Persuasive design in een flits: Fotobooms.nl

“Fotografie en video: twee zeer belangrijke tools voor (toekomstige) media professionals. Op zoek naar geschikte apparatuur kwam ik op de site van Foto Booms terecht. Aldaar slaat de twijfel toe, een camera is een flinke uitgave en welke is nu eigenlijk de beste en het meest geschikt voor mij? Ik kan geen review of beoordeling vinden van de producten die ik bekijk. Dus ik laat de aankoop maar zitten voor vandaag. Er zullen immers nog wel genoeg camera’s op voorraad zijn, toch?”

Bovenstaande anekdote laat zien hoe je kan ‘verdwalen’ op een website wanneer je niet een klein beetje geholpen wordt bij het maken van beslissingen. Dit steuntje in de rug gebeurt met behulp van persuasive design. Dit zijn verschillende designprincipes die de bezoeker van een website helpen te overtuigen bij het maken van een aankoopbeslissing en/of andere gewenste interactie. Deze 6 persuasive designprincipes (autoriteit, sympathie, consensus, schaarste, wederkerigheid en consistentie) zijn ontwikkeld door de Amerikaanse professor in Marketing en Psychologie, Robert Cialdini. In dit artikel zijn een aantal van deze principes toegepast op de webshop www.fotobooms.nl.

Autoriteit

‘De klant wil graag advies van een absolute expert’

Afbeelding1Situatie voor toepassing principe autoriteit.

Een webshop valt of staat met autoriteit. Een klant wil graag kopen bij een bekwaam en betrouwbaar bedrijf. FotoBooms zet in de header: ‘Al sinds 1945 dé fotowinkel van Amsterdam en omstreken’. Een mooie quote, maar het is niet duidelijk waarop deze uitspraak gebaseerd is. Om je autoriteit als webshop te ‘bewijzen’ is het een goed idee om in de header je keurmerken neer te zetten. Zo kan iedereen die de website bezoekt zien hoe ‘goed’ dit bedrijf is. Een bekend voorbeeld is het thuiswinkelwaarborg kenmerk. Dit bedrijf onderzocht de impact van hun eigen kenmerk en vond uit dat 72% van de online-shoppers eerder iets koopt bij een website met een thuiswinkelwaarborg keurmerk. Andere zaken die ook bijdragen aan een hoge autoriteit zijn prijzen of sponsoring.

Afbeelding2Situatie na toepassing principe autoriteit.

Sympathie

‘Verkoper met de hoogste gunfactor haalt de meeste conversies’

Afbeelding3Situatie voor toepassing principe sympathie.

Het is erg belangrijk om ‘aardig’ gevonden te worden als website. Dit zorgt ervoor dat mensen je website onthouden om er nog eens wat op te kopen. Daarnaast verhoog je hiermee je Net Promotor Score (NPS) – een score waarmee je de klantloyaliteit meet – en hiermee het aantal mensen dat ambassadeur is van je bedrijf. Er zijn verschillende zaken op een website die de gunfactor van je bedrijf verhogen. Bijvoorbeeld door je site een gezicht te geven met foto’s of vlogs/filmpjes. Daarnaast kan het ook goed uitpakken om een passend goed doel te steunen. In dit geval zou een Nederlandse stichting, zoals de stichting Earlybirds fotografie, goed aansluiten bij FotoBooms. Deze stichting fotografeert vroeggeboren baby’s als herinnering voor de ouders.

Afbeelding4Situatie na toepassing principe sympathie.

Een bedrijf dat een hoge gunfactor heeft omdat ze heel goed gebruik maken van het ‘hebben van een gezicht’ is Coolblue. Je ziet op de site van Coolblue bijvoorbeeld namen van medewerkers en ook behind the scenes beeldmateriaal. Deze aanpak helpt enorm om als bedrijf ‘aardig’ gevonden te worden.

Afbeelding5Een van de gezichten van Coolblue

 Afbeelding6Situatie na toepassing principe sympathie.

FotoBooms zou hiermee kunnen beginnen door bepaalde producten te laten aanbevelen door een van hun medewerkers, inclusief foto van diegene. Dit maakt het advies persoonlijk. Op een aparte pagina zouden dan verschillende foto’s/teksten kunnen staan die gemaakt worden door de medewerkers van FotoBooms.

Consensus (sociale bevestiging)

‘Ik wil graag weten wat anderen vinden voor ik een aankoop doe.’

Afbeelding7Situatie voor toepassing principe consensus.

Een camera is meestal een grote, duurdere aankoop. Voordat de klant tot aankoop overgaat wil hij of zij een weloverwogen beslissing maken. Uit het artikel Hogere conversies door meer reviews (2013) door Jaap Jacobs op Marketingfacts blijkt dat maar liefst 61% van de consumenten eerst online ratings of reviews van een product bekijkt, voordat ze overgaan tot aankoop. Er is bij hen sprake van het zoeken naar sociale bevestiging (ook wel consensus). Een gemiste kans van FotoBooms om geen reviews of ratings op hun eigen website te zetten. Consumenten moeten op een andere website op zoek naar beoordelingen, wat het aantal conversies niet ten goede zal komen. Met een cijfer, of aantal sterren kan de klant in een oogopslag zien wat anderen van het product vinden. Hierdoor kan hij of zij al in één oogopslag filteren welk model ze overwegen. Onder het aangeboden product plaats je klantreviews zodat de (hopelijk) toekomstige klant sociale bevestiging krijgt over de kwaliteit van het product.

Afbeelding8Situatie na toepassing van principe consensus.

Schaarste

‘Hoe kleiner het aanbod, hoe groter de vraag is naar een product.’

Afbeelding9Situatie voor toepassing principe schaarste.

 Zoals je hierboven ziet staat bij elk product op deze pagina netjes ‘op voorraad’.  Zodra een potentiële koper dit ziet zal hij/zij niet snel geneigd zijn om de aankoopbeslissing te versnellen. Er is geen haast bij geboden, want het product is gewoon op voorraad. Om de klant te overtuigen het aankoopproces te bespoedigen kan gebruikt worden gemaakt van het principe schaarste. Vervang ‘op voorraad’ door bijvoorbeeld ‘nog slechts 2 op voorraad’ en de klant zal de druk voelen om sneller tot aankoop over te gaan.

Afbeelding10Situatie na toepassing principe schaarste.

Conclusie

Na het nauwkeurig bekijken van de website zag ik in de vier hierboven beschreven principes van Robert Cialdini het grootste aantal kansen. De verbeteringen die zijn aangegeven kunnen door relatief kleine aanpassingen geïmplementeerd worden. Uit de praktijk blijkt dat deze aanpassingen veel effect hebben op het aantal conversies. Om deze verbeteringen te monitoren zou ik na implementatie van deze persuasive designelementen www.fotobooms.nl aanraden gebruik te maken van A/B testen om zo te meten of het gewenste effect ook daadwerkelijk bereikt wordt.

Bronnenlijst:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s