How the web plays with your mind

Wanneer wij online winkelen hebben wij constant de behoefte om ons veilig te voelen, om te controleren of we niet worden opgelicht. Logisch natuurlijk, want je bestelt misschien wel iets op een website van mensen die je niet kent, van een winkel die je niet kent met spullen die je niet kent. Heel relaxed dus om daar zomaar dingen te bestellen.

Toch doen we het allemaal. Maar wat drijft ons dan om dingen daadwerkelijk te bestellen? Of om überhaupt van een website gebruik te maken? Daar draait het allemaal om persuasive design (letterlijk: overtuigend ontwerp). (Goede) websites worden gebouwd op basis van jouw behoeftes, jouw gedachtes, jouw angsten. Wanneer dit goed wordt gedaan, kan het uiterlijk van een website alles aan jouw klik-, kijk- en koopgedrag veranderen. Zelfs aan je gedachtes over die website! Het zijn allemaal spelletjes met jouw brein.

Ik heb me verdiept in een website om te bekijken op welke vlakken er ruimte voor verbetering is op het gebied van persuasive design. Eigenlijk is persuasive design helemaal niet zo moeilijk, maar toch zie je dat veel bedrijven er veel te weinig mee doen. Waarschijnlijk simpelweg omdat ze niet weten dat ze het überhaupt moeten doen. Het klinkt natuurlijk ook heel logisch, gewoon een website te bouwen die er zo mooi mogelijk uit ziet. Want als het er mooi uit ziet, dan willen mensen wel bestellen, toch? Zou het jou dan ook verbazen dat 123inkt.nl een ontzettend goed lopende webshop is? Juist de meest mooie websites zijn verrassend genoeg soms de slechtst lopende websites, puur omdat er niet aan persuasive design wordt gedacht.

De website waar ik me in heb verdiept is de webshop van Happinez. Ik richt me hierbij voornamelijk op het conversiedoel verkopen. Toen ik in eerste instantie op hun webshop keek met het oog op persuasive design, dacht ik eigenlijk vooral aan het feit dat Happinez toch wel zijn eigen klanten heeft vanuit het magazine, en daardoor waarschijnlijk toch wel verkoopt. Maar aan de andere kant moet je altijd onthouden dat men op het internet vaak toch nét even dat ene duwtje in de rug nodig heeft om iets te bestellen. Daarom ga ik laten zien hoe Happinez haar webshop net wat beter kan vormgeven, om dat ene duwtje te kunnen geven. Want op dit moment doet Happinez helaas nog weinig tot niks met persuasive design. Zonde, want de verkopen zouden eigenlijk op een hele simpele manier kunnen worden gestimuleerd.

Op basis van een klein vooronderzoek dat ik heb gedaan naar de huidige klanten van Happinez, en hun wensen, doelen, behoeften, angsten, etc., heb ik een paar punten opgesteld waar Happinez nog in kan verbeteren. Deze zijn opgesteld aan de hand van de beinvloedingsprincipes van Cialdini, die allemaal draaien om persuasive design. De punten waar het om gaat zijn de volgende:

  1. Wederkerigheid
  2. Autoriteit
  3. Commitment en consistentie.
  4. Schaarste
  5. Consensus/Sociale bewijskracht.

Ik zal vandaag niet op al deze punten in gaan, maar wel op de drie belangrijkste: Wederkerigheid, Autoriteit en consesus/sociale bewijskracht.

Wederkerigheid
We beginnen bij het begin. Wederkerigheid houdt kort gezegd in dat iemand graag iets gratis of met korting ontvangt voordat ze iets willen afnemen. Lekker Hollands, toch? Nu heeft Happinez wel aanbiedingen, maar je haalt iemand echt slim over door ze het gevoel te geven dat zij, alleen zij, speciaal van jou een cadeautje krijgen. Kijk op de pagina hieronder. Ergens in het hoekje staat het kopje ‘aanbiedingen’. Dat kan beter. Trek de klant naar je toe, laat ze zien dat je iets voor ze hebt. Denk bijvoorbeeld aan een pop-up screen dat omhoogkomt wanneer de klant op de webshop landt. Zie de tweede foto.

Schermafbeelding 2018-01-06 om 15.14.58.png

wederkergheid1

See what i did there? Geef je klant iets waardoor ze denken: ‘Hey, dat is leuk en aardig!’. Dit creëert goodwill en stimuleert je klant iets te kopen. Nu kun je het ontwerp nog verder aanpassen door het kopje aanbiedingen naar boven te plaatsen, en de tekst te veranderen van ‘aanbiedingen’ naar bijvoorbeeld: ‘Speciaal voor jou’, of ‘Mijn aanbiedingen’. Pas het design zo aan dat je klant het gevoel krijgt dat het allemaal om hen draait. Zie hiervoor onderstaande foto.

Autoriteit
We gaan verder. Wij webgebruikers vinden het zoals ik eerder ook al zei heel fijn om te weten dat we op een veilige website terecht zijn gekomen. Een website waar we niet worden opgelicht door wat hufters in hun zolderkamer achter hun laptop. Daarom is het voor een bedrijf, en vooral een webshop, héél erg belangrijk dat je autoriteit en professionaliteit uitstraalt. Dit kan je als website eigenlijk heel gemakkelijk doen door middel van keurmerken. Natuurlijk kan je die niet zomaar plaatsen, maar je kunt wel zorgen dat je ze krijgt. Zorg dat je bijvoorbeeld een ‘trustmark’ keurmerk hebt, of van de thuiswinkel awards.

autoriteit.png

Hierboven zie je hoe ik die autoriteit heb toegepast op de website. Zie je die keurmerken staan? Daarnaast heb ik ook neergezet dat de webshop al meer dan 500.00 klanten heeft (dit is een eigen schatting). Dit heb ik tevens gedaan om te klant de laten zien; Dit is een professioneel bedrijf, je kunt hier veilig bestellen. Net zoals al die andere 500.000 klanten.

Consensus
Tot zo ver autoriteit. We gaan voor nu verder met het laatste principe van vandaag; Consensus. Wat? Consensus. Meerdere personen stemmen in dat dit een betrouwbare website is. Tenminste, dat is wat consensus/sociale bewijskracht zou moeten doen. Laat de klant zien dat anderen ook een positieve ervaring hebben gehad op de website. Dit kan je doen op verschillende manieren. Je kunt klanten bijvoorbeeld reviews laten schrijven, sterren laten geven, of op een andere manier laten vertellen wat ze van je website vonden.

Ik heb dit aangepakt op twee manieren. Op de productpagina zie je zoals op bovenstaande dat de klant reviews kan lezen van vorige klanten. Als webshop kun je dit natuurlijk goed spelen door vooral positieve reviews te laten zien. Op deze manier haal je angsten en twijfels van je klant weg en breng je ze weer een stapje verder bij hun aankoop.

REVIEWS

4sterren

Als laatste heb ik nog een kleine toevoeging gedaan aan de eerste pagina waar we mee bezig waren. Hier laat ik zien wat de klanten van de webshop in het algemeen vinden. Zo zet je je webshop makkelijk in een positief daglicht en neem je nog meer angsten weg bij je klant.

Mocht je nou een webshop hebben, maar nog niks doen met persuasive design, dan hoop ik dat ik je inmiddels wel heb overtuigd dat je daar heel gauw verandering in moet brengen. Volg bovenstaande tips en pak eens de beinvloedingsprincipes van Cialdini erbij. Zelfs Happinez, een professioneel bedrijf, pakt dit nog niet op de juiste manier aan. Jij kan dat beter!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s