Instagram Stories: hoe maak je hier als bedrijf optimaal gebruik van?

De laatste jaren is de combinatie van audio en visueel erg gegroeid op social media en als bedrijf wil je hier natuurlijk ook van profiteren. Het is een goedkope vorm van marketing om je doelgroep te bereiken op een vernieuwende manier. Social media is echter heel trendgevoelig en het is lastig om hier op in te spelen als bedrijf. Momenteel is Instagram Stories een populaire toepassing voor bedrijven om klanten te benaderen. Maar hoe kan je als bedrijf optimaal gebruik maken van Instagram Stories?

Maak je Story persoonlijk

Het hele idee van de storyfunctie is dat het een persoonlijk tintje geeft aan je merk, zodat mensen zich sneller met je verbonden voelen. Het is een manier om aan potentiële klanten te kunnen laten zien dat je je als bedrijf niet superieur voelt en graag dingen deelt met je volgers.

Maak je content uniek

Probeer eens live te gaan op een evenement of op een speciale werkdag. Live-beelden zijn alleen te volgen op het moment van uitzenden en verdwijnen daarna weer. Dit zorgt voor unieke content en geeft de kijkers het gevoel dat ze speciaal zijn, omdat zij het op dát moment meekrijgen. Volgers krijgen ook meldingen als een Instagramaccount live gaat, dus zo moedig je ze aan om mee te kijken en krijg je meer traffic op je story. Als de beelden interessant genoeg zijn, kan het mensen ook aanzetten om vaker naar de Stories te kijken of het Instagram account te gaan volgen!

Gebruik het om je Instagrampagina niet overvol te maken

Als je teveel content plaatst op je Instagramaccount kan dit je volgers kosten. De tijdlijn van mensen wordt zo volgespamd en dit kan als opdringerig en irritant beschouwd worden. Plaats daarom grote, belangrijke en interessante posts op je Instagramaccount en eventuele extra content op je Story. Zo gaan volgers zich niet ergeren aan een overvloed van posts en kunnen ze zelf de keuze maken of ze je Instagramstory willen bekijken of niet. Zo hebben volgers het gevoel dat ze hun eigen keuzes kunnen maken en dat ze niet ongevraagd blootgesteld worden aan een overvloed van informatie.

Houd het simpel

Stories hebben een tijdslimiet en zijn maar kort zichtbaar. Volgers kunnen er ook voor kiezen om op een razend tempo door een story heen te tikken, zodat de foto’s nog korter dan de tijdslimiet te zien zijn. Het is dus van groot belang dat je je volgers aanspoort om je story voor de volle tijd te bekijken. Het moet daarom in een oogopslag te zien zijn waar je content over gaat. Gooi je er 10 filters over heen, 50 stickers en ook nog 3 bewegende beelden is de kans groot dat mensen niet eens de moeite nemen om alles af te kijken. Houd je content daarom simpel. Dit betekent niet dat het geen extra’s mag hebben, maar weet waar de grenzen liggen. Bekijk je eigen content ook goed. Zie jij in een oogopslag waar het over gaat, dan zien je volgers dit waarschijnlijk ook wel. Raak je zelf ook een beetje de kluts kwijt door alle toegevoegde informatie, dan is het misschien slim om toch wat aanpassingen te maken.

Maak je Story vindbaar

Je volgers krijgen al meldingen van je story, maar je wilt ook nieuwe volgers krijgen. Op de Explore-pagina van Instagram kunnen mensen Instagramaccounts vinden aan de hand van hun interesses en likes. Door de juiste tags toe te voegen kun je ervoor zorgen dat je bekend wordt bij je doelgroep. Door een locatie toe te voegen aan je post, kun je gevonden worden door alle mensen in de buurt van deze locatie. Handig als je bijvoorbeeld gefocust bent op Amsterdammers.

Verder kun je ook influencers inschakelen. Kijk naar grote online rolmodellen voor je doelgroep en probeer met hen in contact te komen. De influencer kan in de story getagd worden en hij of zij kan op hun eigen pagina melden dat ze het bedrijfsaccount voor een dag overnemen. Als zij content maken voor je Instagramstory, zal dit er ook toe leiden dat fans het account gaan volgen. Als de influencer het merk namelijk leuk vindt, vinden zij dat vast en zeker ook!

Probeer je volgers actief mee te laten doen

Instagram heeft sinds kort een poll-functie in de stories. Je kunt je volgers een vraag stellen, waarna ze uit twee antwoorden kunnen kiezen. Het enige wat ze hoeven te doen is klikken op hun keuze en jij krijgt vervolgens het percentage per gekozen antwoord binnen. Heel handig om achter kleine interesses van volgers te komen zonder ze lastig te vallen met vragenlijsten.

Je kunt je volgers ook aansporen om de website te bezoeken, zonder te hoeven adverteren. De storyfunctie heeft namelijk ook een mogelijkheid om een link aan je post toe te voegen. De volger hoeft alleen omhoog te swipen en ze worden direct naar de website doorgestuurd.

Super enthousiast, maar toch benieuwd waarom je nou specifiek voor Instagram Stories zou kiezen in plaats van een ander medium? Lees het hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s