Het geheim van persuasive design [case]

Zowel bewust als onbewust worden wij verleid om acties uit te voeren op een website. Deze acties, ook wel conversiedoelen, worden door middel van persuasive design beïnvloed. Het gaat allemaal om de juiste ontwerpen en toepassingen van principes. Principes die ervoor moeten zorgen dat jouw bezoeker over de streep wordt getrokken. Hoe kan je als organisatie het juiste design toepassen en hoe weet je welke principes voor jou relevant zijn?

 

Voordat we dieper ingaan op verschillende voorbeelden van persuasive design, is het goed om te weten wat de precieze definitie ervan is. Persuasion houdt in: “het beïnvloeden van iemand zijn gedrag en/of houding”. Oftewel het gaat om overtuiging. Met persuasive design doe je een poging tot het overtuigen door middel van je websitedesign. Je doel is hierbij het overhalen van bezoekers om een conversiedoel uit te voeren, en daarnaast bezoekers vaker te laten terugkomen. (Frankwatching, 2017).

 

Matige conversie mogelijkheden

Om een duidelijk beeld te krijgen wat webdesign kan betekenen voor jou als organisatie nemen we als voorbeeld de website van Yourwebinar. Yourwebinar is een webinarbedrijf in Amsterdam en heeft een website gericht op lead generation. Het belangrijkste doel op een lead generation site is het genereren van orders.

 

Op de website van Yourwebinar wordt er gefocust op het genereren van orders door middel van een offerte of contactaanvraag. De twee conversiedoelen die centraal staan kunnen dan ook als volgt worden geformuleerd: ‘het aanvragen van een offerte’ en ‘het contact opnemen via een contactformulier’. Dit zijn veruit ook de enige mogelijkheden op de website.

 

Conversiedoelen leggen de basis van een website. Zonder conversiedoelen is het opstellen van een overtuigend webdesign bijna onmogelijk. Met als uitgangspunt de conversiedoelen en website van Yourwebinar kijken we naar de verschillende mogelijkheden die een webdesign biedt.

 

Beïnvloeden volgens principes

Een overtuigend websitedesign kan worden opgesteld aan de hand van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Psycholoog Robert Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ 6 principes waarmee websitebezoekers overtuigd kunnen worden. De beïnvloedingsprincipes zijn inzetbaar om het design van een website te verbeteren, maar ook om de conversie te verhogen. Een voorbeeld is ‘consensus’ oftewel sociale bewijskracht. Voordat een bezoeker een actie onderneemt is het belangrijk om een bevestiging te vinden. Dit kan onder andere door middel van reviews klantbeoordelingen. Bij de website van Yourwebinar ontbreekt ieder spoor van het principe consensus.

 

Een ander principe waarbij Yourwebinar geen punten scoort is het beïnvloedingsprincipe ‘autoriteit’. Dit houdt dat een bedrijf laat zien dat ze een expert zijn in de branche. In het geval van Yourwebinar ontbreekt de autoriteit op verschillende vlakken. Zodra een bezoeker landt op de homepagina is er vrijwel geen informatie te vinden. De informatiebehoefte wordt niet bevredigd en daarbij is ook het advies van de expert onvindbaar. Een webinar wordt steeds vaker als marketinginstrument ingezet, maar de webinarbedrijven in Nederland zijn nog schaars. Aantonen dat het een professioneel bedrijf is, die verstand heeft van zaken kan daarom het verschil maken.

 

Als derde punt zou Yourwebinar zich op het principe van ‘wederkerigheid’ kunnen focussen. Momenteel is er naast de contact en offerteaanvraag geen enkele optie op de website. Door het principe van wederkerigheid toe te voegen geef je de bezoeker iets, waardoor de bezoeker zich schuldig voelt. Als je op de website voor een positieve ervaring zorgt, willen je bezoekers jou ook iets teruggeven. Denk bijvoorbeeld aan een sample of informatie die je de bezoeker verschaft. Of door middel van een nieuwbrief waarin je maandelijks tips weggeeft. Een groot voordeel hiervan is het aantal e-mailadressen die je als bedrijf zal verkrijgen.

