Zal Virtual Reality de nieuwe realiteit worden?

Gamen, shoppen, leren en het bezoeken van plekken over de hele wereld, en dit allemaal door een speciale bril. Dit en veel meer andere belevingen zijn mogelijk sinds de introductie van Virtual Reality. Maar hoe zullen deze mogelijkheden ons beïnvloeden in ons dagelijks leven? En zal Virtual Reality uiteindelijk onze nieuwe realiteit worden?

Virtual Reality
Virtual Reality is een omgeving die door computers wordt gegenereerd. Aan de hand van een speciale Virtual Reality bril is deze omgeving te bekijken. Door deze bril beleeft de gebruiker een levensechte ervaring. In de toekomst zullen we zelfs kunnen voelen en ruiken in een virtuele wereld. Het doel van Virtual Reality is dan ook het creëren van een ervaring die straks niet meer van echt is te onderscheiden. In 2016 heeft Virtual Reality eindelijk het grote publiek bereikt. Het verhaal begon in 2014 met de crowdfunding campagne van de Oculus Rift. Na de Oculus Rift gingen bedrijven zich massaal richten op de virtuele wereld.

De uiting van Virtual Reality
Virtual Reality wordt op verschillende manieren gebruikt. Een voorbeeld is beleven hoe het is om 24 uur per dag voor een paar weken of maanden in een cel te zitten. Een andere manier waar Virtual Reality voor wordt gebruikt is het bekijken en ervaren van een bepaald product zoals bijvoorbeeld een luxe jacht. Virtual Reality kan in dit geval een perfecte oplossing zijn voor internet shoppen. Een onderzoeker heeft ooit voorspelt dat merken allemaal een eigen planeet zullen hebben in een toekomstig virtueel universum. Volgens hem zullen merken een virtuele ruimte hebben waar klanten kleding kunnen passen of met een auto een test rondje kunnen rijden. Naast het gebruik van Virtual Reality bij online shoppen kan het ook worden gebruikt in de olie en gasindustrie. Met de hulp van Virtual Reality is het gemakkelijker om te zien welke systemen er moeten worden geïntegreerd. Ook kunnen ze het gebruiken voor werk en veiligheidstrainingen.

Effecten
Verschillende segmenten zullen te maken krijgen met Virtual Reality. Voorbeelden hiervan zijn de vakgebieden media, retail, toerisme en entertainment. De media kunnen niet de ultieme beleving geven door middel van een foto, de televisie of een artikel. Virtual Reality kan de kijker veranderen in een ooggetuige om de ultieme beleving te bereiken. Retail kan Virtual Reality gebruiken om aan de klanten te laten zien hoe de producten worden gemaakt of om de klanten een kans te geven het product uit te proberen voordat de klant het koopt. In plaats van de zin ‘try before you buy’ kan de toerisme branche gebruik maken van de zin ‘try before you fly’. Zij kunnen de consument door middel van Virtual Reality een indruk geven van een bepaalde vakantiebestemming. De wereld van entertainment gaat niet alleen over games maar ook bijvoorbeeld over 360 graden video’s of zelfs een film in de bioscoop waarbij je een Virtual Reality bril moet dragen om de film te kunnen zien. Het is duidelijk dat Virtual Reality veel verandering met zich mee kan brengen in de toekomst.

De nieuwe realiteit
Zoals je net hebt kunnen lezen kan Virtual Reality heel behulpzaam zijn. Alleen weet ik niet zeker of we in de toekomst zullen leven in een virtuele wereld. Volgens een artikel van The Guardian zal de Virtual Reality wereld erg leeg aan voelen zonder mogelijkheid voor communicatie. ‘It’s connecting with people who are physically far away that will make the medium feel magic, not the immersion, alone, in places we’ve never been’. Een virtuele plek zal nooit helemaal echt aan voelen omdat ‘echte’ communicatie met elkaar niet mogelijk is. De realiteit gaat namelijk niet alleen over bepaalde plekken maar ook over contact maken met elkaar.

Virtual Reality is er in veel verschillende vormen met veel behulpzame mogelijkheden. Ik geloof dat het wel degelijk zal zorgen voor verandering in ons dagelijks leven in de nabije toekomst. Het enige wat nog mist is de mogelijkheid om echt contact te maken met de mensen om ons heen. Dus tenzij er een manier wordt gevonden om dat te bereiken denk ik niet dat Virtual Reality de nieuwe realiteit zal worden.

Wat denk jij? Laat jouw mening achter in de reacties hieronder!

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Lisanne Dudink schreef:

    Hi Romée, mooi stuk! Ga je nog meer schrijven over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van VR? Ben benieuwd. Groetjes Lisanne

    Liked by 1 persoon

  2. Hi Lisanne, bedankt voor je reactie! Ik ga zeker in de toekomst schrijven over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van VR. Houd mijn pagina in de gaten om op de hoogte te blijven!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s