Waarom Instagram Stories beter inzetbaar is voor een bedrijf dan Snapchat- of Facebook Stories

Mensen delen graag ervaringen met elkaar en social media maakt het steeds makkelijker om alles te delen op ieder moment van de dag. De manier waarop we ervaringen delen verandert met de dag. Zo kwam Snapchat in 2013 met de optie om je foto’s en video’s in een ‘story’ te plaatsen. Een functie die je foto’s en video’s zichtbaar maakt voor al je vrienden, waarna het na 24 uur weer verdwijnt. Snapchat Stories bleek een groot succes, omdat je nu de mogelijkheid had om momenten direct te delen, op een niet permanente manier.

Natuurlijk werd het succes opgepikt door andere socialmediakanalen en in 2016 besloot Instagram om de storyfunctie ook op hun medium te gebruiken. Binnen 2 maanden had Instagram Stories al 100 miljoen gebruikers, twee derde van de dagelijkse Snapchat gebruikers. Facebook besloot in maart 2017 om de storyfunctie ook te gebruiken, maar hier sloeg de functie juist helemaal niet aan.

Het idee van Stories brengt een nieuwe manier van marketing met zich mee en geeft bedrijven de mogelijkheid om meer interactie te hebben met (potentiële) klanten. Het is in een bedrijf dan ook van groot belang om mee te gaan met de trends, omdat deze binnen no-time veranderen. Momenteel is Instagram Stories voor bedrijven veel beter inzetbaar dan Snapchat – en Facebook Stories. Maar waarom slaat de storyfunctie zoveel beter aan op Instagram dan op Snapchat en Facebook?

Instagram houdt rekening met alle social media gebruikers

Waar Snapchat vooral gefocust is op ‘coole tieners’, maakte Instagram de storyfunctie globaal populair. Instagram heeft de functie zo makkelijk mogelijk in het gebruik gemaakt, zodat alle social mediagebruikers weten hoe ze het moeten gebruiken. Snapchat is gefocust op jongeren, die over het algemeen technologie sneller onder de knie weten te krijgen. Hierdoor begrijpen oudere gebruikers niet wat de bedoeling is van Stories en hoe ze dit moeten gebruiken. Op Instagram wordt de gebruiker vanaf het begin door een stappenproces geleid en zijn alle mogelijkheden van Stories duidelijk en makkelijk aangegeven. Facebook was zo laat met het introduceren van de storyfunctie, dat de mensen die er al bekend mee zijn hier geen interesse meer in tonen en de mensen die het niet kennen er geen behoefte aan hebben om er gebruik van te maken.

Je bent beter te vinden op Instagram

Tom Ward van Forbes is vooral te spreken over de goede suggesties van Instagram Stories. De functie stelt gebruikers aan je voor aan de hand van je likes en volgers. Op de ‘Explore’-pagina kun je zowel influencers als gewone mensen vinden, dus niet alleen de grote merken. Hierdoor is het publiek van Instagram heel groot en divers. Op Snapchat moet je een gebruiker toevoegen aan de hand van een gebruikersnaam. Bedrijven, merken en influencers moeten zelfs geld betalen aan Snapchat om vindbaar te zijn op het kanaal. Zo moet je betalen om überhaupt gevonden te kunnen worden en je weet niet eens zeker of je het juiste publiek bereikt, omdat je de interesses van de gebruikers niet kunt peilen. Facebook heeft überhaupt de ‘Explore’-optie niet. Je kunt alleen de stories van je vrienden volgen en kunt geen mensen of merken vinden aan de hand van je interesses. Bedrijven, merken en influencers hebben hierdoor ook niet de optie om te betalen om vindbaar te zijn. Op Instagram wordt je gratis voorgesteld aan het juiste publiek aan de hand van hun likes en volgers (dus hun interesses).

Instagram is het juiste medium voor Stories

De hele bedoeling van Instagram is het delen van foto’s en video’s met anderen. Daarom is een storyfunctie vanzelfsprekend, aangezien je hierin ook alleen foto’s of video’s kunt plaatsen. Verder heeft de app niet heel veel andere mogelijkheden voor gebruikers. Facebook is echter een medium dat al heel veel andere mogelijkheden heeft te bieden, waardoor de extra mogelijkheid van Stories totaal geen toegevoegde waarde heeft. Facebook heeft al een succesvolle nieuwspagina, geeft je de mogelijkheid om je profiel heel persoonlijk te maken en heeft een van de meest machtige berichtfuncties van alle apps. Instagram en Snapchat hebben veel minder te bieden en de storyfunctie wordt hierdoor als iets waardevols aanschouwd op de apps. Facebook had naar haar doelgroep moeten kijken (wat meer Generatie X is dan millennials, de doelgroep van Instagram en Snapchat) en in moeten zien dat er gewoon geen behoefte is aan de storyfunctie op het medium.

Ook helemaal overtuigd om Instagram Stories in te gaan zetten om je doelgroep op een leuke, goedkope en efficiënte manier te bereiken? Lees dan hier hoe je als bedrijf optimaal gebruik kunt maken van Instagram Stories!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s