Welke soort influencer past het best bij jouw bedrijf?

Als bedrijf wil je meegaan met de tijd, stop vandaag nog met geld steken in een doorsnee reclame. De populairste marketingtechniek van dit moment is influencer marketing, met een goed ontwikkelde strategie kunnen influencers jouw merk of product op de markt brengen.

Voor degene die niet weten wat influencer marketing inhoudt: dit is een vorm van marketing waarbij je als bedrijf een persoon (of groep) inzet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep die je wilt bereiken. Een influencer is iemand die veel volgers heeft op social media. Zij bouwen een (vertrouwens)band op met hun volgers en hun volgers laten zich beïnvloeden door de influencer, dit is iets waar zij veelvuldig gebruik van maken (Ensie, 2017).

Waarom influencer marketing?
Voor bedrijven zijn er veel voordelen om aan influencer marketing te doen. Via hun kunnen ze op een effectieve manier hun marketingbericht overbrengen. Wel zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, denk hierbij aan je doel, doelgroep en hetgeen wat je de doelgroep via de influencer wilt aanbieden.

Deze vorm van marketing is voornamelijk interessant voor bedrijven om de volgende reden:

  • naamsbekendheid te genereren;
  • engagement te creëren;
  • zichtbaarheid bij de lancering van een nieuw product te verhogen;
  • je social media te promoten.

Naamsbekendheid genereren
Jonge of nieuwe generaties die nog niet zo een grote follower base of klantenkring hebben, kunnen er veel aan hebben om influencer marketing toe te passen. Door het inzetten van een relevante influencer kunnen zij volgers krijgen en naamsbekendheid genereren door mensen te bereiken die de influencer volgen.

Engagement creëren
Doordat de influencers vaak dichter bij de eindconsument staan. Doordat de eindconsument de influencer als een bekende of wellicht zelfs als vriend ziet, is het veel gemakkelijk om als influencer het gesprek aan te gaan en engagement te creëren onder een relevante groep mensen.

Een nieuw product lanceren
Wanneer je als merk een nieuw product wil lanceren kan dit via vele kanalen. Maar wellicht raak je hiermee niet de juiste doelgroep. Influencer marketing daarentegen helpt juist om het product onder een specifieke doelgroep onder de aandacht te brengen.

Social Media promoten
Je kan als merk al naamsbekendheid genieten, maar je hebt net een nieuw Snapchat of Instagram account aangemaakt en je hebt nog niet zo veel volgers hier. Het inzetten van influencer marketing door bijvoorbeeld een take over kan ertoe leiden dat je hier nieuwe relevant volgers gaat krijgen. Bij een takeover neemt een influencer je social media kanaal voor een bepaalde tijd over. Hierdoor zal deze vaak volgers van zijn of haar account meenemen naar jouw account.

Wanneer het heel duidelijk voor je is waar de doelgroep van je merk zich bevindt, kun je er ook voor kiezen om influencer marketing in te zetten om meer mensen je social media of juist je website te laten bezoeken. Wanneer je bijvoorbeeld wil dat mensen een product via Instagram of je website gaan kopen, kan de invloed van een influencer hierin bepalend zijn (van Laar, T., 2017).

Soorten influencers
Influencers bestaan uit verschillende soorten personen, zo kunnen ze bestaan uit: aan bloggers, vloggers en bekende Nederlanders. Zij hebben twee dingen met elkaar gemeen, namelijk dat ze online veel bereik hebben en dat ze invloed hebben.

De door Forrester ontwikkelde ‘Peer Influence Pyramid’ geeft een duidelijk zicht op de verschillende soorten influencers die er zijn. De influencers worden onderverdeeld in drie groepen: 

Piramidemodel

  1. Social broadcasters: deze influencers heeft een groot aantal volgers. Deze groep influencers zijn vooral interessant voor het creëren van merkbekendheid. Voorbeelden hiervan zijn (grote) celebraties als Doutzen Kroes, Romee Strijd en Sylvie Meis.
  2. Mass influencers: deze groep wordt verdeeld in twee groepen, namelijk: mass connectors en mass mavens.
  • Mass connectors zijn influencers die door hun grote bereik grote aantallen impressies creëren voor merken. Bijvoorbeeld “fitgirls” zoals Faya Lourens en ‘Healthygirls’ zoals Rens Kroes, maar ook de deelnemers van bijvoorbeeld het programma Temptation Island, Master Chef en diverse talentenshows vallen hieronder.
  • Mass mavens zijn influencers die content creëren en delen over producten en diensten via verschillende kanalen en zorgen voor vaak meer engagement dan de mass connectors. Bijvoorbeeld: Monica Geuze, Mascha Feoktistove (Beautygloss) en Anna Nooshin.
  1. Potential influencers: tot deze groep influencers kan iedereen behoren. Deze groep heeft een relatief klein netwerk en daardoor een lager bereik. De band tussen influencer en volger is met name gebaseerd op vertrouwen.

Nu je een duidelijk overzicht hebt van de verschillende soorten influencers die er zijn, kan je als bedrijf afwegen welk soort het beste bij jouw bedrijf past. Wil je graag als bedrijf meer merkbekendheid? Dan passen social broadcasters en mass connectors hier goed bij. Als het bedrijf meer engagement met je merk of product, dan zijn mass mavens hier het meest geschikt voor (2 B Found, 2017).

Bron van de afbeelding:  Blue Door Consulting

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s