Persuasive design: hoe Molenkamp óók online succesvol kan zijn

Molenkamp Schoenmode is al jaren een begrip in het Noorden van Nederland, maar hoe kan het dat Molenkamp dit succes online niet voort weet te zetten?! Het antwoord op deze vraag is heel simpel: zij maken te weinig gebruik van persuasive design, terwijl uit verschillende onderzoeken is gebleken dat deze principes een must zijn voor online succes. Nu zal jij denken ‘’maar wat is persuasive design?’’ of ‘’is dit niet heel ingewikkeld?’’ Absoluut niet! Iedereen kan deze principes onder de knie krijgen, je moet alleen de trucjes ontdekken. Ik zal middels een aantal verbetervoorstellen voor Molenkamp laten zien hoe dat kan worden gedaan.

Waarom persuasive design?
Bij deze manier van het ontwerpen van websites gaat het om het toepassen van principes die het beslis- en koopgedrag sturen. Deze beïnvloeding vergroot het gebruiksgemak en overtuigt de bezoeker om de gewenste actie uit te voeren. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat conversies (die bestaan uit verschillende doelen) flink worden verhoogd, door de bezoeker onbewust de juiste richting in te duwen. De meest bekende beïnvloedingsprincipes zijn van Robert Cialdini, een hoogleraar psychologie, die zes belangrijke principes onderscheidt.

Molenkamp maakt op dit moment niet tot nauwelijks gebruik van deze slimme strategieën, waardoor de website niet uitnodigt om tot actie over te gaan en zo kansen laat liggen. De website presteert flink onder de maat, terwijl de fysieke winkel erg succesvol is. Dit is anno 2018 niet meer acceptabel en ook zeker niet nodig! De uitdaging is dan ook om door middel van een aantal simpele principes het online succes van Molenkamp naar een hoger niveau te brengen, kortom aan de slag dus!

Aan de slag
Om de website van Molenkamp succesvoller te maken beschrijf ik een aantal verbetervoorstellen voor de volgende conversiedoelen:

  • Producten bestellen
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Account aanmaken

Om van deze doelen een succes te maken heb ik gebruik gemaakt van de beïnvloedingsprincipes wederkerigheid, sociale bewijskracht, commitment & consistentie, schaarste en autoriteit. Deze principes gaan zeker zorgen voor een hogere conversie en online succes. Dit omdat voor de toepassing van deze principes slechts kleine aanpassingen moeten worden gedaan, die de doelgroep van Molenkamp net dat laatste zetje de juiste richting in geeft.

Hieronder mijn vijf effectieve voorstellen voor Molenkamp die de moeite waard zijn om te gaan testen:

Wederkerigheid
Mensen die gratis en onverwacht een ‘cadeau’ krijgen luisteren naar je verhaal en zullen daardoor sneller tot de gewenste actie overgaan. Voor Molenkamp kan dit cadeau meerdere vormen aannemen. Het belangrijkste punt hierbij is dat de bezoeker zich speciaal moet voelen. Ik heb de doelgroep van Molenkamp eens goed onder de loep genomen en daaruit blijkt dat een persoonlijke aanpak een belangrijk speerpunt is voor het succes van de winkel. Op dit moment is er enkel te zien dat de bezoeker korting krijg bij de eerste bestelling, maar als men wil dat de bezoeker nogmaals terugkeert (en dat is een must) moet Molenkamp een ander ‘cadeau’ bieden. Daarom raad ik Molenkamp aan de bezoeker persoonlijk advies op maat te bieden door middel van een chatfunctie. Op deze manier kan de bezoeker chatten met een medewerker en advies krijgen over verschillende zaken. Zoals onder andere welke collectie het beste past bij hun voorkeuren, welk model het beste past bij hun lastige voeten en uiteraard waar zij dit op de website kunnen vinden. Hierdoor voelt de bezoeker zich gewaardeerd, en als de bezoeker persoonlijk en vriendelijk wordt toegesproken, zal deze vaak onbewust tot actie over te gaan.

Wederkerigheid

Daarnaast is het van belang dat men na de eerste aankoop nogmaals een kortingscode ontvangt voor een volgende aankoop, in de vorm van een mail die hen persoonlijk aanspreekt. In hiervoor doen zij vaak iets terug, zoals nóg meer aankopen. Tot slot geldt hetzelfde principe voor het inschrijven van de nieuwsbrief. Er moet worden gecommuniceerd wat de voordelen zijn van de nieuwsbrief. Hierbij kan de bezoeker extra worden overtuigd, door hen een korting te bieden als men zich inschrijft. Bovenstaande elementen moeten direct opvallen op de homepage in de vorm van een button of banner. Deze triggers helpen bij het besluitvormingsproces en duwen de bezoeker over de drempel om tot actie over te gaan.

