Persuasive design en De Telegraaf: dat kan beter

In krantenland zit de klad er goed in. Leden zeggen massaal hun abonnement op en consumeren het nieuws voortaan gratis online. De Telegraaf speelt hierop in met overzichtelijke, duidelijke en goed functionerende websites. Tenminste, dat zou je denken. Op het gebied van persuasive design valt er namelijk nog een flinke slag te maken. Hier heb jij als gebruiker ook alleen maar baat bij.

Allereerst is het handig om te weten wat persuasive design precies inhoudt. Dit begrip betekent grofweg: “Het ontwerpen om houding en gedrag van de gebruikers te veranderen door middel van overreding en sociale invloed” (Boex, 2012). Aan de hand van persuasive design worden wij onbewust beïnvloed om de conversiedoelen van een bedrijf te realiseren. Of je nu een webshop bent of nieuwswebsite, met het goed inzetten van persuasive design zorg je ervoor dat bezoekers worden overgehaald en vaker terugkomen.

Dat laatste kan gerealiseerd worden aan de hand van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Eén van die principes is ‘sociale bewijskracht’. Websitebezoekers willen namelijk maar al te graag van andere bezoekers weten wat zij (bijvoorbeeld) van een bepaald product vinden (Van Kranenburg, 2012). Is de waardering goed, dan zullen er veel sneller aankopen worden gedaan. Het toepassen van ‘sociale bewijskracht’ kan gemakkelijk door het schrijven van reviews of het plaatsen van ratings. Laat dit nu één van de punten zijn waar het bij De Telegraaf aan ontbreekt. Als er wordt gekeken naar de webshops, inderdaad er zijn er twee (‘Webshop’ en ‘Aanbiedingen’), dan valt het op dat ‘Aanbiedingen’ helemaal geen reviews of ratings heeft. Bij ‘Webshop’ is hier wel ruimte voor gemaakt, maar het is daar zo weinig ingevuld dat de kaders heel vaak leeg zijn.

Onvoorstelbaar

Een ander punt waar De Telegraaf niet goed gebruik van maakt, is van het principe ‘schaarste’. Door schaarste te creëren, dus door bijvoorbeeld te zeggen dat er nog maar één exemplaar te koop is of door het aangeven van de voorraad, zorg je voor een bepaalde urgentie bij je bezoekers (Boex, 2012). Zij zullen vervolgens sneller overgaan tot koop, omdat zij niet met lege handen willen staan. Het gekke is dat De Telegraaf dit principe maar bij één van haar twee webshops heeft toegepast. Of hier een bepaalde logica achter zit is niet duidelijk, maar echt handig is het niet.

Zoals gezegd is het principe ‘schaarste’ dus bij één van de twee webshops toegepast, maar dit is niet bepaalt handig gedaan. De voorraad wordt namelijk pas getoond als de gebruiker op de afbeelding van het product heeft geklikt. Pas dan zal de gebruiker dus zien of het product dat hij of zij wil nog te koop is. Echter, ook als het product uitverkocht is, wordt dit dan pas getoond. Het slechte hiervan is, dat de bezoeker in eerste instantie denkt dat het product er nog is, maar in werkelijkheid kan het product allang uitverkocht zijn.

Als derde voornaamste punt is De Telegraaf niet bepaald consistent in het tonen van haar webshops. Het is logisch dat De Telegraaf wil dat haar gebruikers online gaan winkelen in haar webshops. Dan moet ze wel die consumenten een duwtje in de rug geven door erop te wijzen dat er überhaupt webshops zijn. Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat gebruikers alleen via zoekmachines als Google daar terecht kunnen komen. Al met al zijn dit slechts een paar voorbeelden waaruit blijkt dat De Telegraaf niet goed gebruik maakt van persuasive design. Alle punten zijn verderop in dit artikel te lezen.

Conversie

De hoofdwebsite van De Telegraaf bestaat, logischerwijs, uit een nieuwswebsite. Dit is alleen niet de enige plek waar De Telegraaf online te vinden is. Wie goed zoekt, vindt namelijk, zoals eerder gezegd, nog twee online webshops. Zodoende heeft de krant dus twee conversiedoelen, namelijk ‘ervoor zorgen dat websitebezoekers nieuwsartikelen lezen’ en ‘het verkopen van merchandise’.

Het aanklikken van de nieuwsartikelen is echter geen enkel probleem onder de Nederlandse bevolking. Sterker nog: de nieuwswebsite van De Telegraaf houdt verreweg de meeste bezoekers vast in vergelijking met haar concurrenten (TMG, 2011). Daarom richt dit artikel zich specifiek op het laatste conversiedoel, namelijk het verkopen van merchandise via de webshops.

Verbeterpunten

Aan de hand van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini presenteer ik een aantal simpele, maar zeer handige verbeterpunten waardoor de webshops beter tot zijn recht komen. Dit geldt zowel voor De Telegraaf als voor de klanten. De veranderingen zijn oranje omcirkeld.

