Zal Youtube de rol van televisie overnemen?

Videoplatform Youtube blijft maar groeien. Met name onder de jongeren is het social videoplatform razend populair. Televisie daarentegen begint langzamerhand steeds ouderwetser te worden. Het bereik van televisie onder jongeren staat hiermee erg onder druk.

youtube-op-tv-groeit-2017

Televisiepubliek

Nederlanders kijken dagelijks nog steeds meer dan 2 uur televisie, maar de leeftijd van de gemiddelde televisiekijker is toch wat oud. Op NPO 1 en NPO 2 is de gemiddelde kijker rond de zestig jaar oud. Bij jongerenzender NPO 3 is de gemiddelde kijker ongeveer veertig jaar. Uiteindelijk gaat het toch om de jongeren van deze tijd en deze zijn lastig te bereiken via de televisie. Zo begon BNN in 2014 met de soapserie StartUp, maar werd deze later van de televisie gehaald omdat het programma vaak niet eens 50.000 kijkers had.

Coolste platform

Er wordt door jongeren liever elders naar video gekeken. In het digitale tijdperk van nu kijken jongeren in toenemende mate online naar video. Youtube is daarbij het ‘coolste’ sociale platform onder jongeren. Zo maakt 86% van de jongeren tussen de 15 en 19 jaar gebruik van Youtube. Van de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar maakt 72% gebruik van het online videoplatform. Wil je als programmamaker jongeren bereiken, zal je dus op online content aan moeten gaan bieden.

Televisie vs Youtube

Wat is nou het verschil tussen entertainment op televisie en op Youtube? Luuk Ikink, bekend van de programma’s RTL Late Night en RTL Boulevard, zegt daarover het volgende: ‘’Entertainment op Youtube is erg individueel en bij televisie is het vaak veel groter. Youtube is erg persoonlijk en de gebruikers of kijkers voelen zich snel betrokken bij een video. Voor televisie is dat een stuk moeilijker.’’

Maar dat is niet het enige verschil. Volgens de bekende Youtubers van deze tijd is interactie het toverwoord. Op televisie ben je als kijker enkel ontvanger en hebt je vrijwel geen invloed op de inhoud van een programma. Op Youtube ben je als kijker meer betrokken. Op elk moment van de dag kan je kiezen uit talloze video’s en door te reageren op video’s draag je zelfs bij als kijker.

Persoonlijke selectie

Jongeren zijn op Youtube eigen baas. Het aanbod is eindeloos en je bepaalt zelf wat je kijkt en wanneer je het kijkt. Het is gemakkelijk om je te abonneren op een Youtube-kanaal dat je aanspreekt en zo kan je dus een persoonlijke selectie maken van video’s. Er staat altijd content voor je klaar en hoe meer kanalen je volgt, hoe meer video’s er voor je zijn. Vind je een video niet leuk en spreekt het je niet aan, dan klik je door naar de volgende video.

‘Interactie is het toverwoord’

Google, eigenaar van videoplatform Youtube, beseft dat het sociale aspect van televisie kijken nog steeds belangrijk is. Samen met vrienden of familie televisie kijken vinden mensen nog steeds leuk om te doen. Daarnaast is het met de toegang tot internet via je televisie ook mogelijk om Youtube-video’s op je televisie te kijken.

Rol van Youtube

Youtube wordt tegenwoordig voor bijna alles gebruikt. Zo is Youtube onder andere geschikt voor leerlingen om voor school te leren. Voor elk vak is er wel een video te vinden waar de stof wordt uitgelegd. Leerlingen kunnen op een eigen tempo leren en het maakt het leren leuker en afwisselender om te doen. Het vergroot de motivatie om te leren en leerlingen scoren zelfs beter. Zo blijkt uit onderzoek dat leerlingen die via Youtube leren, een toets beter maken van leerlingen die het lesboek lezen.

Naast lesmateriaal is Youtube ook geschikt als voorlichtingsmateriaal. Volgens de politie hebben jongeren behoefte aan informatie over veiligheid en strafbaarheid en gaan ze online op zoek naar deze informatie. Bekende Youtubers, ook wel bekend als influencers, werden gevraagd om video’s te maken over diverse onderwerpen zoals online pesten. Deze influencers hebben met hun Youtube-kanaal een enorm bereik onder jongeren en zorgen ervoor dat de onderwerpen bespreekbaar worden onder de jongeren.

‘Leren via Youtube zorgt voor meer motivatie en leerlingen scoren beter’

Grote Youtube-kanalen nemen de rollen over van zenders als RTL of SBS. Zij creëren eigen series voor Youtube. Neem bijvoorbeeld Youtube-kanaal Concentrate, waar bekende Youtubers samen series maken voor jongeren. Een van de meest bekende series van Concentrate is Zie Ze Liegen, een serie waarbij allerlei vragen worden gesteld aan bekende Nederlanders terwijl zij aan een leugendetector zijn verbonden. Sommige video’s van Zie Ze Liegen zijn zelfs meer dan een miljoen keer bekeken. Kijkers van de serie kunnen zelf aangeven welke BN’er zij op de stoel willen zien bij een volgende aflevering en zo is er interactie met de kijker.

Einde van televisie?

Of het einde van televisie er echt aan zit te komen, is lastig te zeggen. Bepaalde programma’s blijven het eenmaal goed doen op tv. Sport en amusement dat live wordt uitgezonden blijft leuk om te kijken, zeker met een leuk gezelschap. Televisie is en blijft een bindende factor binnenshuis.

Er zal rekening gehouden moeten worden met videoplatform Youtube. Om jongeren te willen bereiken met videocontent, kan je niet meer om Youtube heen. Televisie zal nooit helemaal verdwijnen, maar met de generatie jongeren van nu zal Youtube blijven groeien. In plaats van concurreren kunnen Youtube en televisie elkaar beter aanvullen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s