‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’ – Instagram bedrijfsprofiel in 2 stappen

 

Op Instagram zijn er tal van mogelijkheden en voor sommigen is dit de plek waar zij hun bedrijf op de kaart hebben gezet. Het is belangrijk om je af te vragen of dit sociale platform ook een geschikt is voor jouw bedrijf. Dit kan je doen door de volgende vragen te stellen: Maakt mijn doelgroep gebruik van Instagram? Kan ik mijn producten/diensten op een aantrekkelijke manier laten zien door middel van foto’s/video’s? Ben ik bereid om er veel tijd (en evt. geld) in te steken? Zo ja, dan is dit simpele stappenplan erg handig.

 

1) Back to the basics – Een bedrijfsprofiel aanmaken

Voor 2016 was er op Instagram geen verschil tussen de profielen van bedrijven en privégebruikers. Daar is inmiddels verandering in gekomen. Er is namelijk de optie om over te stappen naar een bedrijfsprofiel bij ‘instellingen’ (of er een aan te maken). Daar tegenover staat dat je wel een Facebook-pagina moet hebben en deze moet koppelen aan Instagram. De veranderingen? Een contactbutton, de statistieken van je profiel en de optie om jouw content te promoten (tegen betaling). De meningen over de opkomst van bedrijfsprofielen zijn wisselend. Ik raad je aan om er wel een aan te maken of over te stappen. Het staat bovendien professioneel en het is gemakkelijk om je eigen ontwikkelingen te analyseren.

Ik heb een bedrijfsprofiel aangemaakt, wat nu?

Zorg dat de accountnaam duidelijk is. Meestal wordt de naam van het bedrijf gebruikt. Wanneer deze bijvoorbeeld al in gebruik is, kan je eventueel ‘.nl of .com’ en ‘official’ aan de naam toevoegen. Het logo van het bedrijf wordt veelal gebruikt voor de profielfoto. Hier onderscheid je jezelf mee van een privégebruiker en ben je goed herkenbaar voor je publiek. In je bio(grafie) zet je een duidelijke, maar bondige, beschrijving over wat het bedrijf inhoudt. Daarnaast is er ruimte voor de link naar de website en bijvoorbeeld een quote. Wees vooral creatief. Als laatst kan je bij instellingen de contactmogelijkheden invullen.

FullSizeRender-18

Do’s:

* Gebruik ‘notities’ in je smartphone voor het opstellen van je biografie

Don’ts:

*Onnodige informatie

2)  The real deal – Content creëren

De volgende stap is eigenlijk het maken van de content. Het fijne aan Instagram is dat dit niet per se professionele foto’s hoeven te zijn. Foto’s die gemaakt zijn met een smartphone of andere soort camera doen het vaak even goed.

De content is het eerste waar je publiek naar kijkt als ze op jouw profiel belanden. Wanneer deze pakkend en aantrekkelijk is, zullen mensen het account sneller volgen. Smaken verschillen en ieder bedrijf is anders, dit geldt ook voor de content die je plaatst. Denk goed na over wat je wilt laten zien aan het publiek en wat zij van jouw bedrijf willen zien. Zijn dit vooral beelden van de producten of diensten of dienen de beelden meer als inspiratie? Een combinatie van beiden werkt vaak er goed. Het gevoel dat je overbrengt heeft ook te maken met het kleurgebruik. Het is handig om bijvoorbeeld een paar kleuren te kiezen en deze vervolgens terug te laten komen in de foto’s. Je kan ook een bepaald filter kiezen en deze toepassen op je content. Zo creëer je een mooi geheel. Natuurlijks zijn er nog tal van manieren om jouw content te laten slagen.

Wanneer je de foto of video plaatst, hoort daar ook een tekst bij. Wees creatief en zorgt dat het echt iets toevoegt. Ook kan je de locatie aangeven, andere profielen ‘taggen’ en hashtags plaatsen.

FullSizeRender-19

Do’s:

* Dagelijks nieuwe content

* Interactie onder de foto’s of video’s

* (Eigen) hashtags

Don’ts

* Donkere foto’s

* Teveel hashtags

* Onscherpe beelden

* Beelden van andere accounts gebruiken

 

“Beter goed gejat, dan slecht bedacht”

Natuurlijk bedoel ik, met bovenstaande quote, dat je inspiratie op moet doen bij andere accounts. Kijk vooral hoe zij bovenstaande stappen hebben uitgevoerd, maar het gaat uiteindelijk om de unieke ‘look & feel’ van jouw bedrijfsprofiel.


Vond je dit interessant om te lezen? Bekijk mijn persoonlijke pagina.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s