Optimaliseren met behulp van persuasive design – iLost

Tegenwoordig bezoek je dagelijks verschillende websites. Terwijl je dit doet word je zowel bewust als onbewust verleid om acties uit te voeren, deze acties noem je ook wel conversiedoelen. De websitemaker maakt gebruik van persuasive design om het gedrag van de bezoeker op de website te beïnvloeden. Hiervoor maken ze gebruik van de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Deze principes worden ingezet om jou te overtuigen om de actie te ondernemen. Hoe pas je deze principes toe op de website van een start-up, waar het conversiedoel niet draait om verkopen?

Om een voorbeeld te geven hoe je persuasive design kan toepassen bij een start-up, waarbij het voor hun niet draait om verkopen, heb ik gekeken naar de website van iLost. Dit is een start-up die dé zoekmachine voor gevonden voorwerpen wilt worden. In meer dan 50 landen hebben zij ervoor gezorgd dat mensen herenigd werden met hun verloren voorwerpen. Op die manier hebben zij al meer dan 35.000 ‘happy losers’ weten te verbinden met hun verloren spullen. iLost werkt samen met organisaties zoals de HTM, de GVB, Het Rijksmuseum, RAI Amsterdam, de Jaarbeurs, Awakenings en Gemeente Utrecht.

Op het gebied van persuasive design kan iLost hun website optimaliseren door de beïnvloedingsprincipes van Cialdini nog beter toe te passen. De volgende wil ik een voor een kort bespreken:

  • Wederkerigheid
  • Autoriteit
  • Sociale bewijskracht

 Wederkerigheid
Dit onderdeel van de beïnvloedingsprincipes houdt in dat je als organisatie oprecht interesse toont in iemand en diegene helpt, dit zorgt er voor dat mensen bereid zijn om een wederdienst te leveren. De organisatie zet de eerste stap door mensen iets aan te bieden, hiermee stimuleer je welwillendheid bij de persoon om iets terug te doen.

iLost kan op dit gebied verbeteren door de bezoekers van hun website te verleiden om zich in te schrijven voor hun nieuwsbrief. Zo blijven ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen iLost, ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe samenwerkingen hierin aankondigen.

Voor het toepassen van wederkerigheid:
Schermafbeelding 2018-01-17 om 11.20.23

Na het toepassen van wederkerigheid:
Schermafbeelding 2018-01-17 om 15.46.42

Autoriteit
Dit onderdeel van de beïnvloedingsprincipes houdt in dat mensen sneller geneigd zijn om experts te geloven. Mensen denken dat experts altijd gelijk hebben, van jongs af aan wordt ons aangeleerd dat bepaalde mensen met autoriteit gelijk hebben.

iLost kan hier op inspelen door naamsbekendheid te creëren door mensen die autoriteit uitstralen over hun merk te laten vertellen. Mensen nemen tegenwoordig sneller iets aan van een bekend persoon of iemand met autoriteit. Deze bekende personen zullen zelf ook wel eens iets kwijt raken, waardoor het concept van iLost erg waardevol voor hun kan zijn. Hier kan iLost op inspelen, door hun te koppelen aan iLost. iLost zou hun ook kunnen interviewen over hun ervaring met iLost, om zo naamsbekendheid en sympathie te werven.

Op dit moment heeft iLost nog geen content op hun website staan, als voorbeeld heb ik een interview met Chantal Janzen genomen. Voor werk is zij veel onderweg en daarnaast ook voor haar programma ‘Chantal Blijft Slapen’. Door haar drukke baan en het vele reizen, kan zij nog wel eens iets verliezen, daarnaast is ze een hele sympathieke vrouw die autoriteit uitstraalt. Dit zou er als volgt uit kunnen zien:
Schermafbeelding 2018-01-17 om 11.11.56

Sociale bewijskracht
Mensen zijn van nature volgers en dat is waar het bij sociale bewijskracht om gaat. ‘Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn.’ Als de reviews op een website positief zijn zullen mensen eerder de gewenste actie ondernemen, wanneer deze negatief zijn gaan mensen er vanuit dat dit ook zo is en zullen ze geen actie ondernemen.

Op de website van iLost staande reviews die zij krijgen zoals onderstaande foto weergegeven, deze wisselt na enkele seconden, zodat hun bezoekers verschillende reviews te lezen krijgt.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 16.22.30

Doordat het overzicht na enkele seconden wisselt is het naar mijn mening erg afleidend, daarom zou ik hen aanraden om hun reviews anders te weergeven en aan zijkant pijltjes toevoegen zodat de bezoeker er zelf voor kan kiezen of ze nog meer reviews willen lezen. Dit zou er dan als volgt uit komen te zien:

Schermafbeelding 2018-01-15 om 14.11.57

Ook kan iLost door het creëren van content waarbij bijvoorbeeld een ervaring van iemand die iets verloren is en door de service van iLost heeft terug gekregen in de vorm van een interview, goed bijdragen aan de sociale bewijskracht. Op dit moment creëert iLost nog geen content, als ze dit wel zouden gaan doen, zou dat er als volgt uit kunnen gaan zien:

Schermafbeelding 2018-01-15 om 20.49.46

Conclusie
Het allerbelangrijkste voor iLost is dat zij content gaan creëren waardoor de bezoekers, naast het aanmelden van een gevonden voorwerp of juist zoeken van hun verloren voorwerp, nog een reden hebben om de website te bezoeken. Door het plaatsen van content, waarin ervaringen worden gedeeld of een interview met een bekende Nederlander die gebruik heeft gemaakt van de service van iLost, kunnen zij sympathie creëren. Op deze manier zien mensen wat de diensten van iLost allemaal kunnen betekenen voor mensen, ze zullen mond-tot-mond hierover praten, waardoor de naamsbekendheid groter wordt.

De content kan ook geplaatst worden op hun social media kanalen, waardoor mensen de mogelijkheid hebben om te reageren en het bericht te delen. Zo kunnen ze engagement met hun bezoekers opbouwen.

Bronnenlijst:
Abc7chigago.com. (8 mei 2017). College student creates lovable stuffed animal that hugs back. Opgehaald van: http://abc7chicago.com/society/these-stuffed-animals-hug-you-back/1944595/

BN DeStem. (17 augustus 2017). Etten-Leurenaar verliest trouwring op huwelijksreis: ‘Heel ons verleden zit er in en is niet te vervangen’. Opgehaald van: https://www.bndestem.nl/etten-leur/etten-leurenaar-verliest-trouwring-op-huwelijksreis-heel-ons-verleden-zit-er-in-en-is-niet-te-vervangen~a35b7051/

HTM. (z.j.). Gevonden voorwerpen. Opgehaald van: https://www.htm.nl/klantenservice/gevonden-voorwerpen/

iLost. (z.j.). homepagina. Opgehaald van: https://ilost.co/nl/

Story. (31 oktober 2017). Zo ziet Chantal Janzen eruit als oudere vrouw. Opgehaald van: https://www.story.nl/artikel/showbizz/zo-ziet-chantal-janzen-eruit-als-oudere-vrouw

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s