Wat Nick zonder Simon is…

on

Wat Nick zonder Simon is…
Wat Nick zonder Simon is hetzelfde als video zonder storytelling. Allemaal leuk en aardig, maar het bereikt niet hetzelfde als het samen is. Storytelling is essentieel om de boodschap van je video over te brengen naar jouw doelgroep. Daarom moet er goed nagedacht worden over de inhoud die je wilt overbrengen in de video, want het wordt met de generatie lastiger. Als je al vindt dat een millennial een korte spanningsboog heeft, dan wil je niet eens weten hoe kort die is bij Generatie Z.

Daarom zijn er hier een aantal punten waarop je kan letten om succes te krijgen met een videoproductie.

Maak het persoonlijk
Hier wordt de grootste fout gemaakt, want je denkt na over wat jij graag wilt vertellen aan jouw doelgroep. Maar wat wilt jouw doelgroep zien en horen?

Zelf heb ik een tijd geleden meegewerkt aan een aantal scripts voor een recruitmentvideo voor een webtech agency. Hier hebben we eerst gekeken naar het bovenstaande; de doelgroep. Bij het eerste script hebben we gekeken naar wat de doelgroep graag wilt zien bij collega’s. Dat bleek het persoonlijke gedeelte van toekomstige werknemers te zijn, en niet het saaie werkgedeelte. We zijn hier gaan kijken wat de huidige collega’s doen buiten werk en hebben dit omgezet in een recruitmentvideo die laat zien wat het bedrijf doet naast werken. Met 50.000 weergaves was dit een succes voor het bedrijf. Daarnaast waren er ook producties om een persoonlijke video te maken voor toekomstige collega’s. Om te laten zien dat wij hun er graag bij willen hebben, was er voor ieder individu een video gemaakt, waar ze persoonlijk werden aangesproken. Ze willen zien dat je moeite voor ze doet en daar is persoonlijk benaderen perfect voor.

Maak je verhaal duidelijk via een script
Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden om een verhaal neer te zetten in je video. Met de script zorg je ervoor dat het probleem naar voren komt en die op een goede manier kan tonen aan jouw doelgroep. Denk hier gelijk aan de productie van de video, zoals een herkenbare omgeving, acteurs die het verhaal meer overtuigen en denk alvast na over de muziek die te horen zal zijn.

Speel met de tijdsduur van je verhaal
Tegenwoordig is het internet een vijver vol met video’s en is het de kunst om je eindgebruiker eens te bereiken met zoveel beelden die op hun afkomen. Daarom is het van belang dat de eerste vijf tot tien seconden van je video iets pakkends laat zien aan de kijker. Laat iets herkenbaars zien/horen of maak de kijker nieuwsgierig. Dit gaat ervoor zorgen dat ze willen blijven hangen bij jouw video. Maar toch blijft het lastig om een oordeel te geven over de lengte van een video, zo kan een korte video een minder bereik hebben dan juist een video met een langere tijdsduur. Daarom is het handig om een goede verhouding te zoeken dat past bij de lengte van het verhaal.

Bij twijfel, niet doen
Er ontstaat altijd meer videomateriaal dan wat nodig is om je verhaal te vertellen in je video. Vaak is veel intern leuk, zo ontstaan er lange video’s die de spanningsbogen niet weten te doorbreken van de kijker. Bedenk wat toegevoegde waarde kan zijn voor je verhaal en de kijker. Ga tijdens het ontwikkelproces hier op in en bedenk welke waarden de andere beelden hebben tot jouw verhaal. Twijfel je hieraan? Dan is het beste om dit deel weg te laten.

Blijf vernieuwen
Als eenmaal de processen goed verlopen van het videoteam binnen je bedrijf, is jezelf vernieuwen in je video’s belangrijk om je doelgroep te blijven bereiken. Bedenk vernieuwingen of toevoegingen aan de verhalen die je nu vertelt tegen je eindgebruikers. Slaat je video niet aan? Gooi je concept niet weg, maar analyseer waar het fout gaat en of je dit kan verbeteren.

Het blijft altijd lastig om te voorspellen of je video gaat aanslaan of niet. Het is een proces die je moet blijven monitoren en verbeteren. Slaat een video niet aan? Kijk wat je eraan kan verbeteren, al een simpele ingreep zoals de opzet kan je video maken of breken. Tot die tijd blijf opzoek naar de gouden formule die gaat aanslaan bij jouw doelgroep.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s