Zo maak je de perfecte blogpost voor Facebook

on

Herinner jij je nog toen je jouw Facebookpagina aanmaakte? Ik weet het nog heel goed. Je mooiste foto instellen als profielfoto, vrienden toevoegen en je eerste statusupdate schrijven. Facebook is meer dan alleen een platform om in contact te komen met vrienden. Bedrijven kunnen Facebook gebruiken als communicatie naar de doelgroep. Als je dit als merk op de juiste manier weet te gebruiken, kun je heel ver komen!

Les 1: wat wil de doelgroep?

Voordat je een blogpost besluit te schrijven, bepaal je natuurlijk eerst waarover je de blogpost wilt gaan schrijven. Maar voordat je bepaalt over welk onderwerp je wilt schrijven, moet je eerst bepalen voor wie je het wilt schrijven. Elk bedrijf heeft zijn eigen doelgroep, leer die kennen, verdiep je in de doelgroep. Wat vindt de doelgroep interessant? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar trends, wat is er op dit moment helemaal hot? Zorg wel dat de trends aansluiten bij het merk waarvoor je schrijft. Schrijf jij bijvoorbeeld voor een merk wat zich focust op beauty en jij wilt schrijven over de nieuwste lippenstift van Kylie Jenner, die op dit moment helemaal trendy is. Maar de doelgroep waarvoor je schrijft zijn vrouwen rond de 40 jaar, grote kans dat zij geen idee hebben wie Kylie Jenner is. Zorg dus dat trends ook aansluiten op de doelgroep van het merk.

Les 2: houd concurrenten in de gaten

Daarnaast is het belangrijk om in de gaten te houden waar je concurrenten over schrijven. Dit is een makkelijk meetmiddel voor welke onderwerpen goed werken bij de doelgroep en welke niet. Schrijft een van je grootste concurrenten over een onderwerp die heel negatief wordt ontvangen door de doelgroep? Hier kun jij ook van leren. Schrijft de concurrent een blogpost die juist heel goed ontvangen wordt? Bepaal welke aspecten hiervoor hebben gezorgd en neem dit mee bij de volgende post die jij gaat schrijven. Je kunt inspiratie op doen bij de concurrenten, maar geef je eigen draai eraan en neem niet klakkeloos dezelfde post over. Creëer altijd unieke en eigen content die past bij de doelgroep van het merk.

Les 3: de perfecte titel

Een pakkende titel is het halve werk van de blogpost. De inhoud van je blogpost kan nog zo goed zijn, maar heb jij geen pakkende titel? Niemand die jouw blogpost zal gaan lezen. Titels die het altijd goed doen in welke branche dan ook, zijn bijvoorbeeld: 

‘De 5 meest gemaakte fouten…’

‘Op deze manier los je … op’

‘Zo maak je de perfecte…’

‘3 tips die jou helpen bij…’ 

‘10x manieren om…’

 

Les 4: houd de beschrijving positief

Als je een blog post op Facebook kun je ervoor kiezen om een kleine beschrijving te schrijven die boven de titel en foto terecht komt. Zorg dat deze niet te veel weggeeft van de inhoud van de blog, maar maak het aantrekkelijk voor de lezer om op de link van je blog te klikken. Houd het dus vooral positief en kies eventueel een passende emoji. Is het onderwerp van de blogpost serieus? Kies dan absoluut geen emoji! Hier had bijvoorbeeld EditieNL een fout gemaakt door bij de beschrijving emoji’s van lichaamsdelen te kiezen bij een post die ging over een moord waarbij lichaamsdelen gevonden waren, totaal niet passend dus.

Les 5: juiste tone of voice

Informeel of formeel, grappig of juist wat serieuzer? Maak de juiste keuzes als je bepaalt welke tone of voice je de blog schrijft. Het moet aansluiten bij de doelgroep en het merk waarvoor je schrijft. Daarnaast is de lengte van de tekst ook van belang. Als je 10 tips zal noemen is de blogpost natuurlijk wat langer, maar als je een oplossing geeft van een bepaald probleem maak dan niet een te lange tekst. Je hebt als lezer geen zin om eerst 5 minuten een heel artikel te lezen, als dat in een paar zinnen al duidelijk kan zijn. Wees duidelijk en niet te langdradig. Daarnaast moet er een duidelijke boodschap zijn voor de lezer, het moet de lezer iets opleveren. 

 

Les 6: juiste main foto

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Is je foto goed, dan lezen weinig mensen nog de tekst eromheen. Je kunt natuurlijk niet altijd de foto al het werk laten doen, maar zorg er minstens voor dat: de main foto van goede kwaliteit is, past bij het onderwerp en niet meteen de inhoud van de blogpost blootgeeft. Als je bijvoorbeeld de titel: ‘Op deze manier los je … op’ gebruikt en dan al op de foto een oplossing te zien is, zullen weinig lezers nog op je blogpost klikken. 

 

Genoeg belangrijke aspecten die je in je achterhoofd moet houden bij het schrijven van een blogpost voor Facebook. Uiteraard ben je er nog niet na het toepassen van deze tips. Om alles uit je Facebookpagina te halen moet je veel investeren in de hoeveelheid wanneer jij post en actief blijft op het platform. Blijf altijd innoveren en durf fouten te maken, daar leer je van en geeft je nieuwe mooie inzichten!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s