Hoe verleidt I amsterdam jou?

Iedereen is dagelijks wel op meerdere websites te vinden. En je denkt waarschijnlijk al snel, een website is toch gewoon een website? Er is informatie te vinden, gevuld met afbeeldingen en nog wat informatie over het bedrijf. Maar tegenwoordig komt er veel meer bij kijken dan dat. Alles draait om het persuasive design. Beïnvloeden, verleiden en overtuigen.

Persuasive design is de manier waarop je de gebruiker van je website beïnvloedt, door middel van bepaalde technieken die je kunt inzetten. Zo moet er goed worden nagedacht over hoe je effectief een goed ontwerp kan inzetten. Dit helpt de gebruikers sneller hun doel te bereiken, waardoor ze eerder terug zullen komen.

Maar hoe pas je nou persuasive design toe op je website? En hoe weet je hoe mensen erop gaan reageren?

Er zijn meerdere strategieën die je kunt toepassen om het persuasive design te verbeteren, zo heb je onder andere de zes beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini uit 1984. Met de razendsnelle opkomst van internet zijn deze technieken weer toepasbaar, omdat ze bij websites kunnen zorgen voor hogere conversie, het geen waar het uiteindelijk allemaal om draait.

cialdini

Culturele agenda – I amsterdam
Bijna dagelijks ben ik op de website van de culturele agenda van I amsterdam te vinden. Niet omdat ik elke dag een activiteit in Amsterdam wil doen, maar omdat het mijn werk is om deze agenda up-to-date te houden. Het liefst wil ik dat mijn content een zo groot mogelijk bereik heeft, daarom heb ik de afgelopen de agenda tijd bestudeerd om te kijken hoe het persuasive design verbetert kan worden.

Het doel van de culturele agenda is om dé beste agenda van Amsterdam te zijn, waar gebruikers worden geïnspireerd en tips krijgen voor een avondje uit. Nu dient het alleen nog als agenda, maar ik zou graag willen zien dat er meer uitgehaald wordt. Een doel van de website zou zijn om aankopen te stimuleren voor evenementen via de agenda. Nu geeft de agenda vooral informatie en heel beperkt wordt de optie aangeboden om direct tickets aan te schaffen, waarom niet overal?

Neem bijvoorbeeld de social mediakanalen. Iedereen maakt dagelijks gebruik van een social mediakanaal. Als een gebruiker een evenement heeft gevonden wat die graag zou delen met zijn vrienden, zou het toch geweldig zijn als dit gemakkelijk gedeeld kan worden? Aan de hand van de belangrijkste technieken van Cialdini ga ik advies geven om deze doelen te bereiken.

Autoriteit
Het systeem waar de agenda op draait is in beheer van VVV Nederland. Omdat Amsterdam zo’n groot aanbod heeft aan culturele evenementen, heeft Amsterdam zijn eigen agenda via I amsterdam, in samenwerking met VVV Nederland. Dit bewijst maar dat dit één van de grootste agenda’s is van Amsterdam, zelfs van Nederland. Amsterdam Marketing mag hier trots op zijn en ik adviseer ze om dit ook de gebruiker te laten weten. Dit schept vertrouwen bij de gebruikers van de agenda, waardoor ze eerder geneigd zullen zijn om er gebruik van te maken.

Daarnaast zouden de gebruikers ook de agenda kunnen beoordelen door middel van ratings en reviews. User generated content (UGC) werkt altijd goed, omdat het uit zowel informatieve content bestaat als het persuasive design. UGC draagt namelijk bij aan de geloofwaardigheid, want wie gelooft men eerder? Een medegebruiker of de organisatie? Ook is bewezen dat reviews steeds belangrijker worden voor de Search Engine Optimization (SEO), omdat Google hier steeds meer naar kijkt om te bepalen wie je als bedrijft bent. (Broeksma, P. 2017).

autoriteit en social-1.jpgautoriteit en social

Sociale bewijskracht
We kennen allemaal de uitspraak wel, als er één schaap over de dam is, volgen er meer. In de online-wereld is dat niet anders. Je zult sneller ergens gebruik van maken als je weet dat anderen je voor gingen. Dat zit nou eenmaal zo geprogrammeerd bij ons. Er zijn meerdere manieren om hierop in te spelen. Als Amsterdam Marketing meer gebruik gaat maken van de kaartverkoop die ik al eerder adviseerde, kunnen ze bij de evenementen vermelden hoeveel mensen hen al voor gingen met het aanschaffen van de kaarten. Wat ook altijd werkt is zichtbaar maken welke vrienden het evenement hebben bekeken, welke vrienden al gaan of hoeveel mensen er al naar het evenement gaan. Nu zie ik dat het nog erg gelimiteerd wordt toegepast. Dit zou altijd moeten kunnen, vooral bij de doelgroep die op social media zit. Ik raad Amsterdam Marketing aan om bij deze techniek een A/B-test in te zetten om te onderzoeken welke vorm van sociale bewijskracht het beste werkt.

social-1social-2.jpgWederkerigheid
Op dit moment heeft Amsterdam Marketing niet het doel om inkomsten te genereren vanuit de agenda. Dit kan veranderen, als ze gebruik gaan maken van affliates. Partijen die staan vermeld in de agenda keren Amsterdam Marketing een percentage van het verkoopbedrag uit als er aankopen worden gedaan via de culturele agenda. Uit Google Analytics blijkt dat de agenda op de derde plek staat van best bezochte pagina’s van de website. De agenda heeft dus een groot bereik, wat aantrekkelijk kan zijn voor partijen die in de agenda staan vermeld.