‘’ Tip: test doormiddel van A/B testen op welke kleur button het meeste wordt geklikt en zorg er vervolgens voor dat deze wordt toegepast ’’

Sociale bewijskracht
Het is belangrijk voor mensen om bevestiging te vinden voordat ze een aankoop doen of tot een bepaalde actie overgaan. Een must-have verbeterpunt voor Molenkamp is dat er reviews bij de producten worden geplaatst, zodat de bezoeker direct ziet wat anderen van het product vinden. Potentiële klanten, met name de doelgroep van Molenkamp, willen graag weten wat anderen van iets vinden voordat ze een beslissing maken. Beoordelingen van anderen zorgen namelijk voor een veilig gevoel. Molenkamp moet duidelijk laten zien dat anderen positief denken over de producten. Daarom adviseer ik om bij ieder product een review te laten zien in de vorm van sterrensysteem en een kort zinnetje met feedback. Op deze manier haal je twijfels weg bij de bezoeker en overtuig je de bezoeker van een goede aankoop.

sociaal

Commitment & Consistentie
‘’Als je A zegt, moet je ook B zeggen’’ is een veelgehoorde uitspraak. Als bezoekers zich eenmaal hebben laten verleiden tot een kleine stap, zijn zij eerder bereid om ‘’ja’’ te zeggen tegen de volgende. Mensen willen nu eenmaal consistent gedrag vertonen. Molenkamp slaat hierbij volledig de plank mis. Het formulier om een account aan te maken en je in te schrijven voor de nieuwsbrief is nu veel te langdradig. Om de conversies te verhogen adviseer ik Molenkamp dit formulier op te delen in verschillende stappen. Hierbij is het belangrijk dat men bijvoorbeeld d.m.v. een balkje ziet hoeveel stappen zij nog moeten nemen. Als men eenmaal een paar stappen heeft doorlopen, wordt het steeds minder waarschijnlijk dat ze afhaken.

commitment

Ook moet Molenkamp overwegen dit principe toe te passen bij de check-out, zodat men niet zodra ze willen afrekenen opnieuw een heel formulier moeten doorlopen. Dit moet in enkele seconden kunnen gebeuren. Aangezien de website van Molenkamp niet alleen als doel heeft om te verkopen, maar het ook een doel is om bezoekers lid te laten worden van de community, is het heel verstandig om dit principe toe te passen. Als dit proces snel en efficiënt gaat, zet men sneller door. Is dit niet het geval, dan haken zij af, omdat ze het niet zien zitten een lang proces in te gaan. Door de formulieren te optimaliseren stuur je de bezoeker onbewust ergens heen, waarvan zij niet snel terug zullen komen.

Schaarste
Deze techniek zal veel verschil gaan maken. Hoe minder er van een bepaald iets is, hoe waarschijnlijker het is dat men het graag wil hebben. Voor Molenkamp is het belangrijk om te communiceren in ‘verliestaal’ in plaats van ‘winsttaal’. Zij moeten een gevoel creëren van schaarste, men krijgt hierdoor het gevoel dat er interesse is in iets unieks en zeldzaams. Daarom adviseer ik Molenkamp bij elk product te vermelden hoeveel producten er van een bepaalde maat nog op voorraad zijn, zodat men de druk voelt. Als de bezoeker geïnteresseerd is, hakt men sneller de knoop door en gaat men over tot aankoop. Dit komt doordat men ziet dat het waarschijnlijk de laatste kans is het artikel te kopen. Op dit moment creëren de productpagina’s van Molenkamp totaal geen gevoel van schaarste omdat er producten in overvloed te zien zijn. Een extra toevoeging voor Molenkamp is om te werken met op=op banners/buttons tijdens acties, waardoor men sneller de knoop door hakt.

schaarste

Autoriteit
Tot slot is een slimme verbetering voor Molenkamp dat zij experts een stem geven op de website. Dit kan worden gedaan door modebloggers (die passen bij de doelgroep) wekelijks wat te laten vertellen over de laatste trends en nieuwe modellen in de vorm van een blog of video. De modebloggers kunnen het bijvoorbeeld hebben over tips & tricks, de trendkleuren van het moment, of hoe je bepaalde schoenen die Molenkamp verkoopt kan combineren met verschillende outfits. Men wil zich graag optrekken aan een (bekend) persoon. Op deze manier wordt men onbewust beïnvloed om een bepaald product te kiezen, omdat een expert op dat gebied dat aanprijst. Hierdoor zullen zij sneller overgaan tot aankoop.

autoriteit

Nu we toch bezig zijn heb ik nog een paar algemene verbeteringen voor de website van Molenkamp, die op korte termijn kunnen worden toegepast:

  • Zorg voor een logische indeling van pagina’s (user experience)
  • Wees eenduidig in de vormgeving
  • Vernieuw de (product) teksten
  • Hou het kort en bondig

Ga eens na of jouw website gebruikt maakt van persuasive design! Zo niet, gebruik dan bovenstaande principes om jouw website te optimaliseren! Wil je meer weten over dit interessante onderwerp, lees dan dit artikel over de toekomst van persuasive design en laat weten hoe jij erover denkt!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s