Bouwsector: Hoe brengen we jouw website naar het heden?

Als je kijkt naar de sites van verschillende soorten bedrijven die in de bouwsector werken, kom je vaak hetzelfde tegen. Vaak is het een standaard site, die niet passend is op het scherm en die niet meer gebruikt is sinds het is gemaakt, zoals deze. Soms staat er ook zoveel tekst dat je niet eens weet waar je moet beginnen met lezen en is het gewoon niet zo aangenaam om naar te kijken of ziet het er zelfs ‘kinderlijk’ uit, zoals deze. IT en design zijn natuurlijk niet de expertises van het bedrijf, je werkt immers in de bouwsector. Een goede site helpt met het vergaren en informeren van klanten. Daarom adviseer ik hier toch wat meer moeite en aandacht aan te besteden.

Getting started
De vraag is die volgt is dan, hoe begin ik daarmee?
Ten eerste zijn er veel bedrijven die websites bouwen. Hier kan je natuurlijk altijd gebruik van maken. Zij weten al veel over hoe je een website het beste in elkaar kan zetten en hoe je het een mooi design kan geven. Vaak geven ze hier ook aan dat het dan heel makkelijk is om de site te bewerken, maar uit ervaring blijkt dat niet altijd waar te zijn. Daarom zijn er ook handige sites zoals WordPress en Wix, deze sites zijn beschikbaar voor iedereen die een site wil bouwen. Je kan zelfs kiezen uit al bestaande templates.  Hiermee kan je op een simpele manier en in weinig tijd, een professionele site in elkaar te zetten. Om een succesvolle site te krijgen, is belangrijk dat je de site regelmatig update.

Usability
Hoewel design erg belangrijk is, moet het niet in de weg staan van de gebruiksvriendelijkheid. Dat is een van de belangrijkste dingen van een website. Als hij niet goed werkt, stopt men met lezen en zoeken ze een ander site. Dit kan je meteen uitzoeken door andere mensen te laten testen of de site goed functioneert. Hier en hier   zijn sites die goed gebruik maken van tekst, foto en usability.

Doordat er tegenwoordig een grote diversiteit is aan laptops, pc’s, tablets, mobieltjes en webbrowsers, moet je niet vergeten de site hier ook op te testen. Mensen bekijken je site niet alleen meer op een pc!

De gebruiksvriendelijkheid haakt in op het principe dat mensen eigenlijk niet willen nadenken over wat ze doen. Hoe meer men moet nadenken, des te eerder ze naar de concurrent gaan. Het is belangrijk dat mensen de weg kunnen vinden op jouw site en dat de site niet te gecompliceerd werkt. De navigatie moet duidelijk zijn en een zoekbalk binnen de site helpt daar veel bij.

Doelgroep
Je maakt je de site om je klanten te informeren en ze te verleiden om een actie te ondernemen, bijvoorbeeld contact leggen met je bedrijf of het kopen van een product. Het is daarom belangrijk dat je je site bouwt met de klant in gedachten. De informatie die zij belangrijk vinden moet erop staan. Richt jouw bedrijf zich op mensen binnen de branche? Dan kan je makkelijk vakjargon gebruiken. Zo niet? Dan beter van niet, want de meeste mensen die buiten de branche werken zullen niet begrijpen wat er bedoeld wordt. Verdiep je dus in je doelgroep, zodra je deze goed kent kun je jouw site aanpassen aan hun wensen. Waarvoor komen ze naar jouw site? Worden hun vragen beantwoordt? Dit zijn belangrijke dingen om te weten.

Content
Een goede site heeft natuurlijk ook content, je hebt niks aan een lege site. Dit kan tekst zijn, maar ook foto’s of film. Het is al langer bekend dat mensen beeld beter begrijpen en langer onthouden dan tekst, dus wees vooral niet bang  dit te gebruiken wanneer het kan. Daarnaast trekt goede (tekst) content links aan en door SEO (search engine optimization) vriendelijke teksten krijg je veel gratis bezoekers. Ook hier moet je goed nadenken over wat de behoeften zijn van jouw doelgroep en op welke manier ze content tot zich nemen.

Naast de kwaliteit van de content is actualiteit ook van belang, veel content heeft een houdbaarheidsdatum. Op een gegeven moment is het gewoon niet relevant meer. Door de vele innovaties binnen de bouwsector, zullen werkprocessen of materialen ook voor jou veranderen. Als je de klanten hier niet over informeert op de site, hebben weinig aan de informatie die jij op je site presenteert.

Analytics
Wil je weten hoe je site presteert? Maak dan gebruik van een app als Google Analytics. Het is een erg laagdrempelige app waarmee je kan analyseren wat er allemaal op je site afspeelt. Hiermee kan je nagaan waar knelpunten zitten op je site of waar je juist heel erg goed scoort.

Zodra je site gebruiksvriendelijk is, er vakkundig uitziet, relatief goede content heeft die je zo nu en dan update en via Google Analytics checkt waar je je site nog kan verbeteren, zit je eigenlijk al goed. Het hebben van een eigen site hoeft niet heel moeilijk zijn. Als je niet een heel team hebt die jouw website up-to-date houdt, zal het lastig worden om alles bij te houden, maar een goed functionerende site loont.

 

Wil je weten hoe je contentmarketing kunt gebruiken? Of hoe je mensen kan verleiden door het gebruik van persuasive design?
Lees dan onderstaande artikelen:

 

Bronnen:
Marketingfacts. (2010, september 23). Hoe maak je een website succesvol? Opgehaald van http://www.marketingfacts.nl: https://www.marketingfacts.nl/berichten/20100923_hoe_maak_je_een_website_succesvol

Smits & Bisschop (2014). De Online Scorecard 3.0. Pearson Benelux B.V.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s