Slagende organisaties in het promoten van evenementen via Facebook

Facebookevenementen: het online onder de aandacht brengen van je evenement bij je doelgroep.

Facebookevenementen, wat is het en wat kun je ermee?

Zodra je via Facebook promoot krijg je gratis en effectieve promotie door de grote kracht van Facebook en haar vele dagelijkse gebruikers. Zo kun je op een specifieke groep targeten, dit in tegenstelling tot offline reclame waarbij je niet exact weet wie en hoeveel je bereikt. Facebook is een effectieve promotiemanier, aangezien er wereldwijd gemiddeld 2.000.000.000 actieve Facebookgebruikers zijn, waarvan 1,18 miljard dagelijks actief. In Nederland zijn er 10,4 miljoen accounts, waarvan 7,5 miljoen dagelijks actief is. In elke leeftijdscategorie zijn er flink wat gebruikers. 80% tussen de 15-19 jaar, 89% bij 20-39 jaar, 77% bij 44-64 jaar, 68% bij 65-79 jaar en 61% bij 80+. Dit betekent dat je voor ieder event, met elke doelgroep veel mensen via Facebook kunt bereiken. Zodra je een evenement promoot, kun je de bekendheid, het aantal reacties en de ticketverkoop vergroten.

Wat werkt goed?

Het kennen je doelgroep. Weet wie je wilt aanspreken met je evenement, zodat je de juiste content en advertising kunt bieden die aansluit bij je doelgroep. Zo sla je de plank niet snel mis, maar het bieden van relevante content is daarbij wel van essentieel belang. Content met de meeste interactie is als er wat te halen valt voor bezoekers, zoals een winactie. Nieuwswaardige items en schaarste werkt ook altijd, zoals het bekendmaken van je programma en de datum. Goede content en interactie is goed voor je evenement, doordat er veel over gesproken wordt. Het up-to-date houden van deze content is dan ook belangrijk, ook op de dag van het event zelf. Zo activeer je de aanwezigen om foto’s/informatie te delen  en is het voor de afwezigen leuk om nog iets mee te kunnen krijgen. Gebruik je kanalen ook van tevoren om updates te melden. Neem je doelgroep mee op weg naar de dag van het event. Maak ze warm en creëer zo interactie en engagement. Daarnaast werken grappige, korte video’s ook. Ze worden snel en gemakkelijk bekeken, geliked en gedeeld. Het is leuker en eenvoudiger om een video te kijken, dan om een lap tekst te lezen. De verwachting is dat video nog meer te zien zal zijn binnen Facebook. Het is en blijft interessant. Per dag wordt er gemiddeld 100 miljoen uur video per dag gekeken door 500 miljoen mensen.  Dit betekent dat elk van die 500 miljoen mensen 12 minuten per dag naar video’s kijkt op Facebook. Handig als dit een promotievideo is van een evenement.

Wil het toch allemaal niet zo lopen? Dan kun je Facebook Advertising inzetten. Het hoofddoel is het event onder de aandacht brengen bij je doelgroep door middel van targeten. Zodra je dit juist gedaan hebt scheelt dit in kosten, omdat je goed target en niet betaalt voor reclame waarvan je niet weet wie het bereikt.

Organisaties die erin slagen om Facebookevenementen goed in te zetten

Amsterdam Open Air
Amsterdam Open Air (voortaan AOA genoemd) is een jaarlijks festival, die haar doelgroep erg goed kent. Ze spreken op het evenement zelf in het Engels, omdat hun doelgroep internationaal is en daar zijn ze zich van bewust. Ze spelen in op ieder persoon  de juiste tone of voice, die de bezoekers warm maakt om naar AOA te gaan (zie afbeeldingen hieronder). Daarnaast maken zij ook gebruik van Facebook event advertising (afbeelding één), up-to-date en waardevolle content (afbeelding twee) en video’s (afbeelding drie). Aan de respons op een post te zien, zie je dat ze erg veel betrokkenheid creëren met hun posts. Dit komt omdat ze het goed aanpakken. Het verschil met AOA en de meeste andere evenementen zie je vooral in de unieke, leuke content en niet het pushen van het moeten kopen van kaarten. Doordat AOA dit goed doet, associeert men dit festival met positieve prikkels en wordt men gestimuleerd om te zorgen voor interactie en het bieden van unieke, leuke content maakt dat het shareable wordt.

Invalshoek 2 - Artikel.png

ID&T
ID&T is een bedrijf die evenementen organiseert, waaronder AMF (Amsterdam Music Festival). AMF is ieder jaar opnieuw volledig uitverkocht en dat is niet voor niets. Dit komt uiteraard mede door de brand van ID&T, maar ook door hun uitermate uitnodigende Facebookevenementen. Zoals te zien op de afbeelding hieronder weet ook ID&T dat haar doelgroep internationaal is en praat daarom ook Engels. Zodra bezoekers zien dat er veel mensen op aanwezig staan op een evenement, zal dit een gevoel van vertrouwen opwekken en zal men eerder geneigd zijn om er ook heen te gaan, dan als er weinig mensen op aanwezig staan. ID&T heeft er bij AMF maar liefst 28.000 op aanwezig gehad (afbeelding één). Dit verkrijgen zij uiteraard ook door de interessante content en mate van interactie. Het bekendmaken van het programma van het evenement levert veel interactie op, omdat het waardevol en relevant is voor de doelgroep (afbeelding twee). Bij afbeelding drie zie je hoe AMF reageert op een post in het evenement. Dit is grappig en met de doelgroep meegedacht, jong. De reactie kreeg 34 likes en bleek daarmee succesvol te zijn. Een simpele reactie die toch voor een extra melding op het account van aanwezigen maakt, zorgt voor een reminder, een stukje menselijkheid van de organisatie en voor interactie.

Invalshoek 2 - Artikel AMF.png

Toch liever een gemakkelijk visueel overzicht van hoe je Facebookevenementen op een juiste manier kunt inzetten, zodat je efficiënt en goedkoop kunt promoten? Bekijk dan deze infographic.

Advertenties