Sans-online: conversie-optimalisatie met behulp van Cialdini

Dagelijks bekijken we vele websites. Al deze websites hebben een duidelijk conversiedoel dat ze nastreven. Echter, zijn wij ons hier niet altijd bewust van. Online worden we beïnvloed door de inzet van persuasive design met als doel om over te gaan tot conversie. Dit wordt onder andere gedaan door de toepassing van de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Grote spelers online zoals Bol.com en Zalando maken al veel gebruik van het fenomeen persuasive design, maar doen de kleinere webwinkels dit ook al? In dit artikel houd ik de principes van Robert Cialdini aan tegen de webwinkel Sans-online en laat ik zien hoe kleine aanpassingen de conversie kunnen optimaliseren.

Persuasive design betekent ontwerpen om houding en gedrag van de gebruikers te veranderen door middel van overreding en sociale invloed. Hierbij sluit het ontwerp van de website aan bij het beslissings- en aankoopgedrag van de doelgroep. Dit leidt tot conversie-optimalisatie. Als consument komt iedereen hier mee in aanraking, bedenk maar eens hoe vaak je de kreet: ‘Nog maar enkele op voorraad’ voorbij hebt zien komen. Dit wordt bewust neergezet om jouw beslissingsproces te versnellen.

Sans-online kan veel meer uit de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini halen dan dat ze nu doen. Ik bekijk hoe Sans-online de gebruiker nog beter kan beïnvloeden en geef hen concrete tips die leiden tot conversie-optimalisatie. Hierbij focus ik me op het macro-conversiedoel van Sans-online; een aankoop doen.

Wederkerigheid

Sans-online maakt gebruik van een bonuspuntensysteem. Het bonuspuntensysteem bevordert aankopen door de klant wat te geven, maar pas na de eerste aankoop. De punten worden namelijk toegekend nadat de klant geld uitgegeven heeft. Nieuwe klanten worden hier dus niet mee verleid.

Deze nieuwe klanten kun je wel stimuleren door hen voorafgaand aan de aankoop al wat te geven. Namelijk door een korting aan te bieden wanneer de klant zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Hiermee zorgt Sans-online dat de klant betrokken blijft bij de webshop doormiddel van informatie in de nieuwsbrief. Daarnaast geven ze de klant meteen een positief gevoel voor de eerste aankoop, want wie houdt er nou niet van korting? Zalando past dit principe ook toe.

voor toepassen wederkerigheid
Voor toepassing wederkerigheid
na toepassen wederkerigheid
Na toepassing wederkerigheid: bonuspunten en nieuwsbrief

Sociale bewijskracht

Lees jij ook altijd reviews online? Een grote kans van wel, namelijk 61% van de consumenten leest reviews voordat de bezoeker een aankoop doet online. De ervaring en mening van anderen is dus erg belangrijk bij online aanschaffingen. Momenteel is het niet mogelijk om bij Sans-online reviews te plaatsen over de producten. Deze mogelijkheid moet Sans-online wel aan gaan bieden. Dit maakt de site transparanter, betrouwbaarder en daarnaast halen positieve beoordelingen twijfelaars over om het product aan te schaffen.

Bol.com maakt ook veel gebruik van reviews.

bol reviews
Reviews op Bol.com

Verder kan Sans-online de klant beïnvloeden door onder producten de tekst: ‘Anderen kochten ook…’ te zetten en daarbij verschillende artikelen te plaatsen. Door hier artikelen te plaatsen die op het desbetreffende product lijken, wordt de klant geïnspireerd en ook gestimuleerd om verder te kijken. Daarnaast is dit de ideale plek om upselling toe te passen.

voor sociale bewijskracht
Voor toepassing sociale bewijskracht
na sociale bewijskracht
Na toepassing sociale bewijskracht

Consistentie

Voor de gebruiker is het van belang dat de site logisch in elkaar zit en consistent is. Sans-online is momenteel niet consistent wat betreft het weergeven van de categorieën. De categorieën die op de homepage staan komen niet overeen met de categorieën op de pagina met dameskleding. Op de homepage staan namelijk maar 8 categorieën in dameskleding, maar eenmaal op de pagina met dameskleding vind je 18 categorieën. Dit zorgt voor verwarring en hierdoor haken er mensen af.

Het wordt wat druk als alle categorieën op de homepage komen te staan, daarom moet Sans-online een knop op de homepage plaatsen met ‘En nog veel meer..’. Dit voorkomt de verwarring en het werkt nieuwsgierigheid op.

Autoriteit

Vertrouw jij elke website? Ik twijfel weleens wanneer ik bij een kleinere en voor mij onbekende webwinkel belandt over de betrouwbaarheid. Een website kan dit voorkomen door een keurmerk te plaatsen. 72% is eerder geneigd om een aankoop te doen als er een Thuiswinkel Waarborg op de website staat. Het plaatsen van een keurmerk is dus een eenvoudige manier om de klant van jouw betrouwbaarheid te overtuigen en de conversie te verhogen! Ik raad Sans-online dan ook aan om een keurmerk te verkrijgen en deze te plaatsen op de website.

autoriteit1
Voor toepassing autoriteit
autoriteit2
Na toepassing autoriteit

Sympathie

Sans-online doet momenteel weinig om sympathie van de klanten te krijgen. Ze kunnen meer sympathie van klanten krijgen als ze samenwerkingen aangaan met influencers. Door samen te werken met een influencer waar veel mensen sympathie voor hebben, wordt de positiviteit hiervan gekoppeld aan Sans-online. De webwinkel About You koppelt ook verschillende influencers aan hun website.

sympathie
Inzet van influencers op About You

Schaarste

Al eerder benoemde ik dat je online vaak teksten als ‘Nog maar enkele op voorraad’ voorbij ziet komen. Dit wordt geplaatst om ervoor te zorgen dat jij sneller over gaat tot een aankoop. Ik raad Sans-online aan om dit ook toe te gaan passen. Door achter bepaalde maten van een product te zetten dat het bijna uitverkocht is, voelt de klant druk en wordt het beslissingsproces versneld.

schaarste 1
Voor toepassing schaarste
schaarste 2
Na toepassing schaarste

Kortom, er zijn veel punten waar Sans-online nog niet het optimale uit de website haalt. Door de overtuigingsprincipes toe te passen wordt het aantal conversies in een stijgende lijn voortgezet. Om deze wijzigingen zo goed mogelijk te monitoren, is het verstandig als Sans-online de resultaten test doormiddel van A/B-testen. Zo komt Sans-online te weten wat wel en niet werkt en kunnen ze de overtuigingsprincipes toepassen op een manier die geheel bij de website en de bezoekers past!

Wil je meer lezen van mij? Eerder schreef ik artikelen over chatbots en e-mailmarketing.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s