Persuasive design voor Beads by Romy’s

95% van ons denken gebeurt onbewust. Dat is veel, heel veel zelfs. Dit is handig voor als je geïnteresseerd bent in het beïnvloeden van het koop- en beslisgedrag van consumenten. Dit hele proces is te beïnvloeden, waardoor consumenten onbewust worden gestuurd naar dat ene ultieme doel. Persuasive design levert een grote bijdrage aan dit doel.

Persuasive design is letterlijk vertaald ‘overtuigend ontwerp’. Dit vakgebied houdt zich bezig met beïnvloeden van het beslissingsproces van de mens, op basis van meerdere overtuigingsprincipes. Je zal het misschien niet doorhebben, maar 76% van de webshops die doen wel iets met persuasive design. Die websites worden gebouwd op jouw behoeftes, jouw gedachtes en jouw angsten. De webshop die ik tegen ben gekomen, Beads by Romy’s doet dit echter niet.

Beads by Romy’s is een webshop waar sieraden, kleding en accessoires wordt verkocht. De webshop is gericht op de doelgroep meiden van 15 tot 25 jaar. De webshop richt zich op het conversiedoel verkopen. Toen ik voor het eerst op hun website kwam werd ik niet enthousiast. Het design was niet aantrekkelijk, het gaf me een gevoel van onprofessionaliteit. De webshop moet juist nieuwe klanten aan de hand van hun website enthousiast maken, zodat zij verder gaan kijken en een conversie realiseren. Niet alleen het design zelf was het probleem, nu ik mij verdiept had in persuasive design viel het mij ook op dat ze daar geen gebruik van maken. Hier doet de webshop niet goed aan, met persuasive design kunnen de verkopen op een makkelijke manier worden gestimuleerd, zolang je het maar slim en goed doet.

Nadat ik een vooronderzoek heb gedaan naar de klanten van de webshop, hun wensen, behoeften, verlangens, angsten en doelen heb ik een paar punten opgesteld waar Beads by Romy’s verandering in kan brengen. Deze punten heb ik opgesteld aan de hand van de beinvloedingsprincipes van Cialdini, die allemaal gaan over persuasive design. De punten waar het om gaat zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Schaarste
  3. Sociale bewijslast
  4. Autoriteit
  5. Consistentie

In dit artikel laat ik mijn belangrijkste bevindingen zien en zal ik uitleggen waarom ik denk dat deze verandering zal leiden tot een betere conversie op de website.

Wederkerigheid                                                                                                                             

Het principe van wederkerigheid houdt in dat mensen zich op een bepaalde manier schuldig voelen naar iemand die iets voor hen heeft gedaan of hen iets heeft aangeboden of gegeven. Voor marketeers is het dus belangrijk dat je eerst iets geeft, zodat je daarna iets terugkrijgt. Het ‘cadeau’ zorgt voor een positieve ervaring bij mensen, mensen krijgen de behoefte om iets terug te geven.

Bij Beads by Romy’s kan je dat gemakkelijk toepassen. Tijdens mijn onderzoek naar het de wensen en behoeftes van de doelgroep kwam ik erachter dat de doelgroep vaak verlangt naar een kortingscode die zij kunnen spenderen tijdens het shoppen. Wanneer de webshop op de homepagina meteen een kortingsactie plaatst, zal de doelgroep eerder geneigd zijn wat te bestellen omdat zij een speciaal gevoel krijgen, ze krijgen iets aangeboden. Om dit gevoel specialer te maken moet het bericht lijken alsof het echt speciaal voor hen is gemaakt, ze moeten de klant naar zich toetrekken.

Design1-1j

Wanneer de klant naar de website gaat verschijnt er een pop-up in beeld met dit berichtje, het is dus niet te missen. De klant gaat denken: ‘Dat is lief van Romy!’. Dit creëert goodwill en stimuleert de klant iets te kopen. Geef de klant het gevoel dat het om hen draait en dat zij belangrijk zijn, dat is belangrijk.

