Twitch: Voor ieder wat wils

In de afgelopen tijd waarin ik als streamer actief ben geweest op Twitch is het mij opgevallen hoe groot Twitch globaal is als website en hoeveel mensen het dagelijks wereldwijd bereikt. Alhoewel Twitch grotendeels bekend staat als de website met de grote hoeveelheid aan gaming content, heeft het bewezen wat voor een groeipotentie het heeft als dienst door het concept op verschillende manieren uit te breiden. Op deze manier heeft dit nog meer mensen bereikt en verbonden met het merk. De vraag is alleen waarom Twitch dit doet en wat voor gevolgen dit heeft op het succes van de website?

IRL

In de jaren dat Twitch heeft bestaan heeft het vele nieuwe functies toegevoegd om steeds maar weer nieuwe mensen aan te spreken en over te halen om gebruik te maken van de website. Dit geldt zowel voor business-to-business als business-to-consumer. Dit heeft ertoe geleid dat Twitch dagelijks 15 miljoen wereldwijde bezoekers heeft. Alhoewel Twitch begon onder de naam Justin.tv als een soort online Big Brother, lijkt het met IRL (In Real Life) terug te hebben gegrepen op het originele concept. Met de IRL categorie kunnen mensen kijken en interactief zijn met streamers die hun alledaagse levens tonen. Dit heeft tevens goed uitgepakt. Na de introductie in december 2016 heeft het in nog geen jaar tijd ongeveer 600.000 volgers weten te behalen. Met deze nieuwe functie hebben vele streamers hun alledaagse leven kunnen tonen aan hun volgers. Dit creëert een sterkere band tussen de streamer en de kijkers. Deze functie werd met name toegevoegd door de behoefte van streamers en kijkers om meer te willen laten zien dan alleen maar gaming-gerelateerde activiteiten en zo meer variatie in content te kunnen leveren. Zo werd er ook in 2017 de Twitch-app gelanceerd die streamers het gemak biedt om content gemakkelijk buitenshuis te maken. Daarnaast gaf deze functie Twitch de mogelijkheid om evenementen zoals TwitchCon te livestreamen, het jaarlijkse congres voor streamers en partners van Twitch.

Creative

Naast dat Twitch het echte leven van mensen wilt laten zien heeft het ook recent geleden de sectie ‘Creative’ ontwikkeld waar mensen hun zogenoemde creatieve proces kunnen tonen. Dit kan onder vele categorieën vallen zoals game design, maar ook tekenen, schrijven en verven. Dit biedt vele kansen voor Twitch, maar ook voor consumenten en derden. Zo kunnen derden bijvoorbeeld een streamer sponsoren die activiteiten uitvoert op zijn/haar kanaal die overeenkomt met de sponsor zelf. Bijvoorbeeld wanneer het bedrijf BIC een schrijver op Twitch zou sponsoren. Met deze conceptuitbreiding kunnen nog veel meer mensen bereikt worden en aan het merk verbonden worden. Momenteel heeft de sectie dan ook ongeveer 400.000 volgers op Twitch. Ondanks dit succes is deze sectie echter nog niet zo prominent in beeld als bij de gaming-sectie.

Food / Social Eating

Je zou het haast niet denken, maar Twitch heeft recent geleden geëxperimenteerd met het toevoegen van de sectie ‘Social Eating’. Het idee is simpel; je zit voor een camera en eet een gerecht terwijl je met het publiek aan het praten bent. Het toevoegen van deze sectie is vooral aangewakkerd door een trend in Zuid-Korea. Zo wordt de categorie in Zuid-Korea letterlijk vertaald naar ‘CookRoom’. Twitch heeft hiermee met name een gooi gedaan naar het bereiken van het Aziatische publiek. In Zuid-Korea bestaat dit fenomeen als iets wat diep geworteld is in de Zuid-Koreaanse cultuur. Op deze manier laat Twitch zien dat het graag wil voldoen aan de behoeftes van de doelgroep om de community alleen maar te laten groeien. En met succes. Tot vandaag wordt deze sectie nog steeds gebruikt; met name in combinatie met de sectie ‘Food’. Daar worden livestreams getoond waar broadcasters gerechten voorbereiden. Zo zijn er ook meerdere streamers die Food combineren met gaming. Momenteel bezit Social Eating een ‘schamele’ 50.000 volgers.

Wat wil je nog meer?

Twitch heeft in de afgelopen paar jaar veel lef getoond in het willen bereiken van meer mensen die andere interesses tonen dan alleen gaming. Twitch laat zien dat het vooral de community de content wilt laten bepalen van de website. Dit toont toewijding en respect richting de gebruikers die daardoor sneller geneigd zijn om gebruik te maken van de dienst. Naast de vooraf genoemde secties zijn er nog veel meer andere categorieën waaruit kijkers kunnen kiezen. Zo kunnen er esports-evenementen, podcasts, talkshows en muzikale streams worden bekeken. Het succes van deze nieuwe categorieën is echter geen teken dat het op korte termijn de gaming-sectie in aantal kijkers zal inhalen. Gaming is nog steeds bij uitstek het meest winstgevende en populaire categorie op Twitch. Door de constante innovatie van Twitch over de jaren heen is het de consumenten blijven interesseren. Daarnaast is de klantgerichte benadering van Twitch een essentieel aspect van het groeiende succes. Dit biedt dus grote kansen voor bedrijven om samen te werken met Twitch om meer mensen te kunnen bereiken, dus ook voor jou! Wat zal het volgende zijn dat Twitch toevoegt om ons te blijven interesseren?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s