Twitch & YouTube: David VS Goliath

Al voor vele jaren is YouTube een van de grootste websites van het hele internet. Het voorziet mensen van vrijwel alle soorten content die maar bedacht kan worden. Van schattige video’s over katten tot een instructievideo over het maken van een eigen vaas. Er kan van alles gevonden worden. Gaming is zelf een groot onderdeel geworden van YouTube over de jaren heen. Zowel voor de consumenten als voor bedrijven. Vele content creators zijn er wereldwijd beroemd door geworden. Maar sinds een paar jaar is er een nieuwe uitdager opgetreden op de markt van entertainment in gaming. Het continue groeiende succes van Twitch had tot gevolg dat YouTube serieuze maatregelen moest nemen om te voorkomen dat mensen gingen overstappen. Heeft dit echter wel zin? Of is het Twitch die nu de touwtjes in handen heeft als leverancier van gaming-content?

YouTube graaft zijn eigen graf

Er zijn vele content creators op YouTube die in het voorjaar van 2017 waren getroffen door het nieuwe advertentiebeleid van YouTube. Dit nieuwe beleid hield in dat adverteerders konden zien aan elk kanaal wat voor soort content zij steunden door hun advertenties voor, tijdens en na de video’s te plaatsen. YouTube gaf bijvoorbeeld weer wat voor type content er was en of er grof taal in werd gebruikt of niet. Voor adverteerders leek dit een goede optie, aangezien zij hiermee imagoschade konden voorkomen door per ongeluk hun advertenties terug te laten komen in video’s die moreel onacceptabel zijn. Dit had echter tot gevolg dat vele adverteerders er voor kozen om onder andere geen gamers meer te steunen die niet pasten bij wat het bedrijf wilde uitstralen. Hierdoor werden vele eigenaren van gamekanalen de dupe, omdat hun advertentie-inkomsten drastisch verlaagde. Met dit nieuwe beleid konden zij bij lange na niet meer zoveel inkomsten als voorheen. Daarnaast werden content creators op YouTube als het ware geforceerd om de structuur van hun kanalen te veranderen als zij nog inkomsten wilden vergaren. Hiermee leek hun vrijheid te worden beperkt in het maken van hun eigen content. Dit zorgde voor veel ophef op YouTube waar veel YouTubers gebruik van maakten door er content over te maken. Door dit beleid heeft YouTube dan ook veel geld verloren. Deze gebeurtenis werd door velen bestempeld als de zogenoemde ‘Adpocalypse’.

Twitch als financiële en praktische reddingsmiddel

Sinds vele YouTubers niet genoeg inkomsten meer konden genereren stapten zij over naar Twitch. Twitch biedt vele financiële mogelijkheden zoals het kunnen ontvangen van donaties, betaalde abonnees, enz. Hiermee werd het contrast duidelijk in hoeveel meer geld verdiend kon worden ten opzichte van YouTube. Het voordeel van deze (relatief bekende) YouTubers was dat zij bij het beginnen met streamen op Twitch al een community hadden die de betreffende persoon zou steunen. En zo dus ook financieel. Er zijn dan ook al vele voorbeelden waarbij de content creator naar Twitch zijn gegaan, zoals PewDiePie.  Naast de financiën levert het gebruik van Twitch ook een praktische oplossing. Alles wat er wordt uitgezonden is gelijk het enige wat gedaan moet worden. Op YouTube is het van essentieel belang dat de rechten van derden beschermd worden en alle content origineel is om inkomsten te kunnen vergaren. Dit vergt veel tijd en moeite met name bij het moeten bewerken van video’s. Bij Twitch is dit makkelijker. Er wordt een livestream gestart, de streamer doet wat hij/zij wilt doen en achteraf worden de opnames automatisch opgeslagen in het archief van het kanaal.

Interactief?

Het is Twitch niet ontgaan dat interactiviteit van essentieel belang is in live entertainment. Zeker met de livechat van een livestream kan de streamer direct reageren op alles wat de kijkers zeggen of vragen. Dit creëert een sterkere en hechtere band tussen de streamer en de kijkers. Bij YouTube is dit wat meer statisch en verouderd. De goede oude reacties kunnen als interactief worden beschouwd, maar geeft niet zoveel verbinding met het kanaal als wanneer je vrijwel direct een reactie terug krijgt. Hierdoor is de afstand groter tussen het kanaal en de kijker. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de engagement op de website.

YouTube zit niet stil

Ondanks dat Twitch in zekere zin heeft kunnen profiteren van de fouten van YouTube, betekent dit niet dat YouTube geen actie onderneemt. Zo heeft YouTube al enige tijd ook de livestream functie toegevoegd. Hier kan tevens ook op gedoneerd worden en directe interactie worden gerealiseerd tussen het kanaal en de kijker. Recent geleden werd bekend dat YouTube ook betaalde abonnementen zou toevoegen. Het is nogal duidelijk dat dit gedaan wordt doordat de hete adem van Twitch in de nek van YouTube gevoeld wordt. Vele gamers hebben al een overstap gemaakt naar Twitch en Youtube wil er alles aan doen om de rest te behouden of om ze zelfs terug te laten komen. Hiermee wordt in ieder geval wel een deur geopend voor content creators om alsnog goed te kunnen verdienen via YouTube. Dit betekent echter niet dat hiermee de problemen zijn verholpen. Twitch groeit nog steeds en blijft zijn concept expanderen die het voor meer content creators de mogelijkheid biedt om gebruik te maken van Twitch. In mijn andere artikel bespreek ik dit onderwerp grondig.

What’s next?

Het succes van Twitch en de huidige status van YouTube maakt het moeilijk om te kunnen beslissen wie de strijd om de gaming content gaat winnen. Twitch is een verse website die slim inspeelt op de behoeftes van de gebruiker, terwijl YouTube een van de grootste websites is die de macht heeft om rigoureuze stappen te ondernemen om hun doelen te bereiken. Hoe dit ook mag aflopen, gaming is en blijft zich constant ontwikkelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s