Commitment & consistentie
Sinds augustus 2017 heeft Amsterdam Marketing de chatbot Goochem ontwikkeld. Goochem gidst de gebruiker door al het culturele aanbod heen van Amsterdam en omgeving. Al deze informatie wordt uit de culturele agenda van de website gehaald, dus het is dezelfde content. Op de website mis ik nog de connectie tussen deze twee. Ze hebben beiden hetzelfde doel, daarom adviseer ik Amsterdam Marketing om deze twee samen te brengen op één pagina in plaats van verwijzen naar een andere pagina.

2.0 goochem-2              2.0 goochem-1

Schaarste
Bij de techniek schaarste heb ik vooral nagedacht over wat mogelijk is in de toekomst. Als Amsterdam Marketing mijn advies opvolgt van de kaartverkoop in de agenda, zou het mogelijk zijn om daarbij direct te vermelden hoeveel kaarten er nog beschikbaar zijn van het evenement. Als de gebruiker ziet dat er nog maar een beperkt aantal kaarten beschikbaar is, voelt de gebruiker eerder de druk om ook kaarten aan te schaffen omdat al vele anderen hen voor gingen.

kaarten-1kaarten-2

Conclusie
Ook al is de agenda een goedbezochte website, er zijn nog steeds mogelijkheden om het persuasive design nóg beter te optimaliseren. Als Amsterdam Marketing mijn adviezen opvolgt, zullen ze zien dat de conversie op de website verhoogd wordt.


Al eerder schreef ik een artikel over hoe je tactvol mupi’s kunt inzetten als bedrijf. Meer weten over mij? Bekijk dan mijn profiel of kijk op www.paulinearkesteijn.nl


Reactie n.a.v. persuasive design voorstel – Amsterdam Marketing
Fieke Flier – Senior Digital Producer
17 januari 2018

Aanbeveling: Autoriteit
Het claimen van je autoriteit als organisatie: dit is een quick win die ik zeker zal overwegen te gaan doorvoeren. Op de www.lastminuteticketshop.nl hebben we dit wel al toegepast en het is inderdaad een gemiste kans om dit niet ook in de agenda te doen. Uit doelgroeponderzoek blijkt bovendien ook nog dat een deel van de culturele doelgroep extra gevoelig is voor deze autoriteit.

Het toevoegen van reviews is inderdaad een langgekoesterde wens, om diezelfde reden als Pauline al noemt. Een goede aanbeveling! Er zijn wel een paar lastige factoren; vanwege het vluchtige karakter van de events is het moeilijk genoeg reviews op te bouwen. We kijken wel naar koppelingen met landelijke review systemen zoals publiekgeeftsterren.nl zodat de reviews die in een andere stad zijn gegeven hier ook toepasbaar zijn. Nadeel is dat er ook een aantal hele grote Amsterdamse gezelschappen zijn die eigenlijk weinig reizen.

Aanbevelingen: Sociale bewijslast
Goede aanbeveling, we hebben ook onderzocht of het mogelijk was. De uitdaging is om alle database items gekoppeld te krijgen aan alle Facebook events. De vraag is of de investering op weegt tegen de winst. Gezien de korte looptijd van veel events is dit lastig te testen.

Aanbeveling: Wederkerigheid
Deze aanbeveling zullen wij niet opvolgen in deze vorm. Wij hebben namelijk al een partnership model waarbij onze partners betalen om op de website te staan. Om ook nog te laten betalen voor conversie is niet te verkopen.
Wat we wel willen doen is tickets verkopen voor onze partners, hoe en of dit terug komt in het partnershipmodel.

Aanbeveling: commitment & consistentie
Ik kan me vinden in je gedachtengang, maar ik vraag me af of je Goochem direct op de agendapagina moet aanbevelen of op een niveau hoger.  Nu verstoor je eigenlijk de flow van iemand die al van plan is om in de agenda te zoeken en leid je die weg. Wat wel een idee kan zijn is wellicht een bericht te laten zien als iemand na korte tijd de pagina weer wilt verlaten, zodat je een alternatief pad kunt laten zien. Is dat een idee?

Aanbeveling: Schaarste
Een hele goede suggestie, die we zeker willen doorvoeren als het mogelijk is. Hiervoor hebben we namelijk wel koppeling nodig met de actuele voorraad van de podia. Als we tickets gaan verkopen, gaan we dit wel doen. Overigens doen we het wel bij het LMTS aanbod op de website (dit werkt bijna weer).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s