Samenwerking tussen bedrijf en influencer

Een spijkerbroek van Levi’s kopen omdat je favoriete Youtuber die draagt? Of met KLM vliegen omdat de presentator van het programma wat je altijd kijkt op Instagram zegt dat KLM de beste maatschappij is? Dat is niet toevallig, maar juist het doel van het desbetreffende bedrijf.

Een influencer inzetten om zo je doelgroep beter te bereiken. Voor veel bedrijven klinkt dit als muziek in de oren en daarom is influencer marketing de laatste jaren steeds populairder geworden. Je kunt op 2 verschillende manieren met influencers samenwerken.

  • Betalen

Je kunt ze betalen zodat zij bijvoorbeeld een Instagram post, een video of een blogpost over jouw product maken.

  • Belonen

Of je kunt ze belonen, door producten en goodies op te sturen.

 

Je hebt 2 verschillende samenwerkingen.

  • Campagnesamenwerkingen

Je hebt campagnesamenwerkingen, die zijn eenmalig en voor één campagne. Dan maakt de influencers 1 of meerdere video’s, maar over 1 onderwerp. Na deze campagne is de samenwerking dan weer voorbij.

  • Langetermijnsamenwerkingen

Ook heb je langetermijnsamenwerkingen. Dan is er een langdurige samenwerkingen tussen de influencer en het bedrijf. Hierbij stuurt het bedrijf regelmatig dingen op en de influencer valt regelmatig de naam van het bedrijf vallen of laat regelmatig producten zien. Deze samenwerking moet je als bedrijf goed onderhouden.

 

Ook heb je verschillende soorten influencers:

  • Micro-influencer

Deze zijn begonnen uit enthousiasme en passie. De content die hij/zij maakt is vooral content die deze persoon zelf heel leuk vindt en zelf kennis over heeft ontwikkeld. Dit zijn wel de kleinste influencers, met volgers tot maximaal een paar duizend.

  • Influencer

Deze soort influencer wordt al iets groter. Het aantal volgers zijn tienduizenden. Deze influencers gaan steeds vaker viral en krijgen ook vaak gratis producten opgestuurd.

  • Top-influencer

Deze hebben van hun passie hun volledige werk kunnen maken. Ze verdienen veel geld en zijn aangesloten bij een agentschap. Het aantal volgers is tienduizenden.

 

Maar waarom zal je nou influencer marketing gebruiken als bedrijf? Daar zijn een aantal redenen voor:

  • Influencers zijn betrouwbaar

De fans van influencers vertrouwen de influencers en nemen veel aan wat zij zeggen. We zappen een reclameblok op televisie weg, maar als jouw favoriete bekende Nederlander zegt dat die stofzuiger heel goed werkt, geloof je het ineens wel en kijk je er naar.

  • Je bereik binnen een specifieke doelgroep wordt vergroot

Influencers hebben vaak een specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld met bepaalde interesses of van een bepaalde leeftijd. Als je via de influencer deze doelgroep bereikt, bereik je dus met je bedrijf/ merk/ product een specifieke doelgroep.

  • Lage kosten

Over het algemeen kost het weinig om aan influencer marketing te doen. Het verschilt per campagne/ samenwerking maar voor een klein bedrag en een positieve mindset doet de influencer al snel iets kleins. Ook kan je kiezen voor een influencer met een grotere of kleinere aanhang.

  • Naamsbekendheid

Je uiteindelijke doel als je aan influencer marketing doet, is conversie. Maar om dit te bereiken moeten mensen eerst van je bedrijf afweten. Dit doe je dus in samenwerking met de influencer. Als je net begonnen bent, weten nog niet veel mensen van jouw bedrijf af. Stel, je schakelt een populaire Instagrammer in en deze trekt jouw broek aan op een foto en tagt jouw merk, weten al gelijk bijna alle mensen uit de doelgroep van de Instagrammer van jouw merk af. Je naamsbekendheid wordt dus enorm vergroot.

 

Zoals je merkt is influencer marketing goed voor veel en niet heel lastig. Wel verandert het, zoals heel veel andere kenmerken in de marketingwereld, vrij snel waardoor je de trends goed in de gaten moet houden. De trends voor 2018 zijn onder andere:

  • Instagram

Ondanks dat Instagram al heel groot is, wordt het nog groter. Het blijft maar groeien dus ook voor de influencers groeit dit platform qua volgers en het aantal influencers. De drempel van Instagram is laag en de engagement hoog. Veel influencers zijn heel creatief en positief op Instagram.

  • Data

Het wordt steeds belangrijker om veel data te verzamelen. Deze data gaat over je doelgroep, maar dus ook over je influencers en hun doelgroep. Weet wat zij willen en wat je zelf wilt.

  • Geloofwaardigheid

Omdat er steeds meer influencers komen met steeds meer samenwerkingen en dus gesponsorde spullen, worden de influencers steeds minder betrouwbaar voor hun volgers. Het is belangrijk om open te zijn over een samenwerking en eerlijk te zijn als influencer zijnde.

  • Creativiteit

In 2018 wordt iedereen creatiever. Een simpel product is niet meer genoeg en dus moet flink worden uitgepakt en moeten er met aparte, vernieuwende ideeën worden gekomen.

  • Lange termijn

Ook komen er steeds meer langdurige samenwerkingen, langetermijnsamenwerkingen dus. Bedrijven beginnen een samenwerking van minimaal een jaar omdat ze de zekerheid voelen dat de influencer over een jaar nog steeds populair is.

 

Er zijn super veel verschillende soorten influencers, samenwerkingen en trends waar je als bedrijf allemaal rekening mee moet houden. Maar als je dan de juiste voor jou te pakken hebt, is het zeker de moeite waard!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s