  • Zoals gezegd is het wel handig als je bezoekers de webshops kunnen vinden. Daarom zou ik consistent bovenaan en onderaan de nieuwspagina aangeven dat er webshops zijn. Dan zullen meteen veel meer mensen zien dat er ook nog spullen gekocht kunnen worden.

Ervoor

2018-01-02

2018-01-02 (1)

Erna

2018-01-02 (3)

telegraaf

  • Daarnaast moet de webshop ‘Aanbiedingen’ veel meer inspelen op het principe ‘sociale bewijskracht’. Zoiets simpels als het laten zien van recensies of reviews, wat er dus nu niet is, zorgt meteen voor een flinke dosis overtuigingskracht die mensen net dat extra zetje kunnen geven om dat product te kopen (of juist niet). Natuurlijk zal erop gelet moeten worden dat dat reviews niet als dreigmiddel worden gebruikt, maar dat zie ik bij webshops eigenlijk niet gebeuren (Van de Laar, 2015). De Telegraaf kan hierbij een beloningssysteem hanteren. Dat houdt in dat gebruikers die een review plaatsen een speciaal bericht krijgen met de boodschap als ‘Goed gedaan! Bij 10 ratings ontvang je 10% korting op je volgende product.’ Zo zorg je proactief voor sociale bewijskracht.

Ervoor

2018-01-03 (1)

Erna

2018-01-03 (3)

  • Ook het principe ‘schaarste’ moet beter vertegenwoordigd worden. Laat vooral zien of de producten nog op voorraad zijn, wat de levertijd is en of er bij dit product ‘speciaal’ snelle bezorging zit of extra korting. Belangrijk is dan ook dat dit wordt uitgedragen in alle twee de webshops. Hiermee sla je namelijk twee vliegen in één klap: je creëert én meer urgentie én meer consistentie over je websites. Tevens moet er, als er een product uitverkocht is, meteen zichtbaar zijn dat dit zo is. Zo komen klanten niet voor verrassingen te staan.

Ervoor

2018-01-03 (4)

2018-01-03 (6)

Erna

2018-01-03 (5)

2018-01-03 (7)

  • Verder valt er op het gebied van ‘wederkerigheid’ ook nog wel wat te verbeteren. Zo kunnen websitebezoekers bij de ene webshop (‘Aanbiedingen’) zich inschrijven voor een nieuwsbrief waarmee ze tegelijkertijd korting krijgen, maar bij de andere (‘Webshop’) is dit niet mogelijk. Daarom moet dit principe bij beide webshops gehanteerd worden. Het voordeel hiervan is dat jouw content, die gepersonaliseerde data oplevert, altijd in de inbox zit van de abonnee (Casteleyn, 2014).

Ervoor

2018-01-03 (8)

Erna

2018-01-03 (10)

  • Tot slot kan het principe ‘autoriteit’ ook verbetert worden. Weliswaar is De Telegraaf een autoriteit van zichzelf, maar toch vinden mensen het fijn als ze zien dat de webshop waar ze willen winkelen is aangesloten bij bijvoorbeeld Thuiswinkelwaarborg, of als het een cijfer krijgt van Trustpilot (Boex, 2012). Dit herken jijzelf waarschijnlijk ook als je online aan het shoppen bent.

Ervoor

2018-01-03 (4)

Erna

2018-01-03 (11)

Met deze verbeterpunten, die op het eerste gezicht toch vrij makkelijk te implementeren zijn, zorg je ervoor dat klanten en potentiële klanten zich eerder verbonden voelen met de webshops. Ook zorg je ervoor dat ze vaker terug zullen komen, omdat je onbewust een bepaald verlangen creëert.

Hopelijk heb je bij het lezen van dit artikel een idee gekregen wat persuasive design is en hoe het ingezet kan worden, aan de hand van dit voorbeeld. Waarom De Telegraaf deze verbeterpunten overigens niet zelf al heeft bedacht? Joost mag het weten.

 

Meer lezen?

 

Bronvermelding:

Boex, L. (2012). Overtuigend beïnvloed door Persuasive Design.

Geraadpleegd op 28 december 2017 van: https://www.marketingfacts.nl/berichten/overtuigd-beinvloed-door-persuasive-design

Casteleyn, J. (2014). Waarom de nieuwsbrief meer toekomst heeft dan Facebook en Twitter.

Geraadpleegd op 29 december 2017 van: https://www.frankwatching.com/archive/2014/01/17/waarom-de-nieuwsbrief-meer-toekomst-heeft-dan-facebook-en-twitter/

Kranenburg, Van. M. (2012). De psychologie van het overtuigen: sociale bewijskracht.

Geraadpleegd op 28 december 2017 van: https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-psychologie-van-het-overtuigen-sociale-bewijskracht

Laar, Van de. B. (2015). De review als chantagemiddel.

Geraadpleegd op 29 december 2017 van: https://www.emerce.nl/achtergrond/review-chantagemiddel

TMG. (2011). Telegraaf.nl: Nieuwssite met meest betrokken bezoekers.

Geraadpleegd op 28 december 2017: http://nieuws.tmg.nl/telegraafnl-nieuwssite-met-meest-betrokken-bezoekers/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s