Optimaliseer het design van uw interieurwebsite in drie stappen

Een van de hoogste doelen die je als (interieur)ondernemer kunt hebben in het on- en offline aankoopproces van uw consument, is hoogstwaarschijnlijk conversie. In uw geval betekent dat de aankoop van een van uw producten op uw website of in uw winkel. Omdat fysieke producten uw core-business zijn, is de klantbeleving in uw winkelpand natuurlijk leidend. Wetende dat veel van uw klanten de producten eerst willen zien voordat zij tot aankoop over gaan, zorgt u voor een goede offline inrichting. Maar, we leven in een digitaal tijdperk. Een tijdperk waarin veel mensen zich online bevinden en steeds meer mensen ook gróte aankopen via het internet doen. Een goede klantbeleving op de website van uw bedrijf is daarom erg belangrijk. En geloof het of niet: de inrichting van uw website kan het verschil maken tussen conversie of geen conversie. Met behulp van de zes beïnvloedingstrategieën van Cialdini laat ik u zien hoe u uw interieurwebsite grafisch kunt verbeteren, met het uit eindelijke doel: meer conversie.

Uw websitebezoeker kan op talloze manieren visueel beïnvloed worden in de keuzes die hij of zij maakt wanneer ‘ie zich op uw website bevindt, we noemen dit: persuasive design. De manier waarop het gedrag van je websitebezoeker beïnvloed wordt, doormiddel van design. De manier waarop de bezoeker beïnvloed wordt hangt bijvoorbeeld af van de consistentie op de website, de sociale bevestiging die de bezoeker ervaart en de schaarste die er heerst op de website (Marketingmed, 2015). Uiteraard wilt u uw websitebezoeker zo optimaal mogelijk aanzetten tot conversie. Maar, heb je als vakman tijd in overvloed om uw website te verbeteren? Waarschijnlijk niet. Daarom wil ik u graag laten zien hoe u in drie stappen uw website op het gebied van design effectief kan optimaliseren. Als voorbeeld gebruik  ik de website interieur-vivre.nl, zij kunnen nog een aantal schoolvoorbeelden verbeteren, wanneer het aankomt op persuasive design.

1. Straal autoriteit uit

Wilt u het vertrouwen van de gebruiker van uw website winnen? Laat dan een expert iets zeggen over de producten die u aanbiedt op de website. Interieur-vivre.nl biedt bijvoorbeeld allerlei interessante stukken met een rijke geschiedenis te koop aan. Wanneer een historicus bij ieder product iets kan zeggen over de achtergrond van het product, zal het vertrouwen van de websitebezoeker toenemen en zal men eerder tot conversie overgaan (Marketingmed, 2015).

Oldtimer.png

Oldtimer-2.jpg

Op de bovenste afbeelding (het orgineel van interieur-vivre.nl) ziet u dat er alleen een beschrijving van het product staat. Op de onderste afbeelding heb ik een (fictieve) historicus iets laten zeggen over het product. Hiermee kan de productpagina meer vertrouwen opwekken bij de bezoeker. (Bron: Vivre.nl).

 

2. Wek sympathie op

Mensen moeten een goed gevoel krijgen wanneer ze zich op uw website bevinden. Wanneer mensen in uw fysieke winkel staan zullen ze ook eerder tot aankoop overgaan als ze zien dat het bedrijf historie uitademt. Laat daarom ook online zien wat voor bedrijf je bent, en wek daarmee sympathie op. Zorg ook dat je duidelijk aan de kant van de koper staat. Dit zou in het geval van Interieur-vivre.nl kunnen door te laten zien hoeveel je als verkoper geeft om de spullen die je verkoopt, bijvoorbeeld door de bedrijfsformule een andere draai te geven: ‘wij zoeken nieuwe huizen voor onze bijzondere spullen’ in plaats van: ‘wij zoeken mensen die onze spullen willen kopen’. Hiermee wek je sympathie op bij je bezoeker en toekomstige afnemer. Uw drijfveer is namelijk niet meer het verkopen van uw product, maar het geven van een tweede leven er aan (Marketingmed, 2015).

 

Homepage.png

Homepage-2.jpg

Op de bovenste afbeelding (het orgineel van interieur-vivre.nl) ziet u dat er geen visie van Vivre op de homepagina van de website te zien is. Op de onderste afbeelding heb ik een visie toegevoegd die sympathie moet oproepen bij de bezoeker. (Bron: Vivre.nl)

 

3. Laat zien dat er schaarste heerst

Op een interieurwebsite als Interieur-vivre.nl heerst er al een natuurlijke schaarste, omdat Vivre van de meeste producten die ze verkoopt maar 1 exemplaar heeft. Dit zet websitebezoekers wel sneller aan tot aankoop. Op Interieur-vivre.nl zou dit wel meer benadrukt kunnen worden door bijvoorbeeld in de afbeelding aan te geven dat het om een uniek exemplaar gaat (Marketingmed, 2015).

Stoel.png  

Stoel-2.jpg

Op de bovenste afbeelding (het orgineel van interieur-vivre.nl) ziet u alleen de productpagina van een Zweedse stoel, nergens is duidelijk dat er maar 1 exemplaar van dit model is. Op de onderste afbeelding (mijn aangepaste versie) ziet u dat ik een balk aan de productfoto heb toegevoegd waarop staat dat dit het enige exemplaar is. Hierdoor zijn uw bezoekers mogelijk geneigd sneller dit product te kopen. (Bron: Vivre.nl)

Nog meer uit uw interieurwebshop halen?

Kijk dan eens op deze website, hier vindt u de rest van de principes van Cialdini. Misschien zijn die ook wel toepasbaar op úw website.

Literatuur

Marketingmed.nl. (2015, 13 oktober). TIJDELIJK ARTIKEL: 6 overtuigingsprincipes in de praktijk. Geraadpleegd van https://marketingmed.nl/overtuigingsprincipes-cialdini-in-de-praktijk/

Vivre. (z.j.). VIVRE INTERIEUR AUTHENTIQUE! VINTAGE EN RETRO MEUBELS. Geraadpleegd op 3 januari 2018, van http://www.interieur-vivre.nl/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s