VR? Wat heb ik daar nou aan?

Gamen, en vooral digitaal gamen, is enorm gegroeid sinds de afgelopen decennia. De laatste ‘geboorte’ in deze branche is die van Virtual Reality (VR). Het is helemaal hip & happening en bedrijven zoals Samsung, Facebook en zelfs BMW profiteren volop van de ontwikkelingen van deze nieuwe technologie. Maar hoe is dit nou allemaal eigenlijk ontstaan en wat heeft VR te bieden? Dat ga ik je nu vertellen!

Back to the 70’s

 70's gaming 

Laten we eerst even terug gaan in de tijd, naar de jaren 70. De eerste commerciële computerspellen werden verkocht en bestonden enkel nog uit wat kleurtjes en geluidjes. Echter hadden visionairs niet meer nodig om te zien wat de mogelijkheden voor de game-industrie waren. Bedrijven zoals Atari Inc., Microsoft en nog heel veel andere softwareontwikkelaars waren de eersten op deze markt. Hierna ging het hard. Pac-Man, Snake of Tetris waren niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Later kwamen ook nog Super Mario Bros. en Need for Speed uit. De game-industrie liet daarmee zien dat alles mogelijk was voor computerspellen, van ontsnappen uit een doolhof tot het racen met verschillende auto’s op verschillende circuits.

Vanaf de jaren 60 werden er al boeken geschreven over VR zoals Simulacron-3 (1964) of Neuromancer (1984) waarop later de film The Matrix is gebaseerd. Het jaar waarin VR echt ‘ontpopte’ tot de mooie, echter nog steeds ontwikkelende vlinder, is 2014.

De toekomst van VR

VR is dus nog erg jong, maar boekt al geweldige successen. Volgens een recent verschenen onderzoeksrapport van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs ligt de potentiële omzet van de Virtual Reality markt rond het jaar 2025 tussen de 80 en 182 miljard dollar (dat is ongeveer tussen de 70 en 161 miljard euro) (vrwereld.nl).

Er zijn nog ontzettend weinig particulieren, maar vooral bedrijven die iets met Virtual Reality doen of überhaupt een VR-bril in hun bezit hebben. Dit komt onder andere omdat het erg duur is om een bril, de software, de computers etc. aan te schaffen. Een Oculus Rift (een merk van een VR-bril) kan alleen al rond de €800 kosten. Er zijn een aantal verschillende merken brillen en software waarop alles draait.

Nog een andere verklaring voor het kleinschalig aantal bedrijven die VR aanbieden, is dat de mens nog niet echt kennis heeft gemaakt met Virtual Reality. Ze zijn schuw, weten niet wat ze te wachten staat en durven dus niet gauw bijvoorbeeld een VR experience te boeken bij een bedrijf dat het aanbiedt zoals Immersive. VR heeft echter ontzettend veel potentie, het is nu uprising en zal alleen nog maar populairder worden. VR biedt de mogelijkheid om een wereld te verkennen via een VR bril, terwijl je gewoon in een kamer staat. Er zijn allerlei dingen die je kunt doen met VR en spelletjes die je kunt spelen met een VR bril op. Je kunt je angsten voor bijvoorbeeld hoogtes overwinnen door op een plank boven Manhattan te staan, of je angsten voor bijvoorbeeld kleine ruimtes overwinnen door de escaperoom van Belko te winnen.

Ik heb een kleine poll gehouden binnen de doelgroep van 18 t/m 30-jarigen. Op de screenshot is te zien dat, gelukkig, de meerderheid wel bekend is met VR maar dat het niet veel scheelt. De enige manier om ervoor te zorgen dat meer mensen bekend worden met VR, is door te laten zien wat voor geweldige mogelijkheden het heeft.

FullSizeRender

Ik geloof dat VR voor elke leeftijd geschikt is. Jonge kinderen vinden het leuk om tussen de dinosaurussen te lopen, jongeren vinden het vet om te racen in een bewegende racesimulator en ouderen vinden het misschien fijn om tussen de vissen te zwemmen. Dat zijn allemaal dingen die mogelijk gemaakt worden door de ontwikkelingen van VR en de software erbij.

Zoals al eerder aangegeven zijn er nog niet veel bedrijven die VR aanbieden. Als ik online op zoek ga naar bedrijven die VR (of Augmented Reality, AR) aanbieden, kom ik enkele namen als The VR Room in Utrecht, VR4Play in Rotterdam, VR producties in Utrecht en Immersive in Almere tegen. Het verschil echter bij deze concurrentie is dat elk bedrijf VR weer op een andere manier aanbiedt. Waar The VR Room zich bezighoudt met de HTC Vive brillen, houdt Immersive zich weer bezig met de Oculus Rift en bewegende racesimulatoren. Het zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in VR en er ook vanaf weten. Zo’n iemand moet jij ook worden.

De pros & cons van VR

De eerste VR brillen zoals de Oculus Rift en de HTC Vive kunnen nogal prijzig zijn en ze hebben niet optimale schermresoluties. De graphics worden niet als perfect ervaren, maar er is dus ruimte voor verbetering! Ieder nieuw product moet de product life cycle doorlopen, en VR zit gewoon nog in de early adoptors fase (adoptiecurve van Rogers). Een ander nadeel van VR is dat je last kunt hebben van motion sickness doordat je evenwichtsorgaan verstoord kan worden door de meeslepende beelden en ervaringen door de bril heen.

Verder zullen nog veel bedrijven zich gaan focussen op VR, zoals jij want daarom lees je nu deze tips, of werken met VR. Dat betekent dat er een groot aantal banen in deze branche zullen ontstaan.

Daarnaast kan een bedrijf gebruikmaken van de Belko escaperoom als een teambuilding activiteit. Daarmee verkleint de afstand tussen de medewerkers, ze leren elkaar beter kennen (ze helpen elkaar tijdens het spel) en voelen zich meer op hun gemak op werk. Ook is het veel goedkoper om op Antarctica te lopen met een VR bril op, dan daadwerkelijk naar Antarctica te gaan.

Al met al kan ik zeker aanraden om met VR aan de slag te gaan in jouw bedrijf. Vind je al deze informatie nogal chaotisch? Bekijk dan deze infographic!

Bronvermelding
Arvanaghi, Babak & Skytt, Lasse. (2016, 17 mei). Virtual reality – de toekomst is al begonnen. Opgehaald van http://wibnet.nl/techniek/gadgets/virtual-reality
Auteur onbekend. (Z.d.). VR zakelijk. Opgehaald van https://www.vrwereld.nl/vr-zakelijk/
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s