Pivot, Pivot, Pivot

Afgelopen weken was er nog al wat om te doen. Friends, de serie over 6 vrienden uit de tijd voor smartphones en constante toegang tot internet, staat op Netflix. In een van de bekendste afleveringen probeert de vriendengroep een bank door het trapgat te krijgen. Je voelt het al aankomen, dit gaat niet zonder slag of stoot. En bij elke nieuwe poging roept er een van de vrienden Pivot, Pivot.

Pivot? Wat betekent dat? En nog belangrijker, waarom wordt dit ook bij veel beginnende ondernemingen geroepen? Heel letterlijk vertaald betekend pivot draaien. Een wenteling maken om zijn as. Eric Reis, auteur van de Lean Startup Methode heeft zijn eigen vertaling van pivot, namelijk: “Een verandering in strategie zonder een verandering in visie”. (Reis, z.j.)

Pivotten binnen een startende onderneming is dus niet per definitie een slechte ontwikkeling. Sterker nog, zonder verandering zou de onderneming er vroeg of laat ook achter komen dat de gekozen doelgroep of het ontwikkelde product niet aanslaat. Maar de mens is van nature nou eenmaal niet zo gediend van verandering. Hoe Agile (nog zo’n trending woord. Vrij vertaald, hoe flexibel) wij ook willen zijn met onze bedrijven, verandering blijft altijd een beetje eng.

Daarom een ode aan de pivot; 3 redenen waarom pivotten het beste is wat jouw bedrijf kan overkomen.

  1. Kill your darlings

En dan heb je Het Idee. Dit is het product wat het leven van mensen gaat veranderen. Move over Apple, dit wordt beter dan de Iphone. Alleen is het wel wat ingewikkeld om te ontwikkelen, en duur, dat ook. Josef Safi Harb van Happitech kan hier over mee praten. In een interview met ING (ING, z.j.) verteld hij over de hartslagtechnologie die hij ontwikkelde voor de Iphone. Deze verwerkte hij in een game, Skip a Beat. Maar gaande weg leerde Josef dat hij met zijn spel niet de juiste mensen kon bereiken. Tegenwoordig helpt Josef, samen met ziekenhuizen en andere zorgverleners, hartpatiënten inzicht te geven in hun ziekte. Met behulp van dezelfde technologieën, maar dan ontwikkeld voor een andere doelgroep.

Hoe kan dit voorbeeld helpen bij jou bedrijf? Door kritisch kijken naar je product en gekozen doelgroep. Hiervoor is klantvalidatie essentieel. Bij klantvalidatie draait het om het probleem van de klant, en hoe jouw product dit gaat oplossen. Er zijn veel verschillende vormen van klantvalidatie, bijvoorbeeld door het houden van interviews. Maar stay sharp. Als je tijdens een interview vraagt of een klant jouw product wilt gaan gebruiken krijg je waarschijnlijk een sociaal wenselijke ja te horen. Beter is om te observeren als de klant een opdracht moet uitvoeren op een (papieren) prototype van je product. Zo zie je precies wat in de smaak valt, en waarbij de klant afhaakt. En of deze doelgroep wel profijt heeft van jou product. Zo niet, pivot.

  1. A step ahead

Happitechs pivot lag hoofdzakelijk op het veranderen van de doelgroep. Immers, de geschreven software bleef waardevol en kon, in een ander jasje, gebruikt blijven worden. Maar een pivot kan zich ook richten op het product.

Ook hierbij is het belangrijk om klantvalidatie te gebruiken. Hierbij kijk je niet naar de match tussen doelgroep en product, maar ligt de focus op het probleem van de klant. Vaak kom je hierachter doormiddel van interviews. Een voorbeeld hiervan is een start-up die een app wilde ontwikkelen om het doneren van geld aan goede doelen te vereenvoudigen. Dit idee ontstond doordat ze als collectant steeds vaker mensen troffen die geen kleingeld in huis hadden. Met een app zou dit prima opgelost kunnen worden. Maar door goed te luisteren ontdekte de start-up dat mensen niet de moeite willen nemen om een app te downloaden. Het moest dus eenvoudiger. De start-up kwam door gefocust te blijven op het probleem met een online platform. Op tijd gepivot dus.

  1. We love to swim in a blue ocean

Dat een verandering niet alleen goed is bij een startende onderneming bewijst het de Blue Ocean Strategie. De kern van deze strategie gaat om het vinden van een nieuwe markt (pivot), waarin nog geen concurrentie is. Dit bereik je door een uitgebreide concurrentie en marktanalyse uit te voeren. En de sprong in het diepe te wagen. Als dit goed uitpakt ben je marktleider. Hoewel deze strategie enorm veel aandacht heeft gekregen in de marketingwereld, is niet iedereen even positief. Deze pivot vereist veel voorbereiding en tijd. (Blue Ocean Strategy, z.j.)

Het is altijd goed om kritisch te blijven kijken naar je onderneming en de strategie die je dagelijks voert. Weet dat een verandering in deze strategie positief is, zolang het bijdraagt aan je visie. Meestal is de belangrijkste bestaansreden van je bedrijf je klant. Betrek deze dan ook bij het maken van een verandering, zo weet je dat je draait/ pivot, in de juiste richting.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s