Privacy bestaat niet meer. En daar zijn we okay mee.

Privacy breuken. Het lijkt ondertussen wel een wekelijkse gebeurtenis. De Facebook app die mee luistert naar je gesprekken, Equifax dat per ongeluk iedereens gegevens openbaar maakt. En dat kost ongelooflijk veel. Volgens het bedrijf McAfee, kosten deze privacy breuken de economie ongeveer 400 miljard dollar per jaar.  En dat is nog niet eens het ergste, want deze data gaat uiteindelijk om onze meest intieme geheimen.

Dus het is best frappant dat het ons geen moer uitmaakt. Toen Edward Snowden iedereen vertelde over de NSA was iedereen geshockeerd, maar na jaren lang problemen met afluisteren en privacyschendingen, blijkt het ons niets meer te doen. Waarom?

 

Een korte geschiedenis

Cybercrime is relatief nieuw, maar onze blase houding er over niet. Gregory Ferenstein schreef in VentureBeat dat internetgebruikers altijd al gingen voor gemak, en niet privacy. We betalen met de pin of credit card in plaats van cash, omdat dat makkelijker is. We kunnen makkelijk een adblocker downloaden maar dat doen we niet, en waarom zou je je cookies uitzetten? Dan moet je elke keer opnieuw je wachtwoord intypen. Mega onhandig.

Een recent onderzoek door Pew laat zien dat we zeker bewust zijn dat we worden bespioneerd door de overheid, marketeers en zelfs onze werkgevers, maar we geen acties ondernemen om dat tegen te gaan. We doen er zelfs graag aan mee en zetten zoveel van onze persoonlijke informatie online dat we Generation Xhibitionist worden genoemd. We hechten waarde aan onze privacy, maar we hechten meer waarde aan andere dingen. Waarde is, natuurlijk, relatief.
De (niet zo) evil marketeers

Toch zijn er veel mensen die bang zijn hun privacy te verliezen. Ethan Zuckerman schreef recent een artikel voor The Atlantic en noemde daar advertising “Internet’s erfzonde.” Dat is nogal een harde uitspraak van de man die Pop Up ads heeft uitgevonden.

Zuckerman legt uit dat hij en zijn collega’s geen slechte bedoelingen hadden. Ze wilden gewoon een goed product maken waar iedereen gebruik van kon maken. Maar ze hadden ook geld nodig, en gebruikte daarvoor Pop Ups. En dat resulteerde in de irritante pop up cultuur die we nu hebben.

Maar wat Zuckerman deed was niet slecht. Hij moest gewoon betaald worden, en wij betalen hun het liefst via reclame. Het kost ons niets, en marketeers geven graag geld uit om internetgebruikers te bereiken. Dus we accepteren al te graag reclames op onze sites, waarom niet?

Daar ligt ook het probleem. Er is een duistere kant aan dit soort technologie, maar we blijken dit te kunnen accepteren. We hebben massaal liever gepersonaliseerde ervaring op sites, maar daar zijn massale breuken op privacy voor nodig. En dat weten we eigenlijk wel.

 

De Prijs van Privacy

Iedereen wil privacy. We houden gesprekken tussen onze vrienden en familie, delen niet al onze interesses met iedereen en willen soms alleen zijn. We willen zelf ons leven leiden, maar we willen ook connecties maken met de buitenwereld. We betalen met credit cards omdat het makkelijk is. We willen dat aanbiedingen op sites perfect op onze interesses aansluiten. We doen aan social media omdat het vriendschappen onderhouden zoveel makkelijker maakt.

Volgens Eric Schmidt en Jared Cohen hangt er een steeds groter prijskaartje aan privacy. Mensen zonder Facebook of LinkedIn profiel lopen professionele en sociale kansen mis. Onze maatschappij – en de overheid – heeft geen bewondering voor mensen zonder digitale footprint, maar juist achterdocht.

Privacy is dus iets waar we niet echt mee bezig zijn. Maar misschien zouden we dat wel moeten doen. Als we vaker stil staan bij wat privacy inhoud, zien we misschien hoeveel waarde het heeft.  En het liefst zien we dat in voordat we het helemaal kwijt zijn.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s