Asos nog succesvoller door persuasive design

on

Hoe beïnvloedbaar ben jij? Breng je uren door op een webshop? Of ben je liever snel klaar en bestel je binnen vijf minuten? Net zoals door een supermarkt lopen voor ons normaal is, is het surfen op een website dat ook. Het winkelmandje op het internet is inmiddels nog vanzelfsprekender voor ons dan die in de Jumbo. Online shoppen doen we maar al te graag. Maar ken jij je eigen aankoopgedrag wel?

Bewust en onbewust
Het verwonderlijke aan ons koopgedrag is dat ons brein door allerlei kleine factoren en boodschappen in de omgeving wordt beïnvloedt. Hoewel wij denken dat we hier echt niet in trappen, gebeurt dit over de hele wereld wel miljoenen keren per dag. Zowel in fysieke winkels als op het web. Dit artikel vertelt alles over persuasive design op een website: het bewust ontworpen soort design dat ons bepaalde acties op een website doet verrichten.

Wat doet dat?
Het voornaamste doel van persuasive design is om de conversie op een website te verhogen. Het persuasive design wordt ontworpen met behulp van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Robert Cialdini gelooft heilig in de psychologie van overtuigen en beïnvloeden. Deze principes staan ook bekend als overtuigstijlen.

In dit artikel neem ik je mee op tour door de webshop van Asos. Deze zeer bekende en populaire webshop www.asos.com is juist door haar grootte en succes een perfect voorbeeld. Het is me opgevallen dat de webshop op een aantal punten nog een te minimalistisch ontwerp aanhoudt en hierdoor weinig mensen tot aankoop stimuleert. Er valt nog veel te winnen op dit gebied. De belangrijkste principes van Cialdini neem ik mee in de optimalisatie.

Van start
Ik wil twee conversiedoelen voor ASOS bedienen. Het aanmaken van een persoonlijk account en het realiseren van online verkopen. Door twee uitgebreide buyer persona’s en daarbij passende customer journeys te maken weet ik nu precies waarom bepaalde aanpassingen zullen helpen.

Sociale bewijskracht 
‘’Als veel mensen het kopen, zal het wel goed zijn.’’ Dit klinkt vast al een herkenbare gedachte voor jou als consument. Deze gedachte krijgen mensen wanneer ze een sociale bewijskracht voelen. Dat wil dus zeggen: hoe meer mensen het hebben, hoe meer ik het vertrouw. Expert Jim Stolze noemt het voorbeeld van het themapark van Harry Potter. Hij liet zeven invloedrijke bloggers alvast een stuk schrijven voorafgaand aan het evenement. 350 Mensen bereikten zei binnen enkel 24 uur. Een zeer goed voorbeeld van de grote invloed van sociale bewijskracht. (Marketingfacts, 2012).

Asos heeft een ongelofelijk groot assortiment. Jij als oriënterende bezoeker kan je hierin vrij verloren voelen. Daarom is het fijn als je een bepaalde richting opgestuurd wordt. Wanneer jij als klant weet dat een product veel gekocht wordt, ben je waarschijnlijk geneigd deze eerder te kopen dan een ander product. In de onderstaande afbeelding heb ik een kleine aanpassing gemaakt. Door de tekst ‘Asos’ Most Bought’ krijgen klanten bevestiging dat het product in de smaak valt en hebben automatisch meer vertrouwen in het product. Dit ziet er al betrouwbaarder uit, toch?

Schermafbeelding 2018-01-16 om 14.22.17

Een hotel boek je sneller wanneer je weet dat je buurvrouw daar een fantastisch verblijf had. Een shirt koop je eerder wanneer je op de site leest dat de stof erg mooi is. Kortom: je neemt iets sneller aan wanneer iemand anders er wat positiefs over zegt. Daarom is de kracht en invloed van reviews ontzettend groot. In het voorbeeld hieronder heb ik een reviewveld toegevoegd. Door de reactie van Ferdi en zijn foto erbij schept het product en de kwaliteit ervan al sneller een betrouwbaar gevoel.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 12.13.07

Autoriteit
Autoriteit is het beïnvloeding principe waar Asos het beste op in kan spelen. Asos heeft haar succes namelijk te danken aan haar lookalike designerproducten. De kledingstukken van Asos zijn gebaseerd op designerontwerpen en worden verkocht voor een zeer scherpe prijs. De webshop speelt dus al in op autoriteit, omdat de klanten aangetrokken worden tot kledingstijlen die designers en beroemde mensen ook dragen. Zij willen zich identificeren met hen. Door middel van een keurmerk of andere boodschap die autoriteit uitstraalt heb je als bezoeker al een stuk meer vertrouwen. Hieronder zie je dat ik een productcategorie ‘Celeb’s favorites’ toegevoegd heb. De categorie valt door de kleur en het icoontje op tussen de rest en vraagt om op geklikt te worden.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 11.26.23

Schaarste
Een herkenbaar stressmoment voor iedereen: er zijn nog maar enkele exemplaren van het product. Je was al niet zeker of je het nou wilde kopen, maar nu wordt je toch wel in twijfel getrokken… de website heeft jou al ingepakt zonder dat je het doorhebt. Je komt in actie. Schaarste geeft aan dat er nog maar weinig exemplaren van een product beschikbaar zijn. Schaarste van producten aangeven doet het erg goed in de webshopwereld. In het voorbeeld heb ik gekozen voor het aangeven van een lage stock.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 11.57.59.png

Sympathie
Met het beïnvloedingsprincipe sympathie richt ik me op het conversiedoel ‘persoonlijk account aanmaken’. Persoonlijk en vriendelijk benaderd worden doet wat met ons. We zijn bereid langer op een website te kijken, langer een keuze te overwegen en waarschijnlijk ook om te komen. Sympathie uitstralen op je website door middel van persuasive design kan gemakkelijk en subtiel. In het persoonlijke account hieronder heb ik een foto toegevoegd en een welkomszin. Door de aanduiding van naam en persoonlijke foto voel je je uniek als klant.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 12.28.53

Wees oplettend
Zo makkelijk worden wij als consument door persuasive design beïnvloedt. Zoals je ziet zijn het maar kleine aanpassingen die ons in een bepaalde richting duwen. Het advies dat ik Asos geef is nog op vele andere webshops toe te passen, afhankelijk van hun conversiedoelen. Mijn laatste boodschap voor jou als oplettende websitebezoeker: hou bij het shoppen mijn artikel in je achterhoofd!

Meer van mijn werk op www.micwatching.com zien? Neem een kijkje: https://micwatching.nl/2017/11/05/laag-budget-geweldige-bedrijfsvideo/

Of check mijn linkedin profiel: https://www.linkedin.com/in/suzan-stekelenburg-67a48085/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s