Bewust inspelen op het onbewuste van de bezoeker

Een aantal weken geleden kwam ik op de website van Easy Payments Services terecht. Om het positief neer te zetten dacht ik: ‘wauw, wat heeft deze website ontzettend veel ruimte voor verbetering’. Ik denk dat deze website, en het bedrijf, heel veel potentie hebben om een conversieverhoging te krijgen door de website even goed aan te maken.

Het begon al bij het menu, ik vond dit totaal niet overeen komen met de behoeftes van de doelgroep. Het ziet er enorm outdated uit, de effecten over de menu knoppen doen ook niet veel goeds daaraan. Ik denk dat de opzet van de website heel praktisch en duidelijk is, maar er bij de uitwerking en vormgeving wat steken zijn laten vallen.

Schermafbeelding 2018-03-28 om 12.54.28

Om hiermee aan de slag te gaan, moeten we veranderingen gaan maken. We denken altijd dat we iedere keuze bewust maken, zeker als het gaat om het gebruiken van internet. Echter blijkt dit niet helemaal waar te zijn, door persuasive design weet een website jou onbewust te triggeren waardoor jouw acties worden beïnvloedt. Met de vormgeving en onbewuste manieren van persuasive design kunnen we de website van Easy Payments Services een boost geven!

De eerste indruk is het belangrijkst

Ik denk dat ik de eerste minuten alleen maar verbaasd was over hoe onaantrekkelijk ik de website vond. Ik ben op de site terecht gekomen omdat ik op zoek was naar een pinautomaat voor een dag en daarbij wat achterliggende informatie wilde vinden. Mijn eerste gedachten waren twijfels of ik niet op de website van de ANWB was beland. De kleuren zijn nou eenmaal vergelijkbaar met die van de ANWB maar ook de vormgeving van de website was erg oubollig en nodigde niet uit voor meer. Ik vond de huisstijl vergelijkbaar, waar Easy Payment Services toch meer als een dupe voelt omdat dit een minder bekende naam is.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 22.00.26.png

De informatie die op de website te vinden is leest erg prettig. Het is interessant, beknopt en duidelijk. Verder zijn er een paar punten op de site die verbeterd kunnen worden in de bruikbaarheid maar daar over een andere keer.

Bewust onbewust

Door de verleidingstechnieken van Cialdini toe te passen kan de website meer inspelen op het onbewuste van de bezoeker waardoor hij of zij eerder geneigd is de actie te verrichten waar Easy Payments Services naar verlangd. Het doel van het bedrijf is om de bezoeker te informeren over hun diensten en producten waar ze vervolgens een offerte aanvragen.

Een keuze voor een pinautomaat of een betalingssysteem is vaak een weloverwogen keuze. Dit gebeurt zelden impulsief aangezien je graag wilt weten met welk bedrijf je in zee gaat. Ook wil je op de hoogte zijn van de afnamenormen en hoeveel geld er daadwerkelijk naar jou gaat als ontvanger en hoeveel het desbetreffende bedrijf ervan profiteert. Om goed op deze situatie in te spelen kun je de verleidingstechnieken van Cialdini toepassen. De meest bruikbare op deze situatie zijn consensus, sympathie en wederkerigheid.

Consensus
Men wilt graag bevestiging dat ze een goede keuze maken, dit geldt ook hiervoor. Als mensen zien welke bedrijven/winkels hen voorgingen zullen ze zekerder zijn om met de actie door te gaan. Op de website staat al een blok met ‘Wie gingen u voor?’, maar dit valt eerder weg dan dat het opvalt. Als dit meer in beeld komt op de website zijn mensen eerder geneigd om voor Easy Payments Services te kiezen.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 22.13.48.png

Sympathie
Als iets ‘aardig’ overkomt dan mensen eerder geneigd hiermee in zee te gaan. Dit is vaak een kleine moeite om te verwerken in je website, denk hier aan positieve recensies of een goede marketingcampagne, maar dit haalt een hoop klanten binnen. Tot op heden hebben ze dit nog niet goed verwerkt in hun website. Ze maken de website wél vriendelijker door een onderdeel ‘over ons’ in het menu te hebben. Een foto van de oprichter van Easy Payment Services met een bijbehorend, vanuit zichzelf geschreven, verhaal over het bedrijf maakt het wel tastbaarder. Omdat het over geld gaat, is het belangrijk om hier gevoel bij te geven.  Een idee voor Easy Payments Services om ook op de homepagina een recensieonderdeel te maken.

Schermafbeelding 2018-03-28 om 16.17.20.png

Wederkerigheid
Dit heeft op deze situatie deels wat te maken met sympathie. Ik denk als Easy Payments Services iets aardig terug doet, zoals het een extra pinautomaat met 20% korting of de eerste maand geen bijdrage betalen o.i.d., dit goed zal zijn voor de klantenbinding. Door dit soort acties worden mensen enorm aangetrokken. Wel is er een enorme ‘Bespaar nu!’ knop die een verwijzing maakt naar het offerteformulier. Ik denk dat kortingen ook wel het best telefonisch worden besproken, dit hangt ook af van de afname. Echter is het niet zo dat deze knop er mooi uitziet. Je gaat je eerder afvragen of het geen illegale download-link is.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 22.22.31.png

Eindstand

Ik denk dat er veel potentie in de website van Easy Payments Services zit. Onlangs heb ik contact gehad met een medewerker van dit bedrijf die aangaf dat er ook aan de website gesleuteld wordt om het aantrekkelijk voor het oog te maken. ik denk als zij de principes van Cialdini toepassen, met name consensus, sympathie en wederkerigheid, dan kan het zeker uitlopen tot een enorm gebruiksvriendelijke en professionele website.

Het begin is er, nu de uitwerking nog!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s