 

Verbetervoorstel Yourwebinar

Als eerste wordt een kleine maar effectieve marketingtruc aanbevolen. Het toevoegen van een simpel lintje met de tekst ‘meest gekozen’ is simpel maar effectief. Daarnaast is het toevoegen van een meest gekozen artikel een vorm van het beïnvloedingsprincipe consensus. Zodra een bezoeker heeft beslist dat hij of zij een webinar zou willen organiseren, moet er nog een keuze worden gemaakt in welke vorm dit wordt gegoten. Als een bezoeker ziet dat een locatie webinar de meest gekozen optie is dan zal dit wel een goede optie zijn. Kortom, bezoekers baseren hun beslissingen op gedrag van anderen.

 

Voorbeeld_1

 

Op het gebied van consensus is er nog een belangrijk vlak waar Yourwebinar punten zou kunnen scoren. De korte en veelal nietszeggende teksten op de voorpagina zouden vervangen moeten worden door recensies. Door korte reviews toe te voegen geeft dit een transparantie aan. Als potentiële klanten zien dat een bedrijf goed is beoordeeld, dan zal het vast goed zijn en zullen ook de potentiële klanten over de streep komen.

 

Voorbeeld_5

 

Mijn tweede verbetervoorstel staat in teken van het principe wederkerigheid. Dit principe houdt in dat de bezoeker zich schuldig moet voelen, omdat er bepaalde informatie wordt aangeboden aan de bezoeker. Voor Yourwebinar is het verkrijgen van toegang tot een van de voorbeeld webinar een goede mogelijkheid. In plaats van de webinars gratis op de website te plaatsten en kan Yourwebinar veel beter in spelen op wederkerigheid.

 

Door het toevoegen van een kort formulier dat verschijnt zodra er wordt geklikt op het gewenste webinar, kunnen er verschillende gegevens worden verkregen. Zodra een bezoeker een webinar zou willen kijken dient hij of zij eerst enkele gegevens in te dienen. Het gewenste webinar zal dan direct bij de bezoeker in de mailbox verschijnen.

 

voorbeeld_2.png

 

Op welke vlakken Yourwebinar ook nog punten zou kunnen scoren is op het beïnvloedingsprincipe sympathie. Klanten zouden kunnen aangespoord worden om een reactie te plaatsen onder een van de blogs, of zelfs de mogelijkheid tot het delen van een blogs. Na het schrijven van een reactie of delen van de blog ontvangt de gebruiker een compliment. De bezoeker wordt hierbij aangespoord een andere blog te lezen en een nieuwe reactie te schrijven.

 

Daarnaast zou de optie het delen van een blog of het kunnen reageren een mogelijkheid zijn tot het principe wederkerigheid. Als dank voor het schrijven van een reactie en/of het delen van een blog zouden bezoekers bijvoorbeeld een kortingscode kunnen krijgen. Zo wordt sympathie en wederkerigheid gemakkelijk gecombineerd. Twee vliegen in één klap!

 

Voorbeeld_4

 

Waar het nu nog op alle vlakken van autoriteit ontbreekt, zou dit op een gemakkelijke manier opgelost worden. Door enkel het toevoegen van een KvK nummer of een keurmerk straalt de organisatie veel meer vertrouwen uit. Dit kan dan ook met een kleine toevoeging worden opgelost. Door autoriteit toe te voegen zal een bezoeker sneller geneigd zijn voor jou als organisatie te kiezen, dan bij een organisatie waar het ontbreekt van autoriteit.

 

voorbeeld_31.png

 

Met deze 5 verbeterpunten kan ervoor worden gezorgd dat klanten en potentiële klanten op een positieve manier worden beïnvloed. Dit middels de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, maar ook zeker door middel van persuasive design. Door het toevoegen van deze makkelijk te implementeren verbetervoorstellen, kan het ervoor zorgen dat bezoekers vaker terug komen en dat ze onbewust beïnvloed worden.

 

Hopelijk geeft dit artikel jou genoeg redenen om de wereld van webinars te ontdekken. Heb je nog aanvullingen, laat ze dan achter in de reacties! Wil je meer lezen van deze auteur? Je kunt hier een stukje biografie vinden, en hier een infographic vinden over kunstmatig intelligentie.

 

Naar aanleiding van dit artikel is er contact geweest met het bedrijf uit de case: Yourwebinar. Ze gaven aan dat ze het volledig eens waren met het feit dat de website nog niet beschikt over een persuasive design. De verbetervoorstellen en tips uit dit artikel zijn dan ook positief opgenomen, en zullen in de komende periode worden geïntegreerd op de website.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s