Schaarste                                                                                                                                     

Schaarste heeft te maken met vraag en aanbod. In principe is het zo dat hoe minder er van een bepaald iets is, hoe waardevoller het is. Hoe zeldzamer iets is, hoe waardevoller het is dat mensen het graag willen. Als het niet meer verkrijgbaar is, is het namelijk weg en je verliest de kans om iets unieks te bezitten. Ik denk dat de webshop Beads by Romy’s hier ook wat mee kan. Wanneer zij bij de producten aangeven dat hij (bijna) uit voorraad is zullen de klanten sneller geïnteresseerd zijn in het product. Dit kan op verschillende manieren. Zo ziet de productpagina van de website er nu uit:

Schermafbeelding 2018-01-15 om 16.52.13

Hieronder heb ik de eerste optie toegepast: Meteen op de productpagina te laten zien welke producten bijna uitverkocht zijn. Dit heb ik toegepast door de luchtige tekst ‘Hurry, last one!’ te gebruiken, dit past goed bij de doelgroep en zal ervoor zorgen dat ze meer interesse hebben in juist die schare producten.

design2-2.pngOok kun je een ‘last chance’ categorie maken onder het kopje products. Hier staan dan de schaarste artikelen van de website bij elkaar. Bezoekers zullen hier eerder geneigd zijn op te klikken omdat ze door ‘last chance’ het gevoel krijgen dat ze iets gaan mislopen.

design3-3.png

Sociale bewijslast/consensus                                                                                                     

Het is voor de meeste mensen belangrijk om bevestiging te vinden voordat ze een aankoop doen of tot een bepaalde actie overgaan. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor consensus of sociaal bewijs. Vooral als mensen onzeker zijn gaan ze kijken naar beïnvloeders in hun omgeving. Ze willen graag weten wat anderen ervan vinden voordat ze een beslissing maken. Kortom, mensen baseren hun beslissingen op het gedrag van anderen. Daarom is het belangrijk om het gedrag van anderen te laten zien op de website, door middel van bijvoorbeeld reviews. Op dit moment is er op de website wel een optie om een review te plaatsen, maar helaas wordt dit niet gebruikt. Zo ziet de optie om een review te schrijven er nu uit:

Schermafbeelding 2018-01-15 om 17.21.53

Wanneer je dit aantrekkelijk maakt zullen er meer reviews geplaatst worden. Dit heb ik gedaan door ‘write a review and help other girls out!’ erbij te zetten. Hierdoor beseffen de klanten hoe belangrijk zij het zelf vinden om reviews te lezen, en dus ook hoe belangrijk anderen het vinden om ze te lezen. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn een review te plaatsen. Ook is er een optie om een foto van het product up te loaden, dit is niet verplicht.

Design4-4.png

Wanneer de klant een review geschreven heeft komt er een leuk berichtje in beeld: Thanks for your help darling! Hiermee speelt de webshop in op hun sympathie, mensen worden blij het leuke berichtje en krijgen een positievere mening over de webshop.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 18.01.21.png

Toch is dit nog niet voldoende om de sociale bewijslast te verbeteren. Op dit moment zien klanten een rijtje met de best verkochte producten. Dit rijtje spreekt mij niet aan en ik denk veel andere bezoekers ook niet. Omdat mensen de mening van anderen zo belangrijk vinden wordt het kopje ‘best verkocht’ veranderd in ‘wat andere mensen kochten’. Ook worden er foto’s van de producten bijgevoegd, dit maakt het nog aantrekkelijker om het product te bekijken. Om het helemaal af te maken kan je met 1 klik de reviews lezen. Zo ziet een productpagina er nu uit:

Design5-5.png

Zo is het na de verandering:

Design6-6.png

Omdat de klanten nu foto’s van de producten zien in plaats van de titels denk ik dat ze eerder geneigd zijn om er op te klikken. Ook kunnen ze snel de reviews lezen, zo kunnen ze snel overtuigd worden door andere klanten. Verder zal het kopje ‘anderen bekeken ook’ sneller aansturen tot een conversie, omdat mensen de mening van anderen zeer belangrijk vindt in het beslissingsproces.

Kortom, er zijn veel punten waar Beads by Romy’s nog niet het optimale uit de website haalt. Door de overtuigingsprincipes toe te passen wordt het aantal conversies in een stijgende lijn voortgezet. Om deze wijzigingen zo goed mogelijk te monitoren, is het verstandig dat Beads by Romy’s dit test doormiddel van A/B-testen.

Wil je meer lezen van mij? Eerder schreef ik artikelen over influencermarketing en over de geloofwaardigheid van influencers.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s