Volg jij #politici al via #socialmedia? @denhaag

Ken je dat? Tijdens de verkiezingen heb je geen idee op welke partij je moet stemmen. Waar staan al die partijen eigenlijk voor? En als je er dan eindelijk achter komt welke partij je voorkeur heeft, op wie ga je dan stemmen? Ogen dicht en iene miene mutte? De eerste, mooiste of grappigste naam die je op de lijst ziet staan? Of misschien kies je wel voor de hekkensluiter. Zo heeft die arme man of vrouw tenminste ook nog een stem te pakken. Het is natuurlijk niet helemaal hoe het hoort, maar je bent zeker niet de enige. 

De afgelopen Tweede Kamerverkiezingen wist twee derde van de 13 miljoen stemgerechtigden op de dag van de verkiezingen nog niet op wie ze gingen stemmen. Dat zijn 8,5 miljoen Nederlanders. Daarvan twijfelde 54 procent tussen meerdere partijen en 12 procent had nog helemaal geen idee (NOS, 2017). Hoe kom je er dan op het laatste moment nog achter welke partij het meeste aansluit op jouw idealen?

Tijdens campagnetijd willen lijsttrekkers zoveel mogelijk van zich laten horen. Social media, zoals Facebook, Twitter en Instagram zijn daar de ultieme platformen voor. Lang niet altijd hebben de berichten een politiek tintje. Lijsttrekkers als Mark Rutte (VVD), Alexander Pechtold (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks) posten berichten over hun persoonlijke leven. Mark Rutte moedigt deelnemers aan bij de City-Pier-City Loop, Alexander Pechtold met zijn kat Noortje en Jesse Klaver gaat in matchende outfits zwemmen met zijn zoons. Deze berichten hebben natuurlijk wel een doel: je volgers op social media zijn je (potentiële) kiezers. Door deze volgers een inkijkje te geven in je privéleven, creëer je een band met hen. Zo ben je voor de mensen niet alleen een politicus of lijsttrekker, maar gaan ze je ook zien als mens.

Schermafbeelding 2017-11-05 om 00.41.45
Mark Rutte moedigt deelnemers aan tijdens de City-Pier-City Loop.
Schermafbeelding 2017-11-05 om 00.46.40
Alexander Pechtold met zijn Noortje tijdens een kalendershoot voor Man Met Kat.
Schermafbeelding 2017-11-05 om 00.50.32
Jesse Klaver matchend met zijn zoons naar het zwembad

#AskObama
Wie het ook goed begrepen heeft is ex-president Barack Obama. Hij was er onder andere al vroeg bij: in 2008 had hij ruim 2 miljoen volgers op Facebook. Anno 2017 zijn dat er nu ruim 53 miljoen. Ook op Twitter en Instagram krijgt Obama het voor mekaar miljoenen volgers te verzamelen. Hoe doet hij dat toch?

Marketingfacts heeft, op basis van het socialmediagebruik van Obama, drie tips op een rijtje gezet:

        1. Richt je op het Individu
          Dit doet Obama met regelmaat. De 14-jarige ‘bommenmaker’ Ahmet Mohamed uit Texas werd in één van deze berichten genoemd. De scholier werd in 2015 in de handboeien afgevoerd door politieagenten, nadat hij een zelfgemaakte klok mee naar school had genomen. De school had de politie gebeld omdat ze dachten dat het een bom was. Er kwam massale steun voor Ahmed, waaronder van toenmalig president Obama:

        2. Wissel af tussen serieus en speels
          Het onderstaande filmpje laat zien dat je een boodschap ook op een minder serieuze manier kan overbrengen. Deze tweet gaat over het veel bekritiseerde Obamacare. Obama wisselde deze speelse boodschap af met verschillende serieuze tweets. Op deze manier bereik je verschillende doelgroepen.

        3. Gebruik diverse platformen
          Naast Facebook, Twitter en Instagram zijn er nog een hele hoop andere platformen waarop Obama zijn doelgroep kan bereiken. De diversiteit aan socialmediaplatformen wordt door andere politici weleens over het hoofd gezien. Obama bevindt zich, naast de meeste bekende social media, ook op Snapchat, Spotify en Reddit. Op Spotify deelt Obama zijn meest favoriete nummers, via playlists.Goede inhaker op Obama zijn voorliefde voor Spotify:

       

    Dieptepunt en argwaan
    Socialmediaplatformen zorgen ervoor dat iedereen meepraat over de politiek. Iets waar democratie om draait, zou je zeggen. Toch zitten er ook haken en ogen aan politiek op social media. Volgens het mondiaal opererende communicatie- en marketingbureau Edelman, daalde het vertrouwen in zowel de politiek als in social media voor het eerst sinds het begin van de 21e eeuw. De argwaan is ontstaan door machtsbeluste politici zoals Trump, Poetin en Erdogan. Maar ook nepnieuws, hackers en big data zorgen ervoor dat mensen niet meer weten wat ze wel en niet moeten geloven (VPRO Tegenlicht, 2017).

    In een eerder artikel benoem ik al de gevaren van nepnieuws en algoritmes in combinatie met social media. Door nepnieuws en algoritmes hebben socialmediagebruikers geen objectief beeld meer van de werkelijkheid. Door alleen maar berichten voorgeschoteld te krijgen die aansluiten op jouw voorkeur krijg je geen tegengeluid meer te horen, en zo creëer je je eigen waarheid. Een goed voorbeeld zijn de Amerikaanse presidentsverkiezingen van vorig jaar. Afgelopen oktober heeft Facebook toegegeven dat Rusland met 80 duizend socialmediaberichten de Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft geprobeerd te beïnvloeden. De berichten hebben – door delen en liken – zo’n 126 miljoen Amerikanen weten te bereieken. Dat is zo’n 40 procent van de bevolking. Niet alleen Facebook was de dupe van nepnieuws. Ook andere platformen, zoals Twitter en Google hebben hiermee te maken gehad (Algemeen Dagblad, 2017).

    In strijd met nepnieuws
    Facebook, en ook andere sociale platformen, proberen nepnieuws te bestrijden doormiddel van factchecks. Toch schijnt deze aanpak niet goed genoeg te werken. Het heeft zelf een averechts effect volgens een onderzoek van de Amerikaanse Universiteit Yale. Aanhangers van President Trump geloven nepnieuwsberichten die niet worden gelabeld, doordat ze ervan uitgaan dat nieuwsorganisaties niet al het nieuws checken.

    Social media kan de politiek dichter bij de kiezer brengen. Maar een platform als Facebook moet er dan wel voor zorgen dat gebruikers objectief en divers nieuws op hun tijdlijn krijgen. Als dat niet verbeterd zullen mensen steeds meer argwaan krijgen. Dat zou zonde zijn. Sociale media is een goede plek om in contact te komen met politici en hun standpunten. Zo weten jongeren ook weer de stembus te vinden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s