Waarom e-mailmarketing niet vergeten moet worden

Al eerder heb ik beschreven hoe je met de chatbot je doelgroep kunt bereiken, deze keer heb ik het over de inzet van e-mail tijdens het klantcontact. E-mail bestaat nu al tientallen jaren, maar het is voor bedrijven nog steeds een waardevol communicatiemiddel om in te zetten.

Social media heeft veel extra manieren gecreëerd om als bedrijf in contact te komen met de (potentiële) klant. Dit heeft ervoor gezorgd dat de focus vaak ligt op social media als communicatiekanaal. Hierdoor is de populariteit van e-mailmarketing wat afgenomen. Toch zijn er verschillende redenen waarom e-mailmarketing niet vergeten moet worden.

  1. We ontvangen het liefst reclame via de mail

Nederlanders willen het liefst dat social media reclamevrij blijft. Adverteren via Facebook vinden zij geen goed idee en het levert ook irritaties op bij hen. Uit het Spotler Nationaal E-mail Onderzoek 2017 blijkt dat e-mail het meest geliefde kanaal is om reclame op te ontvangen. Een deel geeft ook aan dat zij reclame via de post willen krijgen, maar bijna niemand wil reclame via social media ontvangen. Op de vraag via welk kanaal men serviceberichten wil ontvangen, stijgt e-mail nog meer boven de andere kanalen uit.

Als bedrijf is het belangrijk om rekening te houden met deze factor, aangezien je je doelgroep niet lastig wilt vallen.

  1. Stimuleert aankopen

Het sturen van e-mails naar je doelgroep kan direct de verkoop stimuleren. Het is gebleken dat 75% van alle Nederlands een aankoop heeft gedaan naar aanleiding van een reclamemail in 2017. Op Facebook is dit maar 30%. Door e-mailmarketing succesvol toe te passen kun je de verkoopcijfers dus laten stijgen.

Deze maand zijn Black Friday en Cyber Monday weer. Dit is een ideaal moment om aan de hand van aanbiedingen en interessante content de klant met e-mailmarketing te verleiden tot een aankoop.

  1. Oudere doelgroep benaderen

Via e-mail kun je de oudere doelgroepen benaderen. Van de personen ouder dan 65 jaar geeft 94% aan e-mailnieuwsbrieven te ontvangen. Onder dezelfde groep maakt maar 87% gebruik van social media. Daarom is e-mail een geschikt medium om hen te bereiken.

Tevens is er sprake van een algehele groei hierin;  93% van de Nederlanders ontvangt e-mailnieuwsbrieven, in 2014 was dit 89%. E-mail is dus onder alle leeftijdscategorieën populair. Echter blijkt wel dat jongeren in de leeftijdscategorie van 14 t/m 17 jaar duidelijk minder bezig zijn met e-mail dan personen uit de oudere leeftijdscategorieën.

  1. Persoonlijkheid

Een e-mail is altijd gericht verstuurd naar een bepaald e-mailadres. Je krijgt als klant dus een bericht in jouw eigen mailbox, dit is persoonlijker dan wanneer je een banner of advertentie voorbij ziet komen.

Daarnaast biedt marketing automation mogelijkheden om de e-mailcampagnes persoonlijker en relevanter te maken voor de klant. Michael Linthorst (CEO van Copernica) zegt hier het volgende over: “De komende jaren start het gros van de bedrijven die e-mailmarketing inzetten met het goed gebruiken van de data die zij hebben. Technieken als automation en personalisatie worden volledig benut en één-op-één-campagnes worden de norm.” Lees hier het volledige interview met hem over de ontwikkelingen in e-mailmarketing.

Voorwaarden voor waardevolle e-mailmarketing

E-mailmarketing blijft dus een belangrijk kanaal. Echter zijn er een aantal voorwaarden om e-mailmarketing daadwerkelijk succesvol te maken.

Frequentie

Als een klant zich uitschrijft voor een e-mailnieuwsbrief komt dit meestal door een te hoge frequentie. Daarom is het van belang om als bedrijf goed na te denken over wat je wanneer wilt sturen naar een klant.

Originele onderwerpregel

Lang niet alle e-mails worden geopend. Niet heel raar, als je je bedenkt dat Nederlanders gemiddeld 86 e-mails per week ontvangen. Het is daarom van belang dat je de ontvanger prikkelt met een originele onderwerpregel. Hiermee kun je het open-ratio verbeteren. Zo is het bijvoorbeeld van belang om actief te schrijven, maar kun je ook aan de slag gaan met gepersonaliseerde onderwerpregels. Hier lees je hoe je een onweerstaanbare onderwerpregel kunt opstellen.

Content

Zorg dat de inhoud van de e-mail niet teleurstellend is voor de ontvanger. Wanneer er geen voordeel uit te halen is gaat de interesse van de ontvanger snel verloren. Als de e-mail geen relevante content bevat leidt dit niet verder tot acties en is de kans groot dat de e-mail de volgende keer direct in de prullenbak belandt.

Responsive design

E-mails worden voornamelijk gelezen via de mobiele telefoon. Zorg er daarom voor dat de content goed leesbaar is op alle schermen, zodat je hier in ieder geval geen lezers mee verliest.

Kortom; bedrijven moeten de focus op e-mailmarketing niet verliezen door de populariteit van andere communicatiekanalen. Er valt veel resultaat te behalen door het inzetten van e-mailmarketing. Wel is de juiste invulling hiervan een vereiste om dit resultaat te behalen.

Wil je meer weten over de ontwikkelingen binnen e-mail? Lees dan hier het Spotler Nationaal E-mail Onderzoek 2017.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s