Waarom Neckermann nog wat kan leren van Cialdini

on

In deze snel veranderende wereld vol nieuwe technologieën en waar online steeds belangrijker wordt, is het van groot belang om als bedrijf een goede website te hebben. We worden allemaal steeds gemakzuchtiger en willen voor onze doelen het liefst zo min mogelijk inspanning leveren. Al helemaal als het gaat om het kopen van een nieuw paar schoenen, of in dit geval, het boeken van een vakantie. Er duiken steeds meer online webshops op die niet eens meer een fysieke winkel hoeven te openen om succesvol te zijn. Voor deze bedrijven is het extra belangrijk om een fijne website te bezitten. Dit is alles wat zij te bieden hebben. Afijn, de logica is er. Maar hoe zorgt een bedrijf als Neckermann ervoor dat zij de beste speler worden als het gaat om de persuasive design op hun website?

Bij persuasive design staat het ontwerpen en toepassen van designprincipes die het beslis- en koopgedrag van de bezoeker beïnvloeden centraal. Het is de bedoeling om potentiële kopers te overtuigen tot een aankoop of andere gewenste actie. De website van Neckermann is sterk te verbeteren als het om persuasive design gaat. De homepagina van de website is een amper scrollbare pagina met een aantal categorieën waarin een reis geboekt kan worden. Zodra je voor het eerst op de website komt, krijg je een pop-up scherm te zien met de vraag of je je wilt aanmelden voor de nieuwsbrief. Pop-ups zijn een erg vervelende manier om een boodschap te brengen. Het zou fijner zijn als er een duidelijke ‘schrijf in’ button aanwezig zou zijn op de homepagina. Neckermann is niet bezig met het belonen van mensen die vaker bij hun bedrijf boeken. Wat dat betreft kunnen ze op commitment en consistentie nog het een en ander verbeteren. In de footer staat een kopje ‘uniek’, deze is onklikbaar. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling op een website.
Neckermann scoort ook laag op autoriteit. Zo laten ze nergens zien hoe goed zij als bedrijf beoordeeld worden of dat ze bepaalde prijzen hebben gewonnen.  Ook maakt Neckermann geen beloften, er is zelfs geen slogan zichtbaar bij het logo of ergens anders op de website. Neckermann richt zich enkel op het verkopen van vakanties en is weinig bezig met het sociale aspect van hun website. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om punten te verdienen als je Neckermann aanbeveelt aan je sociale contacten. Daarnaast is Neckermann niet bezig met het schaars doen lijken van hun vakanties. Ze zouden bijvoorbeeld bij populaire vakanties kunnen melden dat er voor een bepaalde periode nog maar een x aantal zitplaatsen in het vliegtuig zijn. Dit zal mensen stimuleren om eerder tot een aankoop over te gaan. Kortom: Neckermann heeft nog genoeg aan te werken om hun persuasive design te optimaliseren.

Ik zou de homepage, graag willen uitbreiden met een aantal uitingen van sociale bevestiging. Zo moeten de links naar de sociale mediapagina’s goed zichtbaar zijn en aangevuld zijn met links naar mooie foto’s en positieve reviews. Ook beoordelingen op reviewsites, zoals Zoover, zouden goed zichtbaar moeten zijn op de homepagina. Ook wil ik per hotel een beoordeling neerzetten die gegroepeerd is naar verschillende typen reizigers. Zo wordt het ene hotel goed beoordeeld door een feestganger, maar misschien slecht door iemand met een gezin. Het is nu nog lastig om überhaupt bij de reviews te komen, dus ik vind het belangrijk dat deze in een opvallender daglicht komen te staan.

Daarnaast vinden veel mensen het fijn om ranglijsten te zien. Zo kan Neckermann bijvoorbeeld per plaats een top 5 van de best aangeschreven hotels laten zien, zodat mensen die het fijn vinden om hun keuze daarop te baseren, makkelijker tot een beslissing kunnen komen.  Autoriteit is een van de belangrijke principes van Cialdini. Om ook op dit vlak de homepage uit te breidden, wil ik alle prijzen, verbonden bedrijven en belangrijke logo’s goed zichtbaar weergeven. Mensen houden ervan om bevestiging te krijgen en als zij zien dat het bedrijf bijvoorbeeld een aantal prijzen heeft gewonnen, schept dit direct vertrouwen. Niet alleen op de homepage, maar ook bij het kiezen van een vlucht is het een goed idee om bijvoorbeeld het logo van KLM weer te geven. De klant weet dan dat er vluchten worden aangeboden van een betrouwbare maatschappij.

Het meest bruikbare voorbeeld voor iedere reismaatschappij is dat van Booking.com. Hier krijg je als je naar een vlucht of accommodatie aan het kijken bent een melding hoeveel mensen dit de afgelopen tijd hebben bekeken, of hoeveel plekken er nog zijn. Dit kan zeker voor een reisorganisatie een sterke overtuigingstool zijn. Ook kan Neckermann beginnen met het aanbieden van dag- of weekaanbiedingen. Dit moeten ze dan op slimme momenten inzetten, zoals vlak voor de zomervakantie. Dit creëert ook een gevoel van schaarste.
Iets wat Neckermann al goed doet, is het zichtbaar in beeld brengen van de button om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Een nieuwsbrief is een goede manier om klanten te binden en gebonden te houden. Maar sinds e-mail al best verouderd is en er nu snellere manieren zijn om in contact te komen en blijven met je klanten, is het belangrijk dat de social mediakanalen van Neckermann goed belicht worden. Zo kan Neckermann de bezoeker op de homepage met een klein tekstje de bezoeker uitnodigen om lid te worden van de Facebook pagina.
Sympathie sluit zich in mijn ogen een beetje aan bij sociale bevestiging. Om meer sympathie voor haar website te creëren, moet Neckermann goed laten zien wie het bedrijf leuk vind en waarom. Neckermann moet hierbij positieve uitingen van zowel andere bedrijven als klanten voegen. Ook kunnen leuke acties via social media of reacties op opmerkingen van klanten voor meer sympathie zorgen. Neckermann moet proberen om alle uitingen van klanten te beantwoorden en hiermee in een leuk/opvallend daglicht terecht komen. Ook is het een goed idee als Neckermann na afloop van iemands reis een mailtje stuurt met de vraag hoe de reis bevallen is. Het aanbieden van een korting na het boeken van een eerste vakantie is voor Neckermann een goede manier om de wederkerigheid te stimuleren. Een andere mogelijke manier is het uitkeren van een beloning of de mogelijkheid om een soort puntenfonds op te bouwen waar de klant in de toekomst goedkoper mee op vakantie zou kunnen gaan. Ook zou Neckermann op hun websites een aantal handige tools kunnen toevoegen zoals een valuta rekenmachine of een checklist.

Met deze simpele maar effectieve stappen denk ik dat Neckermann een relevantere website creëert en misschien zelfs een voorloper wordt voor haar concurrenten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s