De top 3 tips voor content en websiteoptimalisatie

In een wereld met veel digitale content is het belangrijk dat je weet wat jij jouw klanten te bieden hebt. Jouw doelgroep, of dit nu een potentiële opdrachtgever of koper van jouw product is, zal jouw website of advertentie nooit interessant vinden als het niet gebruiksvriendelijk of visueel aantrekkelijk voor hen is. Met alleen inhoudelijk boeiende of educatieve content, maar zonder oog op het uiterlijk, zal jouw content verloren gaan in de chaos van de digitale wereld en dat is zonde van al je werk.

Gelukkig zijn er creatieve en eenvoudige manieren om de kwaliteit van jouw content te verhogen en jouw website te optimaliseren naar de wensen en behoeften van jouw doelgroep.

  1. Voer een diepgaand onderzoek uit naar de wensen en behoeften van je doelgroep

Deze eerste stap is cruciaal bij de ontwikkeling van de strategie, omdat je hiermee de toon, beelden en levering aan de ideale klanten voor jouw bedrijf kunt optimaliseren. Je moet weten wat voor soort interesses en wat nog belangrijker is, welk type problemen jouw buyer persona tegenkomt. Als je hier eenmaal achtergekomen bent, word jouw bedrijf aantrekkelijk voor je doelgroep.  

  1. Analyseer met tools

Het analyseren van je huidige content of website is een belangrijk onderdeel van het proces van het optimaliseren van je content in de toekomst.

Tools zoals Hotjar of Sumo bieden heatmaps aan waarbij je het bezoekersgedrag makkelijk kunt analyseren. Een heatmap illustreert de plaatsen die klikken ontvangen door ze te verlichten. Ze geven visueel clicks, typ en scrollgedrag weer om te begrijpen waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn en wat ze op jouw websites willen doen. Bovendien heb je de mogelijkheid om actuele opnames van het gedrag van jouw potentiële klanten op jouw website te bekijken.

Je kunt jouw website optimaliseren door de belangrijkste inhoud te plaatsen op plaatsen met de meeste activiteit. De visuele illustratie van de clicks kan jou ook helpen te begrijpen of jouw kijkers de inhoud die ze zoeken gemakkelijk en snel vinden.

Ook onthult de koppelingstest een zee van mogelijkheden voor optimalisatie. Hiermee kun je zien of mensen op foto’s of gedeelten van jouw website klikken die geen hyperlinks bevatten en die wijzigen om ze door te verwijzen naar de inhoud die jij wilt promoten.

Een heatmap illustreert ook de scrollsnelheid en geeft je een percentage van de lezers per deel van jouw website, zodat jij jouw inhoud kunt optimaliseren en de belangrijkste informatie kunt plaatsen in het gebied dat een score van meer dan 80% haalt.

Een ander zeer belangrijk aspect in de optimalisatie strategie is de visuele aantrekkelijkheid van jouw campagnes of advertenties. Programma’s zoals AdEspresso of VWO helpen je bij het testen van de knoppen voor visueel ontwerp, tekst, weergave, doelgroep of oproep tot actie op jouw advertenties. Ze kunnen worden geleverd via sociale media platforms of op basis van jouw website. Ze maken AB-testen mogelijk, wat de heilige graal van de digitale marketing industrie is. Je kunt dezelfde campagne met één variabele uitvoeren om vast te stellen welke functie je beter uitvoert en die nog beter kunt afstemmen op de behoeften van jouw klanten. Elke advertentie wordt gesplitst en je ontvangt afzonderlijke ranglijsten ter illustratie van hun prestaties per elk van hen. Je kunt wel honderden variaties maken, hoewel het handiger en overzichtelijker is om het eenvoudig te houden en voor één variabele tegelijk te testen. Je ziet dan makkelijker welk aspect gewijzigd moet worden en welke elementen het beste presteren.

Een landingspagina is de belangrijkste pagina van het traject van jouw doelgroep. Ze kunnen jouw “maken of breken”. Dit is het moment waarop een geïnteresseerde kijker een conversie zou moeten worden. Zodra de kijker besluit op jouw campagne of advertentie te klikken, worden ze doorgestuurd naar jouw bestemmingspagina. Als het ontwerp te rommelig of onoverzichtelijk is, is de call to action button niet zichtbaar genoeg en wordt de waardepropositie niet sterk genoeg vermeld, dan verlies je sterkt de kans om van een kijker een klant te maken.

Programma’s zoals Optimizely of Unbounce zijn de perfecte oplossing voor dit probleem. Deze tools bieden bestaande sjablonen en testen verschillende ontwerpen, formaten, teksten, afbeeldingen, foto’s, video’s of elk ander element dat jij op jouw bestemmingspagina wilt gebruiken. De resultatensectie illustreert de prestaties van elke landingspagina en wijst op de fouten en groeimogelijkheden.

  1. Experimenteer!

Met al deze nieuwe informatie ligt de wereld aan jouw voeten! Experimenteren is de sleutel tot succes, vooral in de digitale marketing industrie. De inhoud moet worden aangepast aan de wensen en behoeften van de kijkers en de kracht van gegevensanalyse geeft jou alle benodigde informatie voor verbetering. Succes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s