Wat is conversieoptimalisatie en hoe pas je dit toe?

Het is een veelvoorkomende term in de online marketingwereld: conversieoptimalisatie. Maar wat is het nu precies? Als eerst leg ik het woord conversie uit. De conversie is het doel wat jij als eigenaar van een webshop, social mediakanaal of elk ander platform wilt behalen. De bezoeker gaat dan over tot actie. Bij een webshop is dit het moment dat een bezoeker op de bestelknop drukt en jij een product mag leveren. Bij een social mediakanaal, zoals Facebook, is dit het moment dat iemand jou gaat volgen of jouw video liket. Conversie wordt vaak gemeten in door middel van percentages. Dit wordt het coversieratio genoemd. Hoeveel bezoekers hebben jouw platform bezocht en hoeveel zijn tot actie overgegaan? Een voorbeeld van Freshcotton.nl is te zien op de afbeelding hiernaast. Het product is 100.000 keer bekeken door bezoekers en 20.000 personen hebben daadwerkelijk op de bestelknop gedrukt en het product afgerekend. Dit is dan een conversiepercentage van 20 procent. Dit is een voorbeeld uit een webshop waarbij de conversie de aankoop van een fysiek product is, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Het gaat om het doel dat jij als bedrijf wilt realiseren. Is het jouw doel om de bezoeker lid te laten worden van de nieuwsbrief, door middel van Facebookadvertising nieuwe leden te werven of zoveel mogelijk likes te ontvangen op jouw Instagrampost? Dit zijn enkele voorbeelden van conversiedoelstellingen.

Schermafbeelding 2017-11-04 om 16.57.18

Als het goed is, is het nu duidelijk wat conversie inhoudt, maar wat houdt conversieoptimalisatie in? Met conversieoptimalisatie ben je continu bezig met het verbeteren van de reis van de klant op jouw platform. Hoe meer de bezoeker zich thuis voelt op jouw platform, hoe groter de kans namelijk is dat er een conversie zal plaatsvinden. Het is belangrijk om de reis naar de producten en/of actie perfect te laten verlopen. Dit houdt in dat de website snel moet zijn, dat er geen systeemfouten zijn en dat alle functies werken. Als dit niet in orde is, krijg je met het fenomeen bouncerate te maken. De bezoeker haakt meteen af, omdat de website niet voldoet aan de eisen van de bezoeker. Als dit in orde is, begint het continue verbeterproces van het online platform, om het conversiepercentage te verhogen. Tijdens dit proces ben je vooral veel met onderzoek bezig, analyses en tactieken toepassen. Hieronder bespreek ik enkele tactieken om de conversie van een online platform te verhogen.

 

Doelgroeponderzoek

Anders dan in een fysieke winkel, weet je online niet precies hoe jouw klant er daadwerkelijk uitziet en hoe hij zich emotioneel gedraagt in de winkel. Het is wel mogelijk om te na te gaan hoe de bezoeker zich online gedraagt op jouw website. Door dit te analyseren krijg je meer inzichten in het koopgedrag van jouw bezoeker en is het mogelijk om daar de website op aan te passen. Het is ook belangrijk om navraag te doen bij de doelgroep: wat vinden zij momenteel van de website en wat zouden zij anders willen zien? Hoe voelt de gebruiker zich op de website en waarom besluit hij om wel of Schermafbeelding 2017-11-05 om 14.08.14geen actie te ondernemen? Dit kun je doen door middel van kwalitatief onderzoek zoals een interview, of kwantitatief onderzoek zoals een enquête. Bij doelgroeponderzoek is het ook belangrijk om een persona te maken van jouw bezoeker. Hoe ziet de bezoeker eruit? Hoe gedraagt hij zich online en/of op social media? Deze persona moet representatief zij voor de website en ook overeenkomen met het beeldgebruik van de website. Bij Freshcotton zie je dan ook, zoals op onderstaande afbeelding, hippe jonge mannen die het streetwear imago van Freshcotton uitstralen.

 

A/B Testing

Een A/B Test is een methode waarbij je een test ontwikkelt op een bestaande pagina onder jouw doelgroep. Op de bestaande productpagina ontwikkel je twee verschillende varianten en laat je het publiek besluiten welke zij het meest aantrekkelijk vinden. Dit doe je door naar het conversiepercentage van beide varianten te kijken en deze met elkaar te vergelijken. Ik heb hieronder een voorbeeld gemaakt van de productpagina van een sneaker op de website van Freshcotton. Bij A/B Testing draait het om kleine aanpassingen zoals kleur, beeldgebruik of de plaatsing van een knop. Zoals het voorbeeld hieronder waarbij de kleur van het merk en de bestelbutton is aangepast. Als na de testperiode blijkt dat meer mensen een aankoop doen door op de oranje bestelknop te drukken, pas je dat definitief aan op je website en heb je daarmee je conversie verhoogd.

Schermafbeelding 2017-11-05 om 13.15.04Schermafbeelding 2017-11-05 om 12.49.07

 

 

Overtuigingstechnieken

Er zijn verschillende technieken die je op je website kunt plaatsen om de klant een duwtje in de juiste richting te geven. In de marketingbranche wordt dit ook wel nudging genoemd. Dit zijn vaak teksten die de aankoop voor de bezoeker makkelijker moeten maken. Die zijn vaak al te vinden op de homepage van een website, maar als de bezoeker meer naar het actiemoment of de aankoop toegaat, wordt dit nog een keer benadrukt. Bij een webshop wordt vaak aangegeven dat de verzendkosten gratis zijn, dat het product retour sturen gratis is, en dat het de volgende dag al bij de bezoeker thuis wordt geleverd. Op onderstaande afbeelding heb ik de nudges aangegeven en valt ook te zien dat dit verschillende keren wordt benadrukt door Freshcotton.

 

Schermafbeelding 2017-11-05 om 18.15.29

Test het zelf

Ik heb nu in het kort uitgelegd wat een conversie inhoudt en hoe je conversieoptimalisatie kunt toepassen voor je eigen online platform. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van wat er mogelijk is om de conversie te verhogen. Hier kun je bijvoorbeeld lezen over de zes beïnvloedingstechnieken van Cialdini. Deze technieken kun je ook toepassen om jouw conversieratio te verhogen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s