Bandhu x Persuasive Design

Zowel bewust als onbewust worden consumenten verleid om acties uit te voeren op een website. Een aankoop doen of het inschrijven voor een de nieuwsbrief kunnen een van deze acties zijn. Dit worden ook wel conversiedoelen genoemd. Bij het bouwen van een website gaat het niet allemaal om mooie ontwerpen maar ook over het toepassen van principes. Deze principes moeten ervoor zorgen dat jij als bezoeker op de website een actie gaat uitvoeren. Maar hoe doen websites dat?

Het beïnvloeden van het koop-en beslisgedrag van consumenten wordt op websites gedaan door middel van persuasive design. Het design wordt ontworpen met behulp van de beinvloedingsprincipes van Cialdini. Het voornaamste doel van het online overtuigen van je doelgroep is het verhogen van de conversie. De webshop van sieradenmerk Bandhu doet niet aan persuasive design.

Bandhu is een webshop waar sieraden verkocht worden. De webshop richt zich op het conversiedoel verkopen. Tijdens mijn eerste bezoek aan de website had ik een specifiek doel, de armband vinden die ik op social media gezien had. Ik vond hem erg snel en heb hem daarna besteld en kreeg hem drie dagen later binnen. Tijdens het verdiepen van het onderwerp persuasive design, keerde ik terug naar de website van Bandhu omdat ik het gevoel had, dat ik daar op geen enkele manier verleid was. Door het gebruik van persuasive design zou Bandhu hun conversie kunnen verhogen, door middel van de volgende beinvloedingspricipes van Cialdini.

  1. Wederkerigheid
  2. Schaarste
  3. Autoriteit
  4. Consistentie
  5. Sociale bewijskracht

 

Wederkerigheid

Dit principe gaat over geven en nemen. Wanneer jij iets weggeeft, zullen de klanten eerder geneigd zijn om iets terug te doen. Bandhu zou de klanten kunnen motiveren om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief door op de volgende aankoop 20% korting te geven. In deze nieuwsbrief worden de klanten op de hoogte gehouden van het laatste nieuws over het merk, de producten en mogelijke acties. Hierdoor zullen ze sneller geneigd zijn om iets te bestellen. Daarnaast kun je de mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, eerder op de hoogte stellen van acties. Hierdoor zal de klant zich speciaal voelen en kan Bandhu een merkvoorkeur bij de klanten creeëren.

Wederkerigheid.png

Wanneer deze pop up in je beeld verschijnt, zal de klant denken: ‘Dat is een leuk cadeautje’/ Dit zorgt voor goodwill en stimuleert de klanten. Het geeft de klant het gevoel dat zij belangrijk zijn en dat krijgen ze hierdoor.

Reactie Bandhu

Ik vind dit een heel goed idee. Veel mensen melden zich nu ook al aan voor een nieuwsbrief maar die verstuur ik nog niet. Maar dat vind ik een goed idee om mensen te laten terugkeren op mijn website.

 Schaarste

Door aan te geven bij een specifiek product, dat er nog maar een paar beschikbaar zijn, zullen de klanten meer interesse hebben en daardoor sneller over gaan op aankoop. Bandhu zou de klanten kunnen stimuleren door aan te geven hoeveel stuks er nog zijn van een bepaald product. Hierdoor laat je aan de klanten zien dat ze snel moeten schakelen, anders is het product er niet meer.

schaarste

Daarnaast is het een idee om te beginnen met limited editions. Als de klant dan een limited edition koopt, heeft de klant het gevoel dat hij/zij speciaal is. Door een gelimiteerde oplage kun je de vraag verhogen.

Reactie Bandhu

Een goed idee en daarnaast versterkt dit ook nog eens mijn concept. Door ik met stukjes leer werk die na een bepaalde tijd op zijn, komt het product ook nooit echt weer terug.

Autoriteit

Mensen hebben respect en aangezien tegenover een autoritair persoon. Het gaat hier dan over een expert binnen een bepaald vakgebied of een online influencer.

Bandhu kan meer autoriteit uitstralen door het toevoegen van verschillende keurmerken. Een voorbeeld hiervan is het ‘thuiswinkel waarborg’ keurmerk. Wanneer mensen dit op je website zien staan onstaat er veel meer vertrouwen onder de klanten.

Autoriteit.png

Daarnaast is het een goed idee om online influencers in te zetten om klanten aan te zetten tot het kopen van sieraden. Door foto’s te plaatsen waarin bekende influencers te zien zijn met jouw sieraden, zullen de klanten sneller denken. ‘Die armband van Moderosa wil ik ook hebben’. Hierdoor zal het merk onder de doelgroep ook bekender worden met als gevolg meer conversie.

Reactie Bandhu

Ik weet dat het inderdaad vertrouwen kan geven. Maar heb ze niet op mijn website geplaatst, omdat ik ze ontzettend lelijk vind.

Consistentie

Mensen denken altijd goed na bij de eerste stap, maar zodra ze die gezet hebben is het veel makkelijk om de volgende te zetten, omdat ze zich niet willen laten kennen.

Ik zou Bandhu aanraden om terugkerende klanten te herinneren aan hun vorige bezoek. Hierdoor zet jij als webshop de eerste stap, waardoor de klant een herrinering krijgt aan zijn of haar vorige bezoek. Hierdoor kan hun gedrag geactiveerd worden en zullen ze sneller overgaan tot een aankoop.

Consitentie

Reactie Bandhu

Dit zou een goede aanpassing zijn op mijn webshop. Ik herken dat ik ook vaak beïnvloed word door dat soort meldingen. Een handige tool om twijfelaars over de streep te trekken.

Sociale bewijskracht

Als een schaap over de dam is volgen er meer, dat is eigenlijk waar dit over gaat. Wanneer een iemand besteld heeft en zijn review achter laat, zullen er veel volgen.

Ik zou Bandhu aanraden op klanten te vragen om een review te schrijven op hun website. Door te laten zien wat voor mensen ook die sieraden hebben, zullen ze sneller overtuigd zijn.

Sociale bewijskracht

Verder zou het leuk zijn om bij elke bestelling een kaartje te doen waarop staat dat mensen een foto publiceren op social media en dat zij daarin Bandhu tagen, met de belofte dat Bandhu enkele foto’s op hun eigen account te plaatsen. Mensen doen dan hun best op een mooie foto te maken en dan heeft Bandhu gratis content.

Reactie Bandhu

Een leuk idee inderdaad, maar niet iedereen heeft een mooie stijl qua fotografie. Daarnaast zou ik deze wel kunnen plaatsen in Instagram Stories.

Door middel van kleine aanpassingen kan je dus je klanten veel beter beïnvloeden. Mijn advies voor Bandhu kan je ook op uw webshop toepassen. Daarnaast zal je de volgende keer als je een hotel wil boeken bij Booking.com, nog even terugdenken aan mijn artikel!

Meer van mijn werk lezen op www.micwatching.com ? Neem een kijkje Artikel – In korte tijd heel bekend op Instagram, hoe doen ze het?

Of check mijn linkedin profiel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s