‘Verbinding’

Het is stil. Oorverdovend stil. De wedstrijd, de wereld, het leven, op pauze. Nouri ligt op de grond. Nouri hoort niet op de grond te liggen. Nouri hoort te dansen, te fladderen, te toveren. Nouri hoort schijnbewegingen te maken.

Maar hij maakt ze niet.

Zijn hart maakt een schijnbeweging. En nu ligt hij. Terwijl Nouri hoort te dansen.


Op 8 juli 2017 werd de voetbalwereld opgeschud door het in elkaar zakken van Ajacied Abdelhak ‘Appie’ Nouri. De 20-jarige middenvelder ging in de oefenwedstrijd tegen Werder Bremen naar de grond door hartritmestoornissen, waarna hij minutenlang door de aanwezige medici werd gereanimeerd. Nouri overleefde het voorval, maar liep door een te lang zuurstoftekort ernstige en blijvende hersenschade op. Het was het moment waarop de hashtag #StayStrongAppie in het leven werd geroepen, een hashtag die door heel Europa werd overgenomen. Iedere voetballiefhebber, ongeacht de clubvoorkeur, wilde het Nederlandse talent een hart onder de riem steken. De social media in de topsport liet hiermee haar kracht zien: het verenigt mensen.

Waar veel voetbalsupporters elkaar doorgaans weleens de hersens in kunnen slaan, was dit een moment van een totale wapenstilstand. Het voorval van Appie ging alles te boven, het voetbal zelf deed er voor heel even niet meer toe. Nouri was een voetballer die geliefd was onder het volk, een Marokkaanse Nederlander die het goede voorbeeld gaf aan de straatkinderen in zijn Amsterdamse buurt Geuzenveld. De liefde voor Nouri ging zelfs zo ver dat er via social media een samenkomst bij zijn huis in Amsterdam-West werd georganiseerd om zijn familie te steunen. Op de steunbetuiging kwamen duizenden mensen af, waaronder zelfs verscheidene fans van Ajax’ grote rivaal Feyenoord.

Uiteindelijk is sport dus maar gewoon sport en voetbal maar gewoon voetbal. Je ziet dat gebeurtenissen met een dusdanig ernstige aard als deze hier ver boven staan. Het is dan mooi om te zien hoe social media de mensen onder elkaar verbindt. Social media is niet alleen leuk en interessant in marketingoogpunt, je ziet ook dat het zich leent voor veel serieuzere onderwerpen.

Dat social media mensen met elkaar verbindt was in principe niets nieuws onder de zon. Toen vlucht LMI2933 van Bolivia naar Colombia neerstortte, met daarin bijna het hele eerste team van de Braziliaanse voetbalclub Chapecoense, was daarvoor via social media ook direct ongekende steun. De hashtag #PrayForChapecoense was al gauw trending en verspreidde het dramatische nieuws als een lopend vuurtje. Mensen en voetbalclubs verspreid over de hele wereld stonden via social media stil bij het overlijden van de slachtoffers. Deze massale steun leidde er uiteindelijk zelfs toe dat er in elke Europese competitie een minuut stilte werd gehouden voor aanvang van de duels die dat weekeinde gespeeld werden. Onvoorwaardelijke steun.

De hashtags #StayStrongAppie en #PrayForChapecoense hebben de wereld laten zien in welke mate social media de mens met elkaar verenigt. Social media is er niet slechts om in te zetten als manier van verslaggeving, marketingwapen of wat dan ook. Het is er ook om mensen te verbinden, en dat is precies waar de sportwereld heel goed in is en waar sport voor staat.

#StayStrongAppie
#PrayForChapecoense

 

 

Bronvermelding:
Afbeelding: AjaxTV

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s