Klant is koning

“Zonder klantvalidatie zouden wij pas na een half jaar weten dat niemand zat te wachten op ons product.”

Een platform waar dansers een online cv konden plaatsen, zodat zij niet meer hoefde te reizen van auditie naar auditie. Dat was het oorspronkelijke idee van Internview. Uiteindelijk werd Internview een bedrijf dat audiovisuele stagevacatures produceerde voor kleine bedrijven die moeite hadden bij het vinden van een goede stagiair. Amber, oorspronkelijke ‘founder’ en toenmalig PR-tijger vertelt er graag meer over.

Wat is er met het eerste idee gebeurd?
Dat is in de eerste week al afgeschoten. Een gevalletje van “kill your darlings”. Hoe dat kan? Internview is opgericht met behulp van Design Thinking. Dit is een methode waarbij in sprints, korte periodes, experimenten worden gedaan.

Experimenten?
Ja, dat klinkt ingewikkelder dan het is hoor. Een experiment is bijvoorbeeld het houden van een interview of het maken van een persona. Bij Internview kwamen wij er in het eerste interview al achter dat de dansers liever zelf naar de audities gaan. Onze klant schoot het idee keihard af. Ons idee werd geïnvalideerd.

En toen zat je met lege handen
Ja, dat was wel een moment waarbij we zoiets hadden van, wat nu? Dit was ons gouden idee. We hebben echt even moeten rouwen om het los te laten. Na een paar dagen zijn we wat gaan drinken met het team, hebben de koppen bij elkaar gestoken en besloten om juist doormiddel van de Design Thinking verder onderzoek te doen.

Dat klinkt heel vaag.
Dat was het ook wel, in het begin. Voor ons stond vast dat wij iets met een audiovisueel cv gingen doen. Het was wel doorzetten in deze periode, omdat we aan het begin van de dag vaak nog niet wisten wat wij precies gingen doen. Uiteindelijk hebben wij in een experiment een expertinterview gehouden met een concurrent. Dit bedrijf ontwikkelde audiovisuele cv’s voor de banenmarkt. Dit was voor ons een omkeer moment, omdat wij weer gingen geloven in het video-cv concept. Zo kwamen we op het idee om ons te richten op de stagemarkt. Omdat studenten vaak zelf wel video’s kunnen maken, ja dat hebben wij gevalideerd, hebben wij ons gericht op de stagebedrijven.

En hoe reageerde die?
Steeds enthousiaster. Doordat wij in gesprek gingen met bedrijven die stagiaires zochten kregen wij steeds beter inzicht in wat zij nu missen in dat traject. Omdat Internview nog helemaal niet in beton gegoten was konden wij ons product steeds aanpassen aan de nieuwe bevindingen. Dat is prettig, maar ook een valkuil. Op een gegeven moment moet je wel zeggen, het is klaar. Dit is ons product en nu gaan wij klanten zoeken. Anders blijf je experimenteren en aanpassen zonder dat je echt aan het ondernemen bent.

Na een half jaar?
Hadden wij een goed product en twee klanten. Maar ook het besef dat dit niet meer ons ‘kindje’ was. Daar bedoel ik mee dat we na de tweede video zelf niet meer zo enthousiast waren. Ja, er was een markt voor ons idee. Maar eigenlijk was dit ons idee niet meer. Misschien is dat wel mijn belangrijkste tip wat betreft klantvalidatie. Luister altijd naar het probleem van de klant, anders hadden wij pas na een half jaar ontdekt dat niemand zat te wachten op ons product. Maar blijf ook luisteren naar je eigen gevoel. Vind je de doelgroep en markt waar je induikt wel interessant genoeg om minimaal 40 uur per week mee bezig te zijn? Bij ons was dit niet het geval en na een paar maanden hebben wij een koper gevonden voor de website die wij opgericht hadden.

Dus toch wat rijker?
Vooral een hele ervaring rijker.

Wat vinden jullie van de tip van Amber? Is het beter om met het juiste product ondernemen in de juiste markt? Of blijven ondernemen met je ‘gouden idee’ omdat dit je passie is? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s