SPEEDCURSUS ONLINE KLANTEN BËINVLOEDEN

Voldoet jouw webshop aan alle ‘6 Cialdini-beïnvloedingsprincipes’? Is jouw webshop bekend met ‘persuasive design’? Het is niet gek als je je nu afvraagt wat dit eigenlijk precies inhoud. Dat neemt niet weg dat deze twee begrippen erg belangrijk zijn voor jouw webshop en waarschijnlijk alleen maar belangrijker zullen worden in de toekomst. Grote webshops zoals Zalando hebben zich hier al meester in gemaakt, maar nog lang niet iedereen is mee gegaan met dit fenomeen. In dit artikel zal ik laten zien wat deze begrippen precies inhouden en een aantal voorbeelden geven hoe webshops hier beter op kunnen inspelen. Hierbij beoordeel ik de webshop van Supreme met behulp van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Maar eerst, wat is persuasive design nou precies?

 

“Fear of missing out”

 

Persuasive design heeft alles te maken met het beïnvloeden van het beslis-en koopgedrag van potentiële klanten. Door gebruik van persuasive design probeer je een gewenste actie aantrekkelijker te maken voor je klanten of versnel je het beslisproces. Dit kan je doen door bijvoorbeeld de potentiële klant een ‘fear of missing out’ te geven, dus te laten weten dat een bepaald product bijna is uitverkocht.

 

Een groot aantal sites heeft zich hier al op aangepast, maar Supreme laat nog aardig wat punten liggen op dit gebied. Op zo goed als alle 6 principes eigenlijk, terwijl al deze principes cruciaal kunnen zijn voor het verbeteren van je conversiedoelen. Zo geeft Supreme geen acties of kortingen weer op haar site en zet Supreme geen druk bij de klant om een aankoop te doen. In deze speedcursus ga ik alle 6 punten langs en kijken we wat er bij Supreme beter kan. Hierbij richt ik mij op één specifiek doel; ervoor zorgen dat de klant overgaat tot aankoop, een macro-conversiedoel.

 

Punt 1: Wederkerigheid

Door de potentiële klant iets te geven bij binnenkomst stimuleer je hem of haar om wat terug te doen/een aankoop doen. Dit kan op een simpele manier gedaan worden door bijvoorbeeld een kleine korting te geven wanneer iemand zich aanmeld voor de nieuwsbrief. Door dit aan te bieden kan een bezoeker zich al gelijk een stuk vertrouwder voelen op de website. Hieronder een voorbeeld hoe Supreme dit punt had kunnen aanpakken.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 15.45.49

Punt 2: Schaarste

Door dit punt op een goeie manier toe te passen kan je het beslisproces van jouw potentiële klant een versnelling geven. Dit is het punt waarop je inspeelt als het gaat over ‘fear of missing out’. Wanneer je in de webshop laat zien dat er van bepaalde producten nog maar een beperkt aantal over zijn, zullen klanten die twijfelen toch eerder overgaan tot aankoop. Buiten het feit dat dit bij Supreme niet het geval is omdat haar doelgroep vrijwel direct overgaat tot aankoop zou de webshop het op de volgende manier kunnen toepassen.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 15.57.24

Punt 3: Autoriteit

Wanneer iemand van een expert te horen krijgt dat iets goed is, komt dit natuurlijk geloofwaardiger over dan iemand anders die niet gespecialiseerd is. Het is daarom belangrijk om dit zoveel mogelijk te benutten wanneer een expert positief is over jouw product. Dit is het enige punt waar Supreme zeker goed gebruik van maakt op haar social media kanalen, zoals hieronder te zien is. Dit soort foto’s kunnen mensen over de streep trekken om toch tot aankoop over te gaan.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 15.58.30

Punt 4: Consistentie

Het is belangrijk om de gebruiker een zo fijn mogelijke weg te laten bewandelen door de webshop met als eindstation natuurlijk; de aankoop. Daarom is het belangrijk dat de website er goed en overzichtelijk uitziet en dat er een duidelijke volgorde inzit. Het is belangrijk om zo min mogelijk vraagtekens bij de potentiële klant op te wekken. Bij Supreme is dit niet helemaal geslaagd. Zo is er bij de startpagina enkel een klein menu’tje te zien met opties. Dit zou al een stuk duidelijker worden als je bijvoorbeeld het lettertype zou vergroten.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 16.06.27

Punt 5: Consensus (Sociale bewijskracht)

We hebben bij punt 3 gezien dat het fijn is om erkenning te krijgen van een expert. Het volgende punt is sociale bewijskracht, waarmee we natuurlijk de meningen van anderen bedoelen. Wanneer veel mensen enthousiast zijn over een product en een goede reactie/review achter laten kan dit mensen ook zeker overtuigen om over te gaan op een aankoop. Wat je daar natuurlijk wel voor moet doen is de mogelijkheid geven om te reageren wat natuurlijk ook kan leiden tot slechte reacties. Daarom kan je ook op safe spelen door bijvoorbeeld facebook-likes naast een bepaald product te zetten zoals hieronder.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 16.13.41

Punt 6: Sympathie

Als laatste punt kijken we naar het begrip ‘sympathie’. Wanneer jij arrogant over komt zijn mensen al snel vertrokken. Wanneer je het omgekeerde doet door sympathie uit te stralen voelen mensen zich gewaardeerd. Dit kan al door bijvoorbeeld jou potentiële klant te complimenteren bij een bepaalde actie. Extra klantvriendelijkheid kan het behalen van bepaalde conversiedoelen makkelijker maken.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 16.17.54

Bij het toepassen van deze 6 beïnvloedingsprincipes is jouw kans van slagen als webshop zeer aannemelijk. Het is daarom belangrijk om deze punten nog maar eens goed door te nemen wanneer jouw webshop nog niet voldoet aan alle eisen. Wordt jouw webshop de nieuwe Zalando?

Wil je meer van mij lezen? Klik dan hier.

Bronnen

Supreme: http://supremenewyork.com/

Zalando: https://www.zalando.nl/

Admin (2 december, 2013). Zes beïnvloedingsstrategiën Cialdini. Geraadpleegd op 17 januari 2018. https://www.managementgoeroes.nl/marketing-modellen/zes-beinvloedingsstrategieen-cialdini/

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s