Kan iedereen influencer worden?

on

Om maar gelijk antwoord te geven op deze vraag: Ja, iedereen kan in principe influencer worden. Hieraan kleeft echter wel de vraag of ook iedereen een goede influencer kan worden. Een goede influencer, klinkt ook gek eigenlijk want wanneer ben je nou een goede influencer?

Het ontstaan van het ‘vak’
Mensen met invloed bestaan natuurlijk altijd al, daar zijn genoeg voorbeelden van. De influencers van nu zijn echter wel een soort van ‘nieuw’ in onze samenleving. Het is echt een ding geworden en eigenlijk is er een soort nieuw beroep ontstaan. Heel veel jongens en meisjes willen zelfs influencer worden en dit beroep dus uitoefenen. En dit met als reden dat het er super leuk en eigenlijk ook best wel makkelijk uitziet. Want hoe moeilijk is het om je week op video vast te leggen en dit uit eindelijk te uploaden? En hoe moeilijk is het om een leuke foto te maken en deze te plaatsen? En nog leuker zijn de gratis pakketjes die je opgestuurd krijgt in ruil voor een post. Want wanneer je Instagram opent wordt je bedolven onder de gesponsorde content. Dit gebeurt negen van de tien keer zonder dat je het door hebt.

En dat is nou het succes van Influencers. Ze creëren voor hun doelgroep het gevoel van: ‘Wat zij hebben, wil ik ook’. En dat is nou net waar bedrijven het voor doen. Maar bovenal creëren ze een droomwereld. Van de buitenkant ziet het eruit als het ‘perfecte leven’ en daar zijn vele mensen gevoelig voor. Waarom zou je hele dagen in een saai en muf kantoor gaan zitten als je ook persreisjes kunt maken en gratis kleding kunt ontvangen? Ook dit is natuurlijk niet echt een realistisch beeld aangezien deze influencers ook negatieve dingen meemaken in het leven, maar er bewust voor kiezen vaak alleen de leuke en vrolijke momenten te laten zien.

Toegankelijkheid
Een goed voorbeeld van hoe makkelijk het is om zo’n perfecte wereld te creëren en hiermee veel volgers te krijgen gaven zes studenten van onze eigen opleiding Media, Informatie en Communicatie. Voor een project gingen zij 12 weken lang aan de slag met als doel het creëren van een nep-influencer genaamd Nykkie van Zessen. Gedurende 12 weken wilden zij laten zien wat je in korte tijd kunt bereiken en wat je hier precies voor moet doen. Met koffers vol kleding struinden ze door Amsterdam om de perfecte plaatjes te schieten en deze vervolgens te posten op Instagram. Foto’s die op één dag werden genomen in verschillende outfits werden verspreid over een aantal weken. Zo geloofden haar volgers dat ze elke dag wel weer bij een nieuwe hotspot aan het lunchen was of dat haar leven alleen maar bestond uit shoppen en naar de leukste feestjes gaan. Het werd dus aantrekkelijker gemaakt dan de realiteit uiteindelijk was. Wanneer Nykkie bijvoorbeeld een zonnige foto plaatste dat ze ergens helemaal gestyled een koffie zat te drinken op een terras, lag ze misschien wel ziek in bed.

De studenten begonnen het account met 400 gekochte volgers, omdat simpelweg niemand je wilt volgen wanneer je 0 volgers hebt. Vanaf dat punt gingen ze verder bouwen en na bijna acht weken had het account al bijna 10.000 volgers. Op dat punt kwamen ook de aanbiedingen van bedrijven binnen die interesse hadden in een samenwerking. Een samenwerking met iemand die dus eigenlijk helemaal niet bestaat. Als bedrijf wil je toch wat meer zekerheid lijkt mij? Het is dus verstandig goed te kijken wie je voor je hebt en wat verder te graven dan enkel het ‘perfecte’ social media account.

De invloed van nep-influencers
Bovengenoemde voorbeeld is natuurlijk wel extreem omdat hier bewust een persoon is neergezet die niet bestaat. Maar buiten dit feit slaat het wel precies de spijker op zijn kop. Doordat er tegenwoordig heel veel van dit soort accounts opduiken heeft dit uiteraard ook invloed op influencers die hun achterban hebben opgebouwd door middel van jaren hard werken en met verschillende projecten deze volgers binnenhalen. Het lijkt me heel frustrerend te moeten zien dat iemand die nog maar net komt kijken en door het slim te spelen meer campagnes of samenwerkingen binnenhaald dan jij.

Daarnaast komen er per dag zoveel nieuwe vloggers, bloggers, etc. bij dat mensen er op termijn misschien ook helemaal klaar mee zijn. Wanneer jij in elke campagne of overal waar je kijkt op social media steeds dezelfde personen ziet, vind je het na een tijdje ook wel genoeg geweest. Ik ben wel van mening dat na verloop van tijd de influencers met een echt opgebouwd publiek zullen blijven en dat de rest er organisch uitgefilterd zal worden.

Bronnen:

Instagram @queenofjetlags.

Schepers, C., & Folia. (2017, 21 maart). HvA-studenten verzamelen 10.000 volgers met nep-Instagram-account. Geraadpleegd van http://www.folia.nl/actueel/108889/hva-studenten-verzamelen-10000-volgers-met-nep-instagram-account

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s