Transmedia storytelling – Een verhaal via verschillende kanalen

Transmedia is een totaal nieuwe manier van een verhaal vertellen. Disciplines vervagen en totaalbelevingen worden gecreëerd. Het is de meest omvangrijke evolutie op het gebied van storytelling. Je zoekt namelijk nieuwe manieren om contact te maken met je doelgroep. Transmedia neemt je mee op meeslepende reizen in werelden die zich afspelen over meerdere platformen.

Wanneer spreken we over transmedia storytelling?

Storytelling is het brengen van het verhaal van je merk op een beleving die de doelgroep aanspreekt en een nieuwe ervaring met zich meebrengt. Op deze manier is er maar één plot aanwezig met één of twee platformen waar ongeveer hetzelfde verhaal wordt verteld.

Wat is transmedia storytelling?
Bij transmedia storytelling is het verhaal verdeeld over meerdere plots. Zie het maar als de Marvel Universe. Heel veel superhelden, allemaal een eigen stripboek en verhaal, maar het speelt zich allemaal af in dezelfde wereld waar ze soms ook elkaar tegenkomen. Al deze verhalen moeten vertelt worden aan de verschillende doelgroepen die ieder weer een ander favoriet stripboek lezen. Daarom zijn er meerdere platformen ontwikkeld waar iedere Marvel superheld zoals: Iron Man, Spider-man, X-Men en Thor hun verhaal kunnen vertellen. Ieder van de helden vertelt maar een klein stukje binnen het grote verhaal. Platformen kunnen afzonderlijk te volgen zijn maar creëren samen één totaalbeleving. Dat is transmedia storytelling.

Nieuwe manier van consumeren
De ontwikkeling naar transmedia storytelling is, onder andere, een gevolg van de huidige digitale ontwikkelingen. Er komen steeds meer media bij en deze worden ook steeds interactiever. Ook wordt het gebruik hiervan steeds gebruikelijker in ons dagelijks leven. De mogelijkheden voor het vertellen van verhalen worden daarmee uitgebreid. De industrie wordt hierdoor geïnspireerd om nieuwe structuren te ontwikkelen. Daarnaast is ook het publiek op zoek naar manieren van consumeren die hen meer waarde geven in hun eigen leven. Transmedia speelt hierop in.

Mensen zullen een verhaal pas begrijpen wanneer ze erbij betrokken worden. Er wordt dan betekenis gegeven aan het verhaal doordat fictie en realiteit samen komen in de geest van het publiek. Het is daarom essentieel dat publiek kan participeren in het transmediaverhaal. Het mogelijk maken van publieksparticipatie, communiceer je interactief met het publiek. Door social media wordt dit voornamelijk uitgevoerd. Sharing, liken, reacties plaatsen, zo communiceer je met je doelgroep. Hierbij worden een paar voordelen in acht genomen. Er wordt een oprechte discussie gevoerd met de doelgroep, waarbij de doelgroep laat horen wat zij vinden van de huidige situatie. Het verhaal hierdoor tegelijkertijd bekeken door meerdere perspectieven en meningen. Zo kun je weer kritisch luisteren naar de doelgroep, die andere inzichten heeft dan jij op het verhaal. En uiteindelijk wordt zelfs dit verhaal weer gedeeld met anderen.

transmedia-storytelling11

Marvel Universe
Als eerder voorbeeld noemde ik al de Marvel Universe. Wanneer vroeger een film met succes werd uitgebracht werd vaak daarna pas gedacht aan de manieren hoe het verhaal verder verteld kon worden. In zekere zin werd er dus vanuit een alleenstaand verhaal een wereld eromheen gecreëerd om deze zo via dezelfde of andere media kanalen uit te breiden. Pas na het succes volgde meerdere vervolgfilms en merchandise. Na het succes werd dus pas gekeken of dat succes langer in stand kon worden gehouden. Tegenwoordig is deze denkwijze in zekere zin omgedraaid.

In de afgelopen vijftien jaar zijn meerdere films gemaakt over verschillende superhelden. Al deze films vertelde een klein stukje van het totale verhaal binnen de Marvel Universe. Aan het eind van elke film was weer een klein voorproefje voor de volgende film en zo zette het verhaal zich steeds verder uit naar het totale plaatje waar alles uiteindelijk samenkomt. De doelgroep kijkt niet alleen naar de films, maar volgt het filmnieuws en de superhelden online via websites, eigen social media kanalen en speelt games online. En onderling gaan de kanalen ook met elkaar concurreren waardoor het publiek met bijvoorbeeld een app weer kan meedoen en op deze manier de verhaallijnen beïnvloedt. Merken zoals Marvel zijn zo gemaakt en ontwikkeld dat deelnemen in de transmediale wereld die bij het programma hoort eenvoudig is dankzij de vele superhelden en bijpassende kanalen. Op die manier kunnen fans op elk moment van de dag hun honger naar informatie over hun favoriete superheldenfilm stillen door een website te bezoeken of een app te raadplegen. Hierdoor wordt ook gelijk het grotere doel bereikt bij transmedia storytelling, onderlinge concurrentie. Op deze manier houd je je eigen bedrijf scherp en kun je veel bereiken bij de doelgroep en dwing je jezelf een contentstrategie te bepalen. De kijker is op deze manier niet langer een passieve ontvanger.

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiyybfR8qjXAhVQJuwKHSIKDc8QjB0IBg&url=https%3A%2F%2Fps2105.deviantart.com%2Fart%2FMarvel-Movie-Kick-Ass-147699932&psig=AOvVaw19bkDSG7hT6n-R2Og1s3Vp&ust=1510021455787202

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s