Mobiel marketing de toekomst?

on

Het social media gebruik is in de afgelopen jaren fors toegenomen en deze groei lijkt de komende tijd zeker niet af te nemen. Marketeers zijn continue bezig met het innoveren van hun marketingstrategie, maar wat is nou echt de juiste aanpak voor nu en de komende jaren? Hoe belangrijk is social media marketing en hoeveel belangrijker gaat het in de toekomst nog worden?

Om die vraag goed te kunnen beantwoorden is het noodzakelijk om te weten waar de doelgroep zit en wat de interesses van deze mensen zijn. Als het gaat over ‘interesses’ wordt het steeds belangrijker om het internetgebruik van de doelgroep te kennen. Daarbij is het ook zeker belangrijk om goed door te hebben welke devices er worden gebruikt en in welke mate deze middelen worden ingezet. Om hier verder op in te gaan is het goed om te kijken naar een aantal cijfers, waaronder de toename van het mobiele internetgebruik. Het is ondenkbaar geworden om zonder smart Phone de straat op te gaan, terwijl je 10 jaren geleden alleen nog via een computer gebruik kon maken van het internet.

Al op de helft van het jaar 2013 was het mobiele internet gebruik al groter dan het desktop gebruik. In 2014 was het mobiele internet gebruik gegroeid naar 1.800 miljoen gebruikers. In 2010 was dit nog 1.000 miljoen gebruikers. Een explosieve groei van 80%. Inmiddels is het mobiele internetgebruik al over de 2.000 miljoen gebruikers, terwijl het desktop gebruik blijft hangen op de 1.800 miljoen gebruikers. Ook lijkt de groei van mobiel internet nog niet te stagneren de komende jaren, wat betekend dat het mobiele internet gebruik het desktop gebruik zal gaan overnemen.

Het is daarom belangrijk om hier zo goed mogelijk op in te spelen. Dit kan het beste door goed gebruik te maken van social media marketing. Steeds meer mensen nemen deel aan de social media trend. Niet alleen jongeren maar ook de wat oudere internet gebruikers treden massaal toe. Reclame kan daarom niet lang uitblijven en dat gebeurd dan ook zeker niet. In 2017 zijn zo goed als alle social media platforms begonnen met reclame toevoegen tussen de posts, tweets of snaps. Dit is voor een aantal gebruikers natuurlijk een irritatie maar voor veel bedrijven kan dit een kans zijn. Zo kan er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van augmented reality, een 3D weergave, wat op de computer of laptop slecht tot niet werkt. Hierbij kan de gebruiker met zijn of haar smart Phone om haar heenkijken en zich wanen in een andere locatie, zoals bijvoorbeeld China of zelfs de ruimte.maxresdefault

Ook social media platform Snapchat maakt het voor bedrijven steeds makkelijker en leuker om te kunnen adverteren in de app. Snapchat maakt het namelijk mogelijk voor haar gebruikers om filters te kunnen plaatsen over de foto’s of video’s. Een bepaald bedrijf kan, samen met Snapchat, een filter creëren en deze op de social media plaatsen. Een goed Nederlands voorbeeld hiervan is Unox. Op Koningsdag gaf snapchat haar gebruikers de Unox filter. Een filter waardoor de snapchat gebruiker een virtuele Unox muts kon dragen EN naar zijn of haar contacten/vrienden kon sturen. Hierdoor laat je de Snapchat gebruikers voor jou reclame maken waardoor je een veel grote groep mensen bereikt, die het op hun beurt ook weer kunnen verspreiden. Het frisdrankbedrijf Fanta deed dit ook door een Snapchat code te plaatsen op hun producten. Hierbij werd een QR-code op een blikje Fanta geplaatst waardoor de gebruiker bij het scannen een griezelige halloween filter kon unlocken voor een beperkte tijd.

Ondanks de nieuwe extra’s die het mobiele marketing te bieden heeft blijkt de belangrijkste factor toch het grote toenemende mobiele gebruik van internetgebruikers. Een ander aanzienlijk voordeel is dat de internetgebruiker nu de mogelijkheid heeft om online te shoppen waar en wanneer hij/zij dat wilt. Dit doordat social media platforms als Facebook of Instagram nu de mogelijkheid bieden om gelijk vanaf een advertentie doorgestuurd te worden naar een bepaalde web shop. Het is voor de gebruiker mogelijk om producten te kunnen bekijken in de advertentie en wanneer nodig het product direct online te kunnen afrekenen. Dit was in mindere maten mogelijk bij desktop internet, waar je natuurlijk alleen online kon shoppen wanneer je op een computer of laptop zat. De hoeveelheid tijd per dag die er aan telefoongebruik wordt gespendeerd is vele malen groter dan het dagelijks gebruik van een laptop of computer. In vergelijking met een telefoon die altijd in je broekzak zit is dat een zeer groot contrast.

Om de vragen aan het begin dus te beantwoorden. Mobiel marketing is de toekomst. Social media marketing kan erg veel betekenen voor zowel grote als opstartende bedrijven. De nieuwste vorm van marketing hoort zeker een aandachtspunt te zijn in creatieve innoverende bedrijven, als dit nog niet het geval is.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s