‘VOOR GOUD’: Het succes van een mannelijke influencer

on

Joel Beukers (28) staat bekend om zijn verschillende kreten: ‘JOEEL BEUKERS HIEEERR’, ‘We breken die hele tent af’ of ‘Voor goud’. Meestal worden deze ondersteund door een housebeat, die regelmatig in de opening van de populaire video’s van de fitness-guy komen. Joel omschrijft zichzelf als een fitnessmodel uit Nederland. Volgens hem is zijn taak om zoveel mogelijk mensen te helpen met het krijgen van een prettige lifestyle. Hij schrijft dat hij met zijn lifestyle elke dag in vorm is, dit mede dankzij een intensief trainingsprogramma en een gezond dieet. Hij biedt diëten aan waarin zit wat een lichaam nodig heeft, niet zoals de volgens hem ‘extreme hype diëten’.

Hij vindt het belangrijk om een goed lichaam te hebben en tegelijkertijd te kunnen genieten van het leven. In zijn diëten past ook alcohol, maar wel met mate. Na een blessure stopte hij al zijn energie in fitness. Met als doelstelling om de cover van fitnessblad komen. Binnen een jaar belandde hij op de cover van Sport & Fitness. Het schreeuwen van een paar quotes en video maken kan iedereen tegenwoordig wel. Mijn grote vraag is dan ook: Waar heeft de influencer, Joel Beukers, dit succes aan te danken?

Joel promoot via zijn social media kanalen zijn eigen website cleannutrition.nl. Hierbij heeft hij zich benoemt tot lifestyle coach en Natural Fitnessmodel. ‘Clean Nutrition levert A-kwaliteit supplementen die mensen op een gezonde manier helpen hun doel te bereiken in combinatie met trainingsadvies, voedingsadvies en supplementen advies.’ Op zijn kanalen zie je Joel vaak met zijn gespierde lichaam verschijnen.

Ook zie je verschillende andere grote fitness-influencers voorbij komen, zoals @wutrusmit en @samhoogland. Zij hebben ook een groot bereik en promoten ook op hun kanalen de producten van Joel. Verder heeft Joel zijn bekende uitspraken op T-shirtjes gezet, deze T-shirts komen weer terug op de foto’s en video’s van zijn kanalen en die van andere influencers. Door zijn samenwerking met andere influencers, die zelf ook een groot bereik hebben, vergroot Joel zijn naamsbekendheid. De quotes die hij roept slaan aan, want ik hoor ze dagelijks in mijn omgeving. Ze zijn voor de meeste personen herkenbaar en linken naar het imago van Joel.

Hierbij komen we al snel bij electronic Word of Mouth. Volgens E. Lancée, schrijfster van het boek Digitale Marketingstrategie, is online mond-tot-mondreclame, ook wel electronic Word of Mouth (eWOM) genoemd, veel voorkomend. EWOM is afgeleid van Word of Mouth (WOM). WOM is het delen van informatie over producten, diensten, merken, etc., tussen een consument en een vriend, collega of andere bekende.

In tegenstelling tot WOM speelt eWOM zich af in de digitale wereld. Mond-tot-mondreclame leidt al tijden de lijst van advertentievormen. Een artikel van Micheal van Woensel van Digital Marketing Professionals beschrijft: ‘Mensen hebben hier het meest vertrouwen in’. 78 procent van de mensen geeft in 2015 aan vertrouwen te hebben in de aanbevelingen van mensen die zij kennen.

Het face-to-face aspect is hierbij niet zo doorslaggevend, maar de WOM die door de influencers in een transparante, sociale context wordt verspreid. Binnen sociale media vindt eWOM plaats tussen individuelen die een zekere persoonlijke band met elkaar hebben. Of het idee geven dat er een persoonlijke band is. In het geval van Joel zorgen zijn filmpjes, adviezen, quotes voor een bepaalde herkenning en ontstaat hier een soort digitale band met de gebruiker. De aanbevelingen die mensen van Joel krijgen, hebben hierdoor invloed op de producten en diensten die zij aankopen.

Hij speelt slim in op verschillende trends die nu spelen op het gebied van een healthy lifestyle. Foodvisie gaf in 2015 55 procent van de Nederlanders aan dat zij gezonder zijn gaan eten. In een artikel van Nu.nl geeft Anneke Ammerlaan, trendwatcher op het gebied van voedsel, aan dat mensen opzoek zijn naar Quick Fixes. Ze willen snel het gewenste resultaat bereiken door gezondheid uit voedzame en minder dure producten te halen. Hierbij vult Marielle Bordewijk, fooddesigner en trendwatcher, aan dat men tegenwoordig minder hysterisch is over gezond eten, we kijken hier meer met een nuchtere blik naar. Joel biedt voedingssupplementen aan, die mensen op een gezonde manier helpen hun doel te bereiken in combinatie met trainingsadvies, voedingsadvies en supplementen advies. Om tegelijkertijd te kunnen genieten van het leven.

Verder geeft hij duidelijke en gratis tips, die ervoor zorgen dat jongeren meer geïnteresseerd raken in het volgen van Joel, waardoor het engagement groeit. Uit onderzoek van ‘Alles over jongeren’ blijkt dat jongeren goede en gezonde voeding met een duidelijke herkomst steeds belangrijker vinden. Daarnaast zijn jongeren steeds bewuster bezig met voeding. Ze zijn op social media steeds meer bezig met een combinatie van voeding en fitness. De fitness & food blogs zijn de nieuwe beauty & fashion blogs. In plaats van zo weinig mogelijk eten en zoveel mogelijk bewegen, gaat het nu juist om goed en gezond eten.

Kortom er zit meer achter het schreeuwen van een paar quotes en video’s maken. De voornaamste reden voor zijn bekendheid is zijn herkenbaarheid. Joel zorgt ervoor dat hij engagement verhoogt, naamsbekendheid groeit, influencers inzet en op trends inspeelt. Al deze factoren spelen een rol bij het succes van Joel, als influencer. Als hij zo door blijft gaan, zal zijn naam als ‘brand’ groeien en nog bekender worden. En dat zal zeker goed komen, want Joel gaat nu eenmaal voor goud.

 

Bron afbeelding: https://www.facebook.com/joelbeukersfitness/photos/a.225862467583618.1073741828.225593924277139/839244969578695/?type=3&theater

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s