Digital Storytelling, de held van de klant experience

Wat is het plezier aan het bezoeken van een website zonder verhaal of mooi design? Als je een merk of product wilt vinden, helpt het toch zeker mee als je wordt meegenomen naar een nieuwe kant van het verhaal. Je kan eindelijk genieten van nieuwe ontwikkelingen en updates waar je al heel lang op zit te wachten. Onbeantwoorde vragen worden eindelijk beantwoordt en in plaats van dat je weggaat met alleen een impressie, ga je weg met nog iets veel mooiers, een experience.

De reis gaat altijd verder
Hoe voelde je je toen alle boeken en films van Harry Potter waren uitgebracht? Je had niks meer om naar uit te kijken, je wilde meer weten over die magische wereld. Je kon alles alles tien keer herlezen of bekijken, maar je keek eigenlijk alleen nog maar herinneringen terug. Je ervoer geen nieuwe experience. Totdat J.K Rowling [Rowling] de website ‘Pottermore’ startte en nieuwe verhalen, feiten en spelletjes naar buiten werden gebracht. Je kon weer verder fantaseren over Harry, Ron en Hermelien, magische wezens, Zweinstein, Voldemort en Albus Perkamentus. Rowling bracht online niet alleen nieuwe verhalen uit voor de fans, maar ze kwam met een heuse experience waar iedere lezer al vanaf dag één op zat te wachten. Vragen konden beantwoordt worden en mensen leerde nieuwe personages kennen door middel van een website vol met afbeeldingen, video’s en design content. En tot op heden is dit de website geworden voor elk nieuws dat gaat over de toekomst van de wereld van Harry Potter. Dankzij digital storytelling gaat de reis van Harry Potter verder en is de experience nog niet klaar.

Pottermore.com 'Explore the story'

Hoe is deze informatie nuttig? Artikelen zoals van Ceros toont aan dat digital storytelling meer doet dan alleen een verhaal vertellen dat past bij je merk. Het breidt zich verder uit naar naar iets waar de mensen op zitten te wachten, een online experience. Als een kind van twaalf jaar fan is van Harry Potter, dan wil hij nadat hij de films gezien heeft, verder leven in die wereld. Hij wil weten in welke afdeling hij terecht zou kunnen komen, hij wil leren over toverdranken en tovenaars. Hij wil het grotere plaatje bekijken. Een storytelling experience zorgt voor verdere toewijding en emoties. Dat is het doel wat je wil bereiken met je doelgroep, loyaliteit opbouwen door middel van nieuwe experiences aan te bieden voor het maken van nieuwe herinneringen.

Pottermore.com 'Features'

De held blijft groeien
Dus hoe moet je dit doen? Hoe geef je jouw doelgroep een nieuwe experience door middel van het gebruiken van digital storytelling? Je weet waarom je merk aanslaat bij je doelgroep – je merk is in feite de held van het verhaal. De eerste paar hoofdstukken zijn geschreven. Nu is de vraag, wat gaat de held nu ontdekken? Waar wil jij heen met je merk en hoe krijgt de doelgroep dit mee? In het voorbeeld van Harry Potter zijn alle hoofdstukken geschreven en de films gemaakt. Dus het oorspronkelijke verhaal is verteld, maar je doelgroep is er nog niet klaar mee. Je hebt de doelgroep al een blik gegeven in de wereld die geschapen is, maar welke details willen zij nog meer weten? Welke kant van het verhaal kennen ze nog niet en hoe gaan we dit naar buiten brengen? Daar gaat ons verhaal verder.

Eerst moeten we zorgen dat onze held een nieuwe weg inslaat waar de doelgroep hem nog niet gezien heeft. Wat hij daar ontdekt is het motief van de doelgroep om in feite verder te lezen. Ze willen net zo graag verder ontdekken als de held zelf. In dit nieuwe eerste hoofdstuk willen we zorgen dat we de doelgroep verbazen en verrassen. Door middel van een nieuwe spin-off website of videokanaal, ga je je nieuwe content publiceren. In die nieuwe content vertel je je verhaal verder over nieuwe nuttige insides dat de doelgroep wil weten over toekomstige ontwikkelen van de held. Je neemt ze in feite achter de schermen mee waar de doelgroep nog nooit is geweest bij jouw bedrijf. Of je komt met een evenement waar ze langs kunnen komen om ervaringen te delen met anderen wat ze nog nooit hebben kunnen doen. Dit alles zorgt ervoor dat je aan je doelgroep laat zien dat je nog niet klaar bent met vertellen en je de held continu laat ontwikkelen tot een nog grotere held. Wat fans altijd willen doen is zelf de held spelen. Als Harry Potter-fan wil je zelf een keer leren toveren. Verzin een nieuwe online game waar de doelgroep verder kan genieten en ervaren hoe het is om de held te zijn. Het blijft de held van de doelgroep, laat ze meedenken en meegroeien zoals de held dat zelf doet.

Pottermore.com 'Discoveries'

Pottermore.com 'Quizzes'

Storytelling is het geven van een nieuwe experience
Als je denkt dat je verhaal geschreven is, kun je je altijd weer een nieuwe weg inslaan waar de held die de doelgroep en zelfs jij niet hadden verwacht ooit heen zou gaan. Zorg ervoor dat je als storyteller, de J.K. Rowling wordt die blijft komen met nieuwe verhalen en methodes om de doelgroep te blijven vermaken met nieuwe content, inzichten en ontwikkelingen die de doelgroep maar wat graag wil weten. Je verhaal is nooit klaar en je doelgroep wil meer dan alleen de boekenserie. Ze willen achter de schermen meekijken, mee ervaren en meespelen. Ze willen een digital experience die jij als storyteller aan hen wil geven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s