Virtual Reality: hype of een toekomstige waarheid?

Virtual Reality (VR) is sinds een aantal jaar een belangrijk begrip. Sinds de opkomst van VR hebben verschillende branches en sectoren zich razendsnel kunnen ontwikkelen. Denk hierbij aan de game- en reisindustrie. Maar toch hebben een heleboel bedrijven het moeilijk. Wat is Virtual Reality nou eigenlijk? Hoe kun je deze het beste toepassen? Is het een tool voor bedrijven of consumenten? En de belangrijkste vraag is: wordt het wel een succes?

Virtual Reality

Tijdens mijn onderzoek naar Virtual Reality ben ik er achter gekomen dat niet iedereen bekend is met dit nieuwe fenomeen. Virtual Reality wordt gekenmerkt door verwondering. Het is een simpel product dat techniek, innovatie, storytelling en design bij elkaar brengt.

Virtual Reality is een techniek waarmee virtuele werelden en situaties kunnen worden gesimuleerd door diverse software. Je kunt de virtuele werelden beleven door het gebruiken van een Virtual Reality bril. Deze brillen zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en prijsklassen. De meest populaire bril wordt geproduceerd door Oculus. Oculus streeft er naar een ervaring te creëren die niet meer van het echte leven is te onderscheiden.

De concurrentie is enorm is deze markt. Virtual Reality ontwikkelt zich razendsnel, waardoor het voor bedrijven lastig is om bij te houden welke toepassingen van Virtual Reality nou het beste bij hen past.

 Toepassingen

Veel consumenten vragen zich af wat er nou allemaal mogelijk is met Virtual Reality en of het niet een hype is die een schone dood zal sterven? Veel bedrijven geloven heilig in Virtual Reality. Google zag in 2016 verschillende mogelijkheden voor de game industrie, maar ook voor de reisbranche en de educatie.

Virtual Reality is een krachtige tool voor storytelling. Verschillende vliegmaatschappijen en reisbureaus gebruiken Virtual Reality in de inspiratie- en oriëntatie fase van de Customer journey. Je kunt in deze fase de keuze van je klant beïnvloeden door hem mee te nemen in jouw verhaal door hem onder te dompelen in een belevenis.

Virtual Reality wordt ook toegepast in de educatie. Deze techniek biedt onderwijsinstellingen de mogelijkheid om leerlingen kennis te laten maken met andere culturen die ver van huis liggen. Ook kunnen zij kennismaken met werelden die voor bijna iedereen onbereikbaar zijn. Denk hierbij aan de maan en mars.

Virtual Reality is ook opkomend in deze medische wereld. Artsen kunnen door middel van VR gesimuleerde operaties uitvoeren. Dit zijn trainingen die in de Verenigede Staten worden aangeboden om risico’s tijdens echte operaties te verkleinen. Ook worden deze trainingen gegeven om nieuwe methodes te ontwikkelen.

Bedrijven vs. Consument

Virtual Reality wordt steeds toegankelijker voor de consument. Je merkt wel dat er verschillende drempels zijn die consumenten weerhouden van het aanschaffen van een Virtual Reality bril. Er zijn belangrijke voorwaarden waar de brillen aan moeten voldoen. Consumenten vinden de brillen redelijk groot, ook vinden zij de prijs van high-quality brillen te hoog voor alledaags gebruik zoals: film kijken of gamen. Wel kunnen consumenten profiteren van de voordelen die Virtual Reality biedt. Deze voordelen worden aangeboden door bedrijven, voor wie er meer kansen liggen in de wereld van Virtual Reality.

Uit mijn onderzoek is gebleken dat het gebruik van Virtual Reality door bedrijven de komende jaren zal stijgen. Dit komt door grote investeringen die gedaan zullen worden door bedrijven als: Facebook, Google, HTC en Sony. Door het ontwikkelen van verschillende producten voor Virtual Reality, breiden deze bedrijven de mogelijkheden uit en zullen bedrijven sneller instappen.

Er zijn verschillende sectoren die door deze uitbreiding verder zullen ontwikkelen. Denk hierbij aan de reis- en game industrie, maar ook aan de Retail en het onderwijs. Bedrijven die veel zullen investeren in een onderwijselement met Virtual Reality zullen vooral musea zijn.

De toekomst

De toekomst van Virtual Reality is vandaag al begonnen. Deze techniek heeft zich in een korte tijd ontzettend snel kunnen ontwikkelen. Bedrijven stappen massaal over en grote mediabedrijven investeren miljarden in het ontwikkelen en perfectioneren van Virtual Reality. Ik denk dat het voor zowel bedrijven als consumenten een enorme toegevoegde waarde is. Voor de consument zal het op de lange termijn toegankelijk en normaal worden. Ik denk dat Virtual Reality nooit onze toekomstige realiteit zal worden. Verschillende sociologen benadrukken ook onze drang om te overleven, hiervoor hebben wij elkaar nodig. We moeten het samen doen.

Hoe denkt u er over? Laat het mij weten via LinkedIn!.

 

Bron: Frankwatching, Emerce, Marketingonline, Studio05.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s