In 5 stappen een succesvolle verkiezingscampagne op Facebook

Sociale media speelden tijdens de laatste verkiezingen een gigantisch grote rol. Als politieke partij red je het al niet meer zonder Facebookpagina. De partijen die het goed doen op sociale media hebben daarom ook een speciaal team dat deze kanalen bijhoudt. Het is erg belangrijk dat je je als politieke partij verdiept in het gebruik van sociale media. In dit artikel wordt er stap voor stap beschreven hoe je succesvol een online-verkiezingscampagne lanceert aan de hand van voorbeelden van de afgelopen verkiezingen.

Stap 1: Bepaald welke doelstellingen u wilt behalen

Voordat je begint met het creëren van een online-verkiezingscampagne, is het belangrijk om na te gaan welke doelstellingen je wilt behalen. Een logische doelstelling is natuurlijk meer stemmen voor jouw partij, maar dit kan nog veel uitgebreider gedefinieerd worden. Met een duidelijke doelstelling kun je beter communiceren met externe partijen en kunt je goed bepalen welke berichtgeving hier het beste bij past. Daarnaast is het belangrijk om bij alles wat er gepost wordt, na te gaan of het bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen. Het is de bedoeling dat de huidige doelgroep bij de partij blijft, maar ook dat er nieuwe mensen interesse krijgen in de partij.

Stap 2: Pas de huisstijl hier op aan

Als je duidelijk in beeld hebt wat de doelstellingen zijn en wat de identiteit van jouw partij bepaald, kan de huisstijl hier op aangepast worden. GroenLinks staat bijvoorbeeld voor groen, sociaal en tolerant, en gebruikt veel wit en groen in hun huisstijl. De VVD staat voor, zoals zij zelf zeggen, heldere taal, openheid en eerlijkheid. De kleuren die zij hier bij vinden passen zijn naast wit, de kleuren oranje en blauw. Ook in het lettertype laten ze terugzien dat ze van heldere taal houden, met het gebruik van een font zonder poespas. Mensen moeten aan een bepaalde huisstijl gelijk kunnen zien van welke partij een poster, video of iets dergelijks is.

Stap 3: Speel in op de actualiteiten en emoties

Het is zeer belangrijk dat je als partij weet wat er op het moment leeft onder de doelgroep en hoe je daar op in kunt spelen. Het is daarom van belang dat er contact wordt gehouden met de achterban van je partij.

Daarnaast is het van belang dat er wordt ingespeeld op actualiteiten. Denk hierbij aan een zwarte pietendiscussie. Formuleer als partij stevig een mening en plaats deze op het juiste tijdstip op de sociale media. Een goed moment is vlak na een groot nieuwsbericht of een opvallende gebeurtenis in de maatschappij. Doordat er ingespeeld wordt op de actualiteit, kan men gelijk zijn mening identificeren met die van de desbetreffende politieke partij. Het inspelen op emotie speelt hierbij een belangrijke rol. Je wilt namelijk dat mensen een bericht gaan liken, er op gaan reageren, of het delen. Dit gebeurt sneller als een bericht inspeelt op de emotie.

Daarnaast haalt een merendeel van de mensen zijn nieuws via sociale media. Je wilt als politieke partij graag het imago hebben dat je scherp bent, alert bent en betrokken bent bij de samenleving. Door in te spelen op actualiteiten en emoties blijf je als partij in beeld en dat is precies wat je wil. Een doemscenario voor een politieke partij is dat men vergeet dat deze partij überhaupt bestaat.

Stap 4: Wees anders dan andere partijen

Een van de redenen dat de PvdA tijdens de laatste verkiezingen zoveel zetels heeft verloren is dat zij zich te weinig van andere partijen wisten te onderscheiden. Zowel op het gebied van standpunten als op het gebied van sociale media. Op Facebook was de partij, in vergelijking met de andere grote partijen, het meest fanatiek met de meeste posts. Dit hoeft echter niet te betekenen dat zij het daarom ook het beste doen.

Zorg ervoor dat de huisstijl van de partij zich genoeg onderscheidt van anderen. Ook de stijl van video’s en afbeeldingen moet enigszins uniek zijn. Er moet voorkomen worden dat mensen denken dat je ideeën van een andere partij gebruikt.

Stap 5: Target de doelgroep

Een heel belangrijk onderdeel van een succesvolle online-verkiezingscampagne is het targeten van bericht op Facebook. Een bericht belandt niet zomaar bij de doelgroep waarvoor het bericht bedoeld is. Daar heeft Facebook een handige tool voor: micro-targeting. Je kunt tegen betaling jouw berichten en advertenties targeten bij een bepaalde doelgroep. Dit kan een doelgroep zijn die zelf wordt uitgekozen aan de hand van demografische gegevens, interesses en gedrag, maar het kan ook een doelgroep zijn die lijkt op de doelgroep die al bestaat. Aan de hand van de in stap 1 geformuleerde doelstellingen kunnen er dus heel gericht berichten geplaatst worden op de tijdlijn van potentiële stemmers. Het is efficiënter om een aantal berichten te plaatsen met targeting, dan om heel veel berichten te plaatsen zonder. Het is een zeer goede manier om de doelgroep te bereiken.

Bron: Stichting Politieke Academie, Marketingfacts, Frankwatching, NOS, NRC

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s