie, schaarste en wederkerigheid zijn er voldoende verbeterpunten!

Sociale bevestiging

We starten met sociale bevestiging. Bij webshops is er vaak sprake van onzekerheid bij de klant. Is dit wel het juiste product? Moet ik het hier wel bestellen? Wat als het fout gaat? Bij sociale bevestiging wil je deze onzekerheid weghalen. Dit doe je door te laten zien dat andere mensen het product al een keer eerder hebben gekocht, denk hierbij aan reviews, ratings en verkoopcijfers. AllYourGames mist op dit gebied grote kansen. De site laat eigenlijk alleen merken dat AllYourGames de perfecte keuze is, maar niet het product zelf!

Hierbij moet je denken aan een categorie met aanbevolen producten (‘’Anderen bekeken ook’’) of aan een simpele tekst met ‘’500 mensen gingen je voor’’. Hierdoor zorg je ervoor dat de bezoeker meteen kan meten hoe populair een product is en daarop kan kijken of zijn beslissing de juiste keuze is. Zie ook de afbeelding hieronder!

Huidige situatie
Sociale bevestiging

Nieuwe situatie
Sociale bevestiging nieuw

Consistentie

Nu we sociale bevestiging hebben gehad gaan we verder naar consistentie. Er is sprake van consistentie als je de klant motiveert om op de website te blijven, waardoor deze bezoeker (uiteindelijk) overgaat tot een conversie. Hierbij kan design een grote invloed zijn, maar eigenlijk is tekst net zo belangrijk.

Voor AllYourGames richt ik me voornamelijk op het kopen van een product. In de huidige situatie van AllYourGames staat er weinig informatie over het product zelf. Op de onderstaande screenshot zie je eigenlijk alleen informatie over de levering van het product, maar eigenlijk helemaal geen details over de eigenschappen van het product zelf! Wat dacht je van een lijst met functionaliteiten? De bezoeker wil wel graag weten wat hij koopt voordat hij het koopt!

Huidige situatie

Consistentie

Nieuwe situatie

Consistentie nieuw

Sympathie

Het is geen verrassing dat mensen eerder wat voor je willen doen als zij jou aardig vinden. Op een website is dit ook zeker het geval. Een bezoeker is eerder geneigd een aankoop op jouw website te doen als je aardig overkomt. Laat dit dan ook merken! AllYourGames mist hier namelijk kansen.

Zo kun je voor terugkerende klanten (met een account) een persoonlijk bericht op de homepage tonen. Een simpele tekst met ‘Welkom terug Dave!’ doet al wonderen. Om het helemaal een fantastische ervaring te maken zou je voor deze klant een lijst met aanbevolen producten kunnen tonen, die gebaseerd is op artikelen die de klant vaak bezoekt of producten die de klant eerder heeft besteld. Op deze manier voelt de klant zich uniek en is er dus meer sprake van sympathie.

Oude situatie

Sympathie

Nieuwe situatie

Sympathie nieuw

Schaarste

Schaarste is een enorm belangrijk onderwerp op je website. Hoe minder exemplaren van een product, hoe eerder een bezoeker geneigd is om snel het product aan te schaffen! Je wilt namelijk niet dat je product een dag later ineens uitverkocht is en dat jij deze unieke kans (met korting) bent misgelopen. Voor AllYourGames is het de taak om deze schaarste goed naar voren te brengen. Dit kan door te laten zien of het product op voorraad is of door tijdelijke aanbiedingen aan je producten te koppelen.

AllYourGames toont al de beschikbaarheid van een product, maar ik ben van mening dat de aanbiedingen op de website niet goed worden laten zien. Zo zie ik regelmatig dat er een product in de aanbieding is, maar als ik dan zoek naar aanbiedingen krijg ik een pagina zonder producten! Dit moet beter getoond worden voor de bezoeker, zoals bijvoorbeeld een duidelijk lijstje op de homepagina. Hierbij zijn teksten zoals ‘’exclusieve aanbieding!’’ ‘’sale!’’ en ‘’tijdelijke korting!’’ gouden woorden.

Oude situatie

Schaarste

Nieuwe situatie

Schaarste nieuw

Wederkerigheid

Wederkerigheid is het laatste onderdeel waar AllYourGames van kan profiteren. Hierbij draait het voornamelijk om het principe dat mensen iets terugdoen als je iets speciaals voor hen hebt gedaan. Voor AllYourGames richt ik mij hier vooral op het aanmelden voor de nieuwsbrief en het achterlaten van een review. Klanten gaan dit namelijk pas doen als er eerst iets voor hen is (of wordt) gedaan!

Mijn eerste advies is om klanten die lid worden van een nieuwsbrief te belonen met een kortingscode voor een volgende aankoop. Hierdoor stimuleer je mogelijk een eenmalige klant om  naar een vaste klant! Ditzelfde geldt voor het achterlaten van een review. Als de bezoeker wordt gemotiveerd om een review achter te laten (door een persoonlijk bedankje of een kortingscode) zal hij veel eerder deze review daadwerkelijk achterlaten. Hierdoor stimuleer je ook de andere principes van Cialdini, aangezien een groot aantal reviews enorm goed is voor het eerder besproken principe sociale bevestiging.

Om dit te bereiken kun je een simpele tekst plaatsen waarbij je de belofte van (bijvoorbeeld) een kortingscode neerzet.

Oude situatie

Wederkerigheid

Nieuwe situatie

Wederkerigheid nieuw

Maar… vergeet niet de doelgroep!

Bovenstaande ideeën blijven uiteraard suggesties. Het belangrijkste is dat je als webshop (of website) zoekt naar creatieve oplossingen om persuasive design op nieuwe manieren toe te passen. Het allerbelangrijkste is dat je daarbij kijkt naar je doelgroep! Blind dingen aanpassen zal niet gaan werken. Onderzoek de verschillende bezoekers op je website en pas daarop je design, content en functionaliteiten aan. Alleen dan wordt jouw website heer én meester van persuasive design!

De afbeeldingen in dit artikel komen rechtstreeks van www.AllYourGames.nl 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s