Waar ligt de grens van adverteren op social media?

Sta jij er eigenlijk wel eens bij stil wat voor spoor aan informatie je achterlaat door het gebruik van social media? Heb jij enig idee wat voor gegevens je vrijgeeft door het scrollen op je tijdlijn? Ik denk van niet. En als we er dan toch bij stilstaan, hebben we vaak het idee dat het allemaal wel meevalt. In een tijdperk waarin vrijwel iedereen lid is van een social media platform, zien marketeers hun kans schoon om hier hun slag te slaan. Maar wanneer gaan marketeers te ver? Waar ligt de grens van adverteren op social media?

De feiten op een rijtje
We zitten massaal op social media. Volgens Marketingfacts is maar liefst 96 procent van de Nederlanders actief op één of meerdere platforms. Dit percentage neemt ieder jaar toe. Naast het aantal gebruikers neemt ook het aantal minuten fors toe. Vooral op WhatsApp en Twitter zijn wij Nederlanders dagelijks veel minuten kwijt. Nu kan ik netjes het aantal minuten noemen dat wij dagelijks spenderen op social media, maar dat doe ik niet. Ik las namelijk een artikel over Warren Buffet, één van de rijkste mannen ter wereld, en daar schrok ik van. De beste man stelt namelijk: ‘In de tijd die je jaarlijks op sociale media doorbrengt kan je 200 boeken lezen.’ Dat is even slikken.

‘In de tijd die je jaarlijks op sociale media doorbrengt kan je 200 boeken lezen’

Adverteerders weten meer dan je denkt
Doordat we zo veel op social media zitten, laten we ook een enorme berg aan informatie achter. Veel gebruikers zien hier het probleem niet zo van in. Zo erg kan het toch niet zijn dat adverteerders zien welke foto’s ik like en welke berichten ik deel? Helaas, zo zit de vork niet in de steel. Ze weten meer van je dan je denkt. Echt waar. Soms weten ze zelfs meer over jou dan jijzelf.

De informatie die je achterlaat, wordt direct opgepikt door social media en marketeers om een patroon te vinden. Dit is voor marketeers een handvat om jou, een weerloze consument, zo veel mogelijk te verkopen. Als jij bijvoorbeeld op internet hebt gezocht naar een paar schoenen is het zeer aannemelijk dat je diezelfde schoenen op je tijdlijn voorbij ziet komen als je de volgende avond op de bank zit. Marketeers noemen dit behavioural targeting. Ze meten dus letterlijk jouw gedrag op internet en social media. Heel slim, maar werkt het wel? Emerce geeft aan dat behavioural targeting consumenten juist kan afschrikken. Je voelt je namelijk bekeken. En dat worden we natuurlijk ook!

Weet wat je geeft
Maar wat wordt er nou allemaal van je verzameld en gebruikt? Nu.nl keek eens goed naar het privacybeleid van Facebook en dat was niet al te best. Wanneer je akkoord gaat met de voorwaarden, geef je Facebook onbeperkt gebruiksrecht op alles wat je plaatst. Ook verzamelen ze al je likes, foto’s en reacties. Zelfs wanneer je niet op Facebook zit, word je achtervolgd. Ze kunnen dan zien welke websites bezoekt en waar je je bevindt. Dit gebruiken ze bijvoorbeeld om lokale advertenties te tonen.

Maar dat was nog niet alles. Ook weten ze informatie van je devices los te krijgen. Zo krijgen ze beschikking over je mobiele nummer, IP-adres en zelfs de instellingen van je smartphone. Als we dachten dat het niet gekker kon worden: zelfs je accustatus en je signaalsterkte zijn niet veilig.

Wat moeten ze toch met al die informatie? Deze informatie wordt voornamelijk gebruikt om een zo gedetailleerd advertentieprofiel van de gebruikers te creëren. Adverteerders betalen namelijk graag extra geld om een doelgroep te kunnen bereiken die sneller geneigd zijn om hun product aan te schaffen. Ook wisselen Facebook, Instagram en WhatsApp informatie met elkaar uit.

 

Consumenten worden slecht geïnformeerd en beschermd 
Consumenten worden niet goed genoeg geïnformeerd over hun privacy en persoonsgegevens. De algemene voorwaarden van social media platforms zijn lang en vaak ook moeilijk geschreven. En geef nou toe, niemand leest dat door. Ik vind dat het tijd wordt voor algemene voorwaarden en privacy voorwaarden die wél te lezen zijn en beknopt zijn.

Verder worden wij consumenten vaak gedwongen om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden of cookies. Als wij niet akkoord gaan is er meestal geen manier om nog de website of het social medium te bezoeken. We moeten dus wel.

Ook worden wij nog niet optimaal beschermd door de overheid. Social media ontwikkelt zo snel dat de wetgeving het niet bij kan houden. De Telecommunicatiewet en de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) zijn de enige wetten die ons enigszins kunnen beschermen tegen privacyschending.

Waar ligt de grens?
Juridisch gezien zijn er geen concrete grenzen voor adverteren op social media. Doordat alle gebruikers de voorwaarden accepteren, kan de wetgeving adverteerders weinig maken. Maar ethisch gezien is er zeker een grens en deze wordt momenteel aardig overschreden. Er worden veel gegevens verzameld die niet eens nodig zijn voor adverteren. Wat moet een adverteerder met jouw accustatus? Dit moet dus geminimaliseerd worden zodat alleen de nodige informatie verzameld wordt. Het moet ook op een begrijpbare manier aan de consument kenbaar gemaakt worden welke gegevens verzameld worden. Als laatste zal er minder behavioural targeting ingezet moeten worden, want de consument voelt zich bekeken en het zorgt alleen maar voor meer wantrouwen.

Hoe kun je nog communiceren zonder dat er een postduif aan te pas hoeft te komen? Ik maakte een infographic over hoe je in vijf stappen een groot deel van je privacy terug kunt krijgen. Deze kun je hier zien. Mocht je dat te ingewikkeld vinden, kun je natuurlijk ook gewoon old school sms’en!

Bron afbeelding: Edutopia

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s