De valkuil van Influencer Marketing

Influencer Marketing is hot, hotter dan ooit. Wil je als bedrijf succesvol zijn dan zijn influencers dé mensen om mee in zee te gaan. Maar waarom? Wat maakt hen zo succesvol?

Aantal volgers zegt niet altijd alles
Op het eerste zicht denk je wanneer je iemand tegenkomt op social media met 200.000 volgers dat hij/zij super populair is en een toegevoegde waarde kan zijn voor het promoten van bijvoorbeeld jouw campagne. Logisch, maar Influencer Marketing is in één klap zo populair geworden dat ook hier geldt dat alle inside information vaak pas later boven tafel komt. Wat ik hier mee wil zeggen is dat je je als bedrijf niet in de maling moet laten nemen. Het gezegde “niets is wat het lijkt” past hier goed bij.

Je moet je als bedrijf vooraf een aantal vragen stellen en de nodige research doen. Laat je niet meteen inpakken door de grote aanhang van deze persoon, maar ga wat dieper graven in zijn/haar profiel(en). Kijk bijvoorbeeld naar het aantal likes van een post tegenover het aantal volgers. Heeft deze persoon die eerder genoemde 200.000 volgers, maar maar 300 likes op een post? Dan kun je zelf al bedenken dat hier iets niet klopt. En datgene wat hier niet klopt noem je de ‘engagement’.

Door middel van het nagaan van de influencer zijn/haar engagement kun je inschatten of het inzetten van deze persoon effect gaat hebben voor het nastreven van het gewenste resultaat. Maar wat is engagement nu precies? Bij influencers geeft het de band met zijn/haar volgers aan. Hoe hecht de band is en hoe trouw deze volgers zijn in het volgen van wat deze persoon doet door middel van het liken, reageren en delen van geplaatste content.

Zelfgecreëerd beroep
Een aantal jaar geleden had nog niemand van bijvoorbeeld het woord ‘vloggen’ gehoord en al helemaal niet kunnen bedenken dat zij nu zo’n groot onderdeel zijn van de online wereld. Vloggers vallen ook onder influencers. Het is als het ware een zelfgecreëerd beroep, waarvan er nu elke dag weer bijkomen. Dit klinkt natuurlijk heel gek maar zo is het eigenlijk wel. Het zijn/worden van een influencer is een heel ding. Ik ben van mening dat dit komt doordat het er heel ‘perfect’ uitziet wat zij allemaal doen en daarnaast is het eigenlijk heel toegankelijk.

Echter kost het worden van een succesvolle influencer met de juiste engagement veel moeite en tijd. Je kunt niet verwachten dat je in één dag een achterban hebt opgebouwd à la Anna Nooshin bijvoorbeeld. Dit is wel waar het volgens mij mis gaat. Doordat vele dit op een korte tijd willen bereiken is ook hier natuurlijk op ingespeeld en een oplossing voor verzonnen. Dit in de vorm van het kopen van volgers en likes. Beginnende influencers doen dit vaak zodat ze voor bedrijven ‘aantrekkelijk’ worden om mee samen te werken.

Vaak zijn bedrijven hier helemaal niet van op de hoogte en gaan zij die samenwerking dus aan met een zogenaamde influencer terwijl zij eigenlijk helemaal geen ‘echte’ volgers hebben en dus ook geen toegevoegde waarde zullen bieden voor de opdrachtgever. Dit doordat de gekochte volgers en likes afkomstig zijn van ‘lege’ profielen. Hier zitten geen mensen achter die beïnvloedt kunnen worden dus dit is zonde van het geld en de energie die hierin gestoken wordt.

Het ontmaskeren van ‘nep-influencers’
Net als de oplossing voor het snel laten groeien van het aantal volgers is er uiteraard ook een oplossing gevonden voor het achterhalen van deze informatie. Welke influencer heeft echt dat grote bereik en bij wie zit er een wel hele scherpe stijgende lijn in? Dit kun je via diverse websites te weten komen. Je zoekt hier op basis van de instagramnaam degene die je wilt bekijken en vervolgens kun je zien of er in het verkrijgen van de volgers een overdreven stijgende lijn zit en hoe het met de engagement zit. Wanneer de lijn in de grafiek een stabiele en gecontroleerde stijging laat zien kun je er vanuit gaan dat deze influencer zijn/haar volgers op de juiste manier heeft verzameld en gewoon ontzettend populair is.

Het gaat natuurlijk niet alleen om de cijfertjes. Ook is het belangrijk dat het hele plaatje klopt. Dingen als passende content, taalgebruik en doelgroep moeten ook overeen komen met wat jij als merk wilt uitdragen. Maar de tool om te kunnen kijken of iemand een toegevoegde waarde is voor een bedrijf is onmisbaar bij het inzetten van de juiste influencers, want je wilt wel dat de tijd en moeite en uiteraard ook het budget wat je in de campagne steekt uiteindelijk terugkomt. Een goede research is dus van belang en onmisbaar in de snelle online wereld van nu.

Bron: Instagram @queenofjetlags.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s