Persuasive design & The Sting; er valt nog veel te verbeteren

De invloed van persuasive design wordt groter en groter. Steeds meer websites weten feilloos gebruik te maken van deze manier van beïnvloeden. Persuasive design is dan ook onmogelijk te negeren voor bedrijven. Met het alsmaar groter wordende aandeel van online shoppen, is de noodzaak van een goede website steeds groter. Voor de grote kledingketen The Sting een goede reden om een webshop uit de grond te stampen en alle producten ook online te gaan verkopen. Het is belangrijk om de concurrenten voor te blijven en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk websitebezoekers ook daadwerkelijk producten kopen. Maar hoe zet je persuasive design eigenlijk effectief in?

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te weten wat persuasive design eigenlijk is. Samengevat betekent het iets als: “Het ontwerpen om houding en gedrag van de gebruikers te veranderen door middel van overreding en sociale invloed” (Boex, 2012). Persuasive design zorgt ervoor dat wij onbewust beïnvloed worden en zodoende sneller geneigd zijn over te gaan tot de aankoop. Persuasive design kan er voor bedrijven voor zorgen dat de conversiedoelen worden gehaald. Voor webshops kan persuasive design ervoor zorgen dat er meer verkocht wordt en dat klanten terug zullen keren voor een volgende aankoop.

De beïnvloeidingsprincipes van Cialdini zijn een goede leidraad voor het optimaliseren van de website van een bedrijf. Cialdini ziet het beïnvloeden van mensen niet als geluk of magie, maar als psychologie. De beïnvloeidingsprincipes van Cialdini zijn goed in te zetten voor online marketing om het design van de website te verbeteren en de conversie te verhogen. Voor The Sting is er een duidelijk conversiedoel; aankoop. Op dit conversiedoel ga ik de beïnvloedingsprincipes toespitsen, zodat The Sting uiteindelijk meer producten gaat verkopen via de website.

Wanneer we kijken naar de website van The Sting en de kennis van Cialdini hierop loslaten, zien we dat er veel winst te behalen is. The Sting maakt nauwelijks gebruik van de beïnvloedingsprincipes, terwijl hun doel (het verkopen van kleding) hier juist perfect bij aansluit.

Consistentie

Het invulformulier van The Sting is behoorlijk lang en volledig op één pagina geplaatst. Robert Cialdini beschrijft in het ‘principe van consistentie’ dat het aan te raden is om het invulformulier op te delen in een aantal kortere invulopties. Tegenwoordig wil men zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan ‘onbelangrijke’ zaken. Voor The Sting is het dan ook aan te raden het invulformulier op te delen in twee delen. Het ene deel kan bestaan uit de persoonsgegevens. Het andere deel uit het afleveradres. Een lang invulformulier kan ervoor zorgen dat men de bestelling niet afrondt. Op onderstaande afbeelding is het huidige invulformulier van The Sting te zien.

 

Ervoor:

Schermafbeelding 2018-01-16 om 20.19.46.png

Erna:

Schermafbeelding 2018-01-16 om 20.43.43

Schermafbeelding 2018-01-16 om 20.47.02

Op bovenstaande afbeeldingen zijn de wijzigingen te zien die The Sting zou kunnen doen in hun invulformulier. De persoonsgegevens en het afleveradres zijn verdeeld over twee pagina’s, zodat het invulformulier minder lang lijkt. Dit moet ertoe leiden dat klanten niet afhaken, omdat zij een te lang invulformulier moeten invullen. Het valt simpelweg minder op hoelang het invulformulier is.

Consensus

Cialdini spreekt van het ‘principe van consensus’, ofwel sociale bevestiging, waarin hij uitlegt dat reviews of beoordelingen over een webshop mensen over de streep kunnen trekken. Bij The Sting staan geen reviews op de website en is er weinig informatie te lezen over de producten. Door meningen van andere kopers te laten zien, kan je mensen die twijfelen over het aankopen van een bepaald product over de streep trekken. The Sting maakt hier nog geen gebruik van en kan hier dus veel meer uit halen. In onderstaande afbeelding valt het enige te zien wat The Sting nu aan haar bezoekers toont, dat enigszins aansluit bij sociale bevestiging: een tool met het aantal Facebook-vrienden dat The Sting volgt. Dit kan voor websitebezoekers een reden zijn om meer vertrouwen te krijgen in The Sting. Wel is deze tool verder uit te bouwen door reviews van bezoekers over de website te plaatsen onder de Facebook-tool. Door in deze onderste balk op de homepagina een review-tool of beoordeling te zetten, kan The Sting haar bezoekers veel meer beïnvloeden.

Ervoor: 

Schermafbeelding 2018-01-16 om 21.07.23.png

Erna:

Schermafbeelding 2018-01-16 om 21.09.42.png

Ook is het principe van consensus te gebruiken op de producten van The Sting. Wanneer klanten bij een bepaalde broek zien staan dat 90% van de kopers dit product aanbeveelt, zullen zij sneller geneigd zijn deze broek daadwerkelijk te kopen. De twijfels worden op deze manier weggenomen en de klant wordt sterk beïnvloedt. Ook is het aan te bevelen om onder producten ‘anderen kochten ook..’ te zetten. Op deze manier worden klanten geattendeerd op bijpassende producten, waardoor zij misschien meer producten zullen kopen dan aanvankelijk gedacht. De klant wordt gestimuleerd om verder te kijken.

Ervoor:

Schermafbeelding 2018-01-16 om 21.14.42.png

Erna:

Schermafbeelding 2018-01-16 om 21.21.18.png

Schaarste

Schaarste heeft volgens de principes van Cialdini direct tot gevolg dat mensen sneller geneigd zijn over te gaan tot de aankoop. Voor The Sting is hier veel winst te behalen. The Sting communiceert slecht over de hoeveelheid voorraad van bepaalde producten. Het is onduidelijk hoeveel voorraad er nog is. Door duidelijk aan te geven welke producten nog op voorraad zijn of welke producten populair zijn, kan je voor minder irritatie zorgen. De oplossing is om aan te geven hoeveel voorraad er nog is van een bepaald product door bijvoorbeeld neer te zetten: ‘Nog 1 op voorraad in jouw maat’.’ Het gegeven dat er van de broek, die de klant eventueel wil halen, nog maar één broek in de juiste maat op voorraad is, kan ervoor zorgen dat de klant de broek direct bestelt. Dit kan leiden tot een hogere conversie. In onderstaande afbeelding valt te zien hoe The Sting nu communiceert over de voorraad van producten.

Ervoor:

Schermafbeelding 2018-01-16 om 21.14.42

Erna: 

Schermafbeelding 2018-01-16 om 21.28.31.png

Wederkerigheid

Het ‘principe van wederkerigheid’ laat zien dat het verstandig is om eerst wat te geven aan de klant, voordat je zelf iets krijgt. The Sting kan ervoor kiezen de verzendkosten boven €50 af te schaffen, waardoor mensen sneller geneigd zijn om voor een bedrag boven €50 te bestellen. Zo’n regeling kan leiden tot meer engagement en zodoende meer bestellingen. Ook heeft The Sting de optie om na een aankoop een kortingspercentage te geven voor een volgende bestelling. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller weer op de website belanden en een bestelling zullen plaatsen. Eventueel kan dit betekenen dat de trui die zij eigenlijk wel mooi vonden, maar wel te duur, wel besteld gaat worden omdat er nu korting is. Ook dit kan de verkoop sterk beïnvloeden.

Schermafbeelding 2018-01-16 om 21.42.35.png

Al met al heeft The Sting de perfecte formule om gebruik te maken van persuasive design op haar website. Het is sterk aan te raden om persuasive design in te zetten, omdat de concurrentie moordend is en de invloed van persuasive design alsmaar groter zal worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd..

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s