7 tips voor een goede livestream

Je ziet het steeds vaker voorbij komen in je Facebook en Instagram tijdlijn: livestreams. Livestreaming is tegenwoordig voor iedereen toegankelijk, maar het maakt nog niet iedereen professional. Deze tips bieden hulp aan politieke partijen die interesse hebben in livestreaming.

Tip 1: Kijk het juiste kanaal

Er zijn verschillende sociale mediakanalen die een functie aanbieden om te kunnen livestreamen. De bekendste zijn Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat en Twitter. Facebook livestreams hebben het grootste bereik, maar de andere kanalen zijn weer voor andere, specifiekere doelgroepen interessant. De Instagram-livestream is vooral voor politieke partijen met een groot aantal volgers op dit medium interessant. Snapchat livestream is vooral populair onder kinderen en jongeren tot 18 jaar en daarom wellicht niet geschikt om te gebruiken als politieke partij. Facebook biedt tools om naderhand de livestream te analyseren, wat erg nuttig is als je als politieke partij net begint met livestreamen.

Tip 2: Bereid de video goed voor

Het is een slecht idee om zonder enig plan te gaan livestreamen. Dit is vragen om problemen. Voorkom gestuntel tijdens de opnames en zorg er daarom voor dat je van te voren alle instrumenten klaar hebt staan. Er zijn tegenwoordig ook videoproductiebedrijven die gespecialiseerd zijn in livestreams die je kunt inhuren om alles soepel te laten verlopen.

Een livestream kan niet meer aangepast of gemonteerd worden, dus zorg dat er geen onnodig lange pauzes of stiltes in de video zitten. Voor de hoofdpersonen in de video is het van belang dat ze zich goed voorbereiden en optioneel ook een spiekbrief maken, zodat een eventuele black-out kan worden voorkomen.

Bedenk ook wat je met de livestream wil bereiken; wil je jouw huidige doelgroep meer inhoud bieden of wil je je focussen op het overtuigen van potentiële stemmers?

Tip 3: Kondig de livestream aan

Volgers op sociale media krijgen een melding als er een livestream is van iemand/een pagina die zij hebben geliked. Het beste is om van te voren ook nog aan te geven dat er een livestream aankomt, zodat de mensen weten wat ze kunnen verwachten. Kondig dit niet alleen aan op het medium van de livestream, maar ook op de andere kanalen. De aankondiging kun je het beste een dag van te voren doen en nogmaals tien minuten voor de uitzending, zodat men zich kan voorbereiden. Belangrijk is ook om te vertellen waar de uitzending over gaat, zodat de kijker niet voor al te grote verassingen komt te staan. Voor meer kijkers kun je het bericht ook nog promoten.

Tip 4: Wees authentiek

Mensen gaan een livestream kijken, omdat ze betrokken en/of geïnteresseerd zijn in jouw partij. Wees als partijvoorzitter persoonlijk om een band op te bouwen met je kijker. Livestream is zeer geschikte manier om een trouwe community op te bouwen. Een livestream is niet het juiste middel om reclame te maken, maar juist om de kijker kennis te laten maken met de partij en de sfeer. Bij een livestream hoeft het er niet per se gelikt uit te zien, hierdoor kan de kijker zich juist identificeren met de partij. Mensen willen stemmen op een partij die niet te ver van de realiteit af staat.

Tip 5: Zorg voor interactie

Bij Facebook en Instagram livestreams zijn er een aantal functies om te interacteren met de kijker. Op beide media kan de kijker tijdens de live uitzending een reactie achterlaten. Hierdoor kun je de kijker ook de mogelijkheid geven om vragen te stellen, waar je live op reageert in de video. Op Facebook kan de kijker ook door middel van een like formuleren wat hij van een video vindt (leuk, geweldig, grappig, verbluft, verdrietig, boos). Heet de kijker daarom op het begin van de video welkom en bedank ze na afloop. Dit creëert meer intimiteit tussen de maker en de kijker.

Tip 6: Ondersteuning van evenement

Livestreaming is heel geschikt voor het delen van events. GroenLinks livestreamen bijvoorbeeld vaak de MeetUps door het land. Zo kunnen mensen die niet bij dit evenement aanwezig zijn, toch meekrijgen wat er gebeurt op zo’n avond. Of je maakt de ‘slapende’ leden wakker en gemotiveerd om wel een keer naar een evenement te gaan. Wel is het slim om niet álles van een evenement te delen via livestreaming, omdat je ook een meerwaarde wilt bieden aan de mensen die wel naar het evenement zijn gekomen.

Tip 7: Hergebruik de content

Facebook biedt de mogelijkheid om livestreams na afloop te bewaren. Bij Instagram blijft hij nog 24 in de Story staan. Gebruik deze mogelijkheid om de livestream nog eens te delen op meerdere kanalen en de beschrijving aan te passen met het oog op SEO. Geef de livestreams een herkenbare naam en orden ze op Facebook in een map. Bedank de kijkers ook nogmaals op sociale media. Zo geef je ook mensen die niet hebben gekeken het gevoel dat zij iets gemist hebben.

Bron: Frankwatching, the marketing factory, Tweakers

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Helene schreef:

    Hé Suzanne,
    Heel leuk en overzichtelijk artikel. Dit zijn tips waar je wat aan hebt.
    Succes met het schrijven van meer artikelen

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s