Tips voor Parra.NU

Één kijkje op de homepage van Parra.nu is erg veelzeggend. Hoewel het Parra-platform momenteel de go-to website is als het gaat om Nederlands hiphopnieuws, laat het ontwerp van de site nog een aantal steekjes vallen. Allereerst is het Parra-logo onscherp, wat gelijk al geen professionaliteit uitstraalt. Daarnaast lijkt er helaas niet bijster veel tijd te zijn gestoken in het uiterlijk van de site, als je let op de gebruikte kleuren en lettertypes. Ten slotte is, ondanks het toch vrij overzichtelijke karakter van de site,  de plaatsing van sommige site-elementen een beetje overbodig. Deze kritieken hebben betrekking op de Parra-nieuwssite én de Parra-webshop.

Naast de uiterlijke kenmerken van de site, zijn er een aantal elementen die nog ontbreken van de site. Om de site een hogere conversie te geven, is het slim om te kijken naar de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Ze zijn niet allemaal van toepassing op Parra.nu of Parrashop.nl, maar dat zal nog verder worden toegelicht.
Allereerst is er het principe van de wederkerigheid. Vooral voor Parrashop.nl is dit van belang. Op het moment kun je er zo veel kleren bestellen als je wilt zonder een korting te krijgen. Als je de klanten iets geeft (zoals een korting) zorgt dat voor een positieve ervaring en willen ze je vaak iets teruggeven. Het zou dus bijvoorbeeld slim kunnen zijn om klanten die al 50 euro in de webshop besteed hebben, een shoptegoed van 10 euro aan te bieden. Omdat de clientèle van Parrashop.nl vermoedelijk aan de jonge kant is (en dus niet super veel te besteden heeft), zullen de klanten hier waarschijnlijk al snel op in willen haken. Voor het conversiedoel ‘aankoop’ van de webshop heeft Parra hier dus zeker baat bij.
Ook zou er beter gebruik gemaakt kunnen worden van het principe van consensus. Wanneer je hoort dat andere mensen positief zijn over een bepaald product of dienst, sta je er al snel meer voor open. De meningen van de mensen om je heen en de algemene consensus die in de media gecreëerd wordt hebben invloed op je beslissingsproces. Als er bij de titels van artikelen bijvoorbeeld een waardering d.m.v. het sterrensysteem stond, maakt dat het artikel al wat interessanter. Het conversiedoel is hierbij dan ook het aantal geopende pagina’s op de site vergroten.  Het sterrensysteem zou als volgt bij het artikel kunnen worden gezet:
JOS

Ook het principe schaarste zou van pas komen in het ontwerp van de webshop. Er zou wat meer  urgentie kunnen worden gecreëerd voor de potentiële kopers, zodat deze sneller tot de aankoop overgaan. Dit is een belangrijk conversiedoel. Wanneer je het idee hebt dat een product zeldzaam is, ben je sneller geneigd om het te kopen. Ik zou voorstellen als volgt van dit concept gebruik te maken:
Screen Shot 2018-01-16 at 18.13.08Dan is er nog het beïnvloedingsprincipe sympathie. Mensen zijn sneller geneigd om op artikelen (of andere soorten content) te klikken, wanneer iemand uit hun nabije omgeving het deelt op zijn profiel. Daar zou Parra gebruik van moeten maken door share-knoppen op de artikelpagina’s te plaatsen. Momenteel staan er in de hoek linksboven op de site wel links naar alle sociale mediakanalen van Parra, maar de mogelijkheid om content te delen op je eigen profiel is er niet. Vooral omdat de jonge doelgroep van Parra veel op sociale media zit, is het belangrijk dat deze optie er is. Ik stel voor om de share-knoppen als volgt op de pagina’s te plaatsen:

helopaarde

De webshop zou tot slot nog baat kunnen hebben bij het gebruik van het principe consistentie. Als mensen al een eerste stap richting aankoop hebben gezet, trekken ze minder gauw terug. Daarom is het handig om bij het invoeren van benodigde gegevens bij bestelling het formulier wat kleiner te maken. Momenteel is het zo dat je je adres-, contact- en betaalgegevens allemaal op dezelfde pagina moet invullen. Het zou slimmer zijn om dit op te delen in twee pagina’s, om mensen niet af te schrikken met zo’n groot formulier. Eerst de adres- en contactgegevens, en daarna pas vragen naar de betaalmethode. De volgende twee pagina’s zou je dus in chronologische volgorde moeten zien, i.p.v. op hetzelfde scherm:

Screen Shot 2018-01-16 at 16.32.55Screen Shot 2018-01-16 at 16.28.19

 

 

 

 

 

Er is nog één beïnvloedingsprincipe van Cialdini dat onbehandeld is gelaten: autoriteit. Dit principe houdt in dat mensen respect hebben voor autoriteit, en graag het advies van een absolute expert opvolgen. Voor Parra is dit echter minder relevant, omdat de content op Parra.nu grotendeels uit gossip bestaat, waarbij vaak weinig fact-checking nodig is. Parra richt zich voornamelijk op snelle updates uit het urban circuit. Er worden nooit echt uitgebreide, uitgedachte achtergrondartikelen geplaatst waarvoor autoriteit van belang zou kunnen zijn.

Al met al is er dus een hoop waarin de Parra-nieuwssite en de Parra-webshop zou kunnen verbeteren. Met behulp van persuasive design zou het bedrijf een hogere conversie moeten kunnen behalen.

Door Sybrand, MS